A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete sajtótájékoztatót tartott, ahol megtudhattuk, hogyan teljesítettek a magyar autóvásárlók szeptember végéig. Hát, srácok, rosszul. Vettetek autót, de nem eleget. Íme a táblázat, amelyben egyrészt ott van az eladott autók száma, illetve a forgalombahelyezetteké. És mankónak, a 2008-as számok is, januártól szeptemberig.
Magyarországi forgalomba helyezések | MGE kereskedelmi értékesítés | |||
---|---|---|---|---|
2008. I-III. negyedév | 2009. I-III. negyedév | 2008. I-III. negyedév | 2009. I-III. negyedév | |
ALFA ROMEO | 220 | 131 | 196 | 146 |
AUDI | 1,731 | 896 | 1,574 | 919 |
BMW | 1,794 | 734 | 1,129 | 834 |
CHRYSLER/JEEP | 136 | 58 | 107 | 112 |
CITROEN | 3,515 | 1,087 | 3,811 | 1,554 |
CHEVROLET | 5,959 | 1,747 | 5,461 | 1,932 |
DACIA | 647 | 334 | 762 | 463 |
DODGE | 54 | 12 | 52 | 40 |
FIAT | 4,384 | 1,910 | 4,422 | 2,208 |
FORD | 13,670 | 6,481 | 13,339 | 6,216 |
HONDA | 3,285 | 1,780 | 3,354 | 2,293 |
HYUNDAI | 1,117 | 797 | 1,119 | 716 |
KIA | 2,567 | 1,153 | 2,768 | 1,601 |
JAGUAR | 37 | 11 | 65 | 16 |
LADA | 60 | 26 | 60 | 23 |
LANCIA | 117 | 154 | 128 | 139 |
LAND-ROVER | 49 | 11 | 93 | 31 |
LEXUS | 312 | 202 | 229 | 207 |
MAZDA | 2,259 | 880 | 2,436 | 1,088 |
MERCEDES | 1,847 | 842 | 1,483 | 850 |
MINI | 106 | 54 | 83 | 56 |
MITSUBISHI | 897 | 502 | 913 | 618 |
NISSAN | 2,509 | 1,606 | 2,603 | 2,291 |
OPEL | 14,377 | 5,602 | 14,044 | 6,448 |
PEUGEOT | 4,648 | 1,637 | 5,427 | 2,097 |
PORSCHE | 23 | 18 | 70 | 82 |
RENAULT | 4,930 | 2,916 | 4,869 | 3,047 |
SAAB | 301 | 169 | 294 | 178 |
SEAT | 2,454 | 717 | 3,541 | 1,876 |
SKODA | 8,644 | 2,636 | 9,275 | 3,921 |
SMART | 90 | 13 | 67 | 44 |
SSANGYONG | 43 | 4 | 33 | 3 |
SUBARU | 250 | 175 | 251 | 180 |
SUZUKI | 20,277 | 6,207 | 21,617 | 11,363 |
TOYOTA | 7,735 | 3,140 | 8,161 | 4,801 |
VOLKSWAGEN | 8,291 | 3,569 | 10,492 | 5,469 |
VOLVO | 1,340 | 813 | 1,103 | 810 |
ÖSSZESEN | 120,675 | 49,024 | 125,431 | 64,672 |
Kicsit egyszerűsítettem a dolgon, és a százalékokat kiirtottam belőle, hogy csak a natúr számok maradjanak. Mert a százalék becsapós lehet. Könnyen úgy jár vele az ember, mint valamelyik napilap újságírója, aki ezen a sajtótájékoztatón megkérdezte, hogyan lehetséges, hogy a Lancia a válság kellős közepén több, mint 30 százalékot javult. Azaz körülbelül 30 darabbal többet helyeztek forgalomba... Amúgy a százalékos javulás nyertese a Kamaz a nehéz tehergépkocsik között, 1 helyett 12 fogyott. EZEREGYSZÁZ százalék!
Aki látja a lényeget, annak feltűnik, hogy itthon az idén eladtak 65 ezer személyautót, viszont csak 50 ezret helyeztek forgalomba.
A két szám között nagyjából 15 ezer a különbség. Igaz, 2008-ban is volt egy ötezres differencia, de 120 ezernél ez szinte nem számít. 50 ezernél 15 ezer egy kicsit sok. Mondjuk, ebből rögtön ötezret megtalálhatunk a Suzukinál, akik 11 ezret adtak el, de 5 ezer ebből nem visel magyar rendszámot. Avagy nem magyar rendszámot visel. Ugyanez igaz 1700 Toyotára, 1000 Seatra és 2000 Volkswagenre is, hogy csak a nagyobbakat említsem.
Mondják, hogy más országok roncsprémium-programjai miatt rengeteg kocsit exportáltak a kereskedőktől, sokan ennek köszönhetik, hogy egyáltalán nem dőltek be. Na de ennyit? Oké, azt megértem, ha valakinek kellene egy kisebb kontingens Fabia, és itt áll egy magyar kereskedésben eladatlanul, akkor megveszi, és elviszi.
De teszem azt, ha német autókereskedő vagyok, és véletlenül Suzukik árusítására tettem fel az életem. Kellene még pár darab, mondjuk ezer, mert igény lenne rá. Ha már Magyarországon vagyok, nem elmegyek a gyárba, és veszek tőlük? Vagy ott azt mondják, hogy járd körbe a kereskedőket?! Miközben tele az udvar, meg a Szabadkikötő?!
Lehet, hogy tájékozatlan vagyok, vagy naiv. És nem látok bele a magyar autókereskedelembe, de ez döbbenetes különbség, úgyhogy aki tudja, valójában hová tűnt az a rengeteg autó, nyugodtan írja be ide a kommentek közé, az MGE sajtóközleménye alá.
Értékelés 2009 első három negyedév
A 2009. év első háromnegyed éves gépjármű értékesítési eredményei egyértelműen tükrözik a magyar autópiacot érintő összetett válságjelenségeket. Ezek a világgazdasági válság hatásai mellett a korábbi évek magyar reális vásárlóerőt meghaladó értékesítési eredményeinek korrekciója, a devizafinanszírozásban rejlő árfolyamkockázat markáns megjelenése főként az év elején, valamint az ágazatot érintő PSZÁF ajánlás 2009. januári bevezetése, amelyet a szakma egyébként indokoltnak tart.
A nagy-haszonjármű piac visszaesése a fentieken túl szoros összefüggésben van a gazdasági válság miatt csökkent szállítási igényekkel, illetve azzal, hogy emiatt a szállítmányozással foglalkozó cégek jelentős pénzügyi problémákkal szembesültek a visszaesett megrendelések miatt.
A motorkerékpár piac mintegy 50%-os visszaesésének okai azonosak a személyautó piaci folyamatokkal. Ettől az ágazattól gyorsabb felépülést várunk, mivel a túlzsúfolt nagyvárosi közlekedésben a motorkerékpárok sok közlekedő számára gyorsabb előrejutást jelenthetnek. Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy 2009-ben éppen a motorkerékpár értékesítés fő szezonjában, tavasszal volt a leggyengébb a forint árfolyam.
A 2009. évre frissen elkészített MGE előrejelzés szerint 65 000 személygépkocsi és 10 000 kishaszonjármű forgalomba helyezését prognosztizáljuk, míg 2010-re 75 000 személygépkocsi és 12 000 kishaszonjármű értékesítését látjuk jelenleg reálisnak.
Szilárd véleményünk, hogy a gépjármű értékesítési piac kizárólag a szintén súlyos visszaesést elszenvedő finanszírozási piac egyidejű helyreállásával érheti el a magyar piacon reális értékesítési darabszámot, amelyet a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete 120 és 150 ezer darab személygépkocsi és kishaszonjármű értékesítésére becsül. A válság enyhülésével ez a darabszám – véleményünk szerint – 2012-re érhető el.
Finanszírozás hatása az értékesítésre
A gépjármű értékesítési piac nem képzelhető el a kereskedők és vevők finanszírozása nélkül. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, noha a deviza alapú finanszírozás jelentős árfolyam kockázattal jár, mégis a magasan tartott forintkamatok miatt árelőnyt is jelent.
A 2008 őszén kitört világgazdasági válság és ennek hazai hatása jelentős, a kezelhetőnél lényegesen nagyobb forint leértékelődéshez vezetett, elsősorban a 2009. év első felében, amely sok ügyfélnél fizetési nehézséget, illetve ellehetetlenülést eredményezett.
Egyetértünk azon törekvésekkel, amelyek elsősorban a magyar forint alapú finanszírozást kívánják előtérbe helyezni, ellenzünk viszont minden olyan intézkedést, vagy szabályt, amely a
piac további csökkenéséhez vezet. Biztosak vagyunk abban, hogy a PSZÁF 2009 januárjában kiadott irányelve megfelelően szabályozza a gépjármű értékesítés ügyfél finanszírozását. Minden további – piacvesztést okozó - beavatkozás a piaci folyamatokba jelentős visszaesést és az állami bevételek további drasztikus csökkenését is eredményezi.
A forint finanszírozási piac élénkítéséhez elengedhetetlennek tartjuk a forint kamatok jelentős közelítését a külföldi deviza kamatokhoz, amely egyértelmű ösztönzést jelentene a potenciális ügyfelek számára a forint alapú finanszírozás előtérbe helyezésére. Ameddig a forint kamatszint jelentősen meghaladja az euró kamatot, javasoljuk megfontolásra a forint kamat támogatását meghatározott környezetterhelésű gépjárművek esetében akár a támogatható hitelösszeg limitálásával.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete tagvállalatai minden rendelkezésükre álló eszközzel igyekeznek fenntartani a magyar piac kiváló minőségű szolgáltatási színvonalát és az ehhez szükséges kereskedői és szervízhálózatot. Legfontosabb céljuk az, hogy a gépjárművet vásárolni szándékozó és a gépjárművet üzemeltető ügyfelek a lehető legmagasabb ügyfél elégedettség mellett lakóhelyűkhöz, székhelyükhöz közel legyenek kiszolgálva.
Autós Nagykoalíció
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete kezdeményezésére és alapító tagságával folyamatban van az Autós Nagykoalíció bejegyzése. Az Egyesületi formában bejegyzésre kerülő szervezet célja az autós szakma magas szintű és átfogó, szigorúan szakmai képviselete, javaslatok és szakmai anyagok kidolgozása a teljes autó életút követése mentén a legális szféra erősítésére, a feketegazdaság visszaszorítására minden olyan területen, ahol az Autós Nagykoalíciót alkotó szervezetek közös érdekei érvényesítésre van igény és lehetőség.
Az Autós Nagykoalíció tagjainak tapasztalata, tudása és képviselt értékei alapján részt kíván venni jogszabály alkotási és alkalmazási javaslatok kidolgozásában, vagy ezek véleményezésében, illetve előkészítő szakmai anyagok elkészítésében. Az Autós Nagykoalíció a jogalkotók, a kormányzati szervek, a hatóságok megkerülhetetlen partnere kíván lenni az autós társadalmat érintő kérdések, feladatok és problémák megoldásában.
Az Autós Nagykoalíció rendes tagjai lehetnek az autós szakmában tevékenykedő érdekképviseleti szervezetek, non profit szervezetek, oktatási intézmények, kutatóintézetek, illetve olyan gazdasági tevékenységet folytató vállalkozások, amelyek egy-egy speciális, az autós szakmát érintő szakterületen az Autós Nagykoalíció számára értékes és a munkában felhasználó ismeretanyagra, kapcsolatrendszerre tettek szert.
Pártoló, illetve együttműködő tagként szívesen lát az Autós Nagykoalíció minden – az autós szakmában érdekelt, érintett, vagy az iránt érdeklődő – jogi és magán személyt.
Friss kommentek