Tegye fel a kezét, akinek ellopták az autóját, és a rendőrség megtalálta! Tessék, tessék, csak folyvást? Hát igen, a felderítési mutatók állítólag jók, de én még nem láttam olyat, akinek bármije meglett volna, rendőrségi alapon. Autólopás, betörés – az úr adta, a betörő elvitte, legyen áldott az Úr neve, nyomozás lezárva. Amikor eltűntek a felnik az autómról, határozottan nyűgösen jöttek ki a rendőrök, mit képzelek, pedig két órát vártam rájuk a hóesésben.
Aztán, még a Victor Hugo utcai szerkesztőségünk idején történt, hogy egy barátunk megtalálta a saját ellopott autóját, az ablakunk alatti őrzött parkolóban. Hívta a Gepárd csoportot, ki is jöttek, megnézegették az autót, aztán barátunk szólt nekik, ne nézegessék már annyit, hiszen akkor elriasztják a tolvajokat. De csak nem bírta őket odébb terelni. Aztán feltűnt a drótklerítés mellett közeledő két autótolvajnak látszó illető. Akkor a bűnüldözők spontán szétrebbentek, de már késő volt, elszelelt a tettes. Viszont az autó legalább megmaradt.
Sánta Lászlót régóta ismerjük, egyszer el is mentünk vele Pünkösdi autóvadászatra.
Sánta úr mára egymaga ezernél több ellopott autót talált meg, és kilenc év alatt a Zsaru-Car odáig jutott, hogy most már van autós támogatója, a Fiat személyében. Rendőrségi Fiat Lineát még nem láttam, gondolom, a rendőrök tudják értékelni egy 400 ezer kilométert futott Wagon R után. A Pandának pedig e jelek szerint a rendőrségi festés is jól állna, mert ez így csak az a fajta megtévesztés, amit én terveztem annak idején a Nivámon, nevezetesen, hogy hasonló tipográfiával ráírom, BENDŐSÉG, RENDEZŐSÉG, vagy valami ilyesmit, ha már egyszer nem futotta RRB-s wannabe-polgárőr rendszámra.
Na, röviden ennyi jutott eszembe az alábbi sajtóközleményről, melyet most szeretettel ajánlok a nagyközönség figyelmébe.
A Zsaru-CAR névre keresztelt civil gépjármű kereső mozgalmat kilenc évvel ezelőtt indította útjára Sánta László, az Autótulajdonosok Országos Érdekvédelmi Egyesületének elnöke, a Trans Holding Group és a Zsaru magazin támogatásával. Célja a lopott gépjárművek eredményesebb felderítése és a rendőrség munkájának segítése volt.
A kezdeti időkben Sánta László egyedül rótta speciálisan felszerelt gépjárművével a főváros útjait és néhány hónap leforgása alatt közel száz gépjárművet talált meg egymaga. Munkájában nagy segítséget jelentett, hogy az akkor létrejövő BRFK Gepárd Csoport fantáziát látott az ötletében és támogatta a Zsaru-CAR-t. Az évek során rendőrök, rendvédelmi szervek munkatársai, polgárőrök, parkolási társaságok munkatársai, közterület felügyelők, és civilek is csatlakoztak a nemes kezdeményezéshez.
A Zsaru-CAR csapattagok önkéntes munkáját több rendőrkapitányság is rendszeresen igénybe veszi. Önkéntes, hiszen az autóvadászok munkájukért külön fizetésben nem részesülnek. A csapat rendőr tagjai közül ma már sokan szolgálatban is kereshetik a lopott gépjárműveket, speciálisan felszerelt szolgálati gépkocsikkal. Ezen a téren kiemelkedő eredményt értek el a Dunaújvárosi Rendőrkapitányság, a Váci Rendőrkapitányság és az ORFK rendőrei.
Mára tizenhat Zsaru-CAR csapat található az ország különböző területein. Az ezredforduló óta több mint kétezer lopott, négyezernél is több bűncselekmény elkövetése miatt körözött és több ezer forgalomból kivont, de illegálisan közlekedő gépjármű akadt fenn a Zsaru-CAR csapattagok hálójában. A Vadász 1-es kóddal ellátott Sánta László a mai napig 1026 lopás miatt körözött autót talált meg, amely akár egy új Guiness rekordnak is számíthatna.
A Zsaru-CAR autókereső rendszer lehetővé teszi, hogy egy közúti ellenőrzés során az ellenőrző hatóság csak azokat a gépkocsikat szűrje ki a közlekedők sorából, amelyek rendszáma alapján a gépjárművet, annak rendszámát vagy tulajdonosát körzik. A készülék a jármű színét és típusát is jelzi, így a manapság egyre gyakoribb rendszámcserés vagy hamis rendszámú járművek, valamint a közlekedő, de forgalomból kivont gépkocsik is könnyen kiszűrhetőek.
A Fiat Magyarország Kft. Fiat Professional haszongépjármű üzletága Vezda László rendőr főtörzsőrmestert, a Zsaru-CAR 11-es autóvadászának munkáját egy dinamikus és gazdaságos 1.3-as Multijet dízel motorral szerelt, összkerékhajtású Fiat Panda Van gépjárművel támogatja. Az autó kezdetekben még a Határőrség feliratait és színeit hordozta magán, ugyanis a főtörzs a Rendőrséggel történő szervezet integrációig határőr volt. Miután 2008. január elsején zöld vállapját kékre cserélte a kocsi is új egyenruhába, köznyelven „csíkosba” öltözött.
A Fiat Panda kis méretének és mozgékonyságának köszönhetően, olyan helyekre is eljuthat, ahova az átlagos gépjárművek nem, vagy csak nagyon nehezen. Ennek köszönhetően az eddigi feladatok mellett, külön szerephez juthat a helikopteres légi felderítés földi kiszolgálásában, hiszen a helikopter által felderített, például egy erdő közepén található illegális autóbontót csak egy ilyen speciális, különféle terepviszonyokhoz könnyen alkalmazkodó gépkocsival lehet a földi úton megközelíteni. Természetesen a „Vadász Panda” a hétköznapokon is jól vizsgázott.
Figyelembe véve a Zsaru-CAR szervezet kiemelkedően pozitív szerepét a lopott gépjárművek felderítésében és a bűnmegelőzésben, már több évvel ezelőtt felmerült annak a gondolata, hogy a civil szervezet alapítvánnyá alakuljon, így annak munkáját az eddigieknél könnyebben és többen tudnák segíteni és támogatni anyagi vagy technikai eszközökkel.
A mai nap nem csak azért jelentős, mert végre megvalósul ez a régóta várt terv, de azért is mert a Fiat Professional az első olyan magyarországi haszongépjármű importőr, amely aktívan közreműködik a hazai gépjárműbűnözés elleni harcban. Ami közös érdek, hiszen egy ellopott négykerekű nem csak a tulajdonosnak veszteség, de a gépjárműből származó, a feketepiacon eladott alkatrészek mindenkinek kárt okoznak. A lopott és szétszerelt járművek piacra kerülő alkatrészeiből csak a bűnözőnek van haszna. Ráadásul az illegálisan működő bontók nagy része a környezetet is jelentősen károsítja.
A Zsaru-CAR autóvadászai a kilenc év alatt több mint kétmilliárd forintot „juttattak vissza” az adófizetőknek azzal, hogy a visszaszolgáltatott javakon kívül, rengeteg bűncselekményre és azok elkövetőire is ráirányították a hatóságok figyelmét. Ez pedig nem csak a Rendőrségnek, de a társadalomnak is haszon. A Fiat Professional munkatársai büszkék arra, hogy a Zsaru-CAR munkáját hatékonyan segíthetik és bíznak abban, hogy az alapítvány támogatóinak köre a jövőben tovább bővül.
A Zsaru-CAR Alapítvány bejegyzését a napokban kezdeményezi, mint alapító a Trans Holding Group Kft., akik évek óta ennek a civil kezdeményezésnek a támogatói. A THG. több mint 10 éve nemzetközi eredetiség vizsgáló és szakértő cégként vesz részt a gépjármű lopások elleni fellépésben. Üzleti tevékenysége során az alapítvány támogatóinak nyerte meg : FIAT Professional, MKB Euroleasing, New Day Kft.,Herz Magyarország Kft., Fővárosi Autópiac Kft.,Sigmoid Kft.,Generali Providencia Biztosító Zrt.,Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége, Zsaru Magazin.
Friss kommentek