Április közepétől lesz kapható Ocskay Zoltán könyve, gondolom, a cím alapján egyértelmű, hogy miről szól. Nem árt tudni, hogy a szerző az elmúlt két évet levéltárakban és könyvtárakban töltötte, gyűjtötte a fotókat, cikkeket. És azt sem árt tudni, hogy mindössze 2000 példányban jelenik meg, aki nem megvárni az április közepét, hogy megtalálja a könyvesboltban, az már most megrendelheti a Veterán Autó és Motor szerkesztőségéből.
"Miközben az ötvenes évek autózása ügyében rengeteg tévhit, túlzott egyszerűsítés és szándékos ferdítés él a köztudatban, a valóság izgalmasan sokszínű. Nem igaz, hogy nem voltak magánautók abban az időben. De mit is értünk azokon az időkön? Az 1951 és 1957 közötti korszak lett a magánautósok számára is a sötét ötvenes évek, amelynek elején közel hétezer embertől vették el az autóját, és alig több mint ezer tarthatta meg. Az üzemben tartási engedélyhez – amely nélkül benzinjegyet sem lehetett kapni –, vagy fontos beosztás kellett, vagy valami érdem.
A fontos beosztáshoz nem különösebben magas polcot kell társítani, mert a vállalati főnököknek, minisztériumi osztályvezetőknek, jelentős beosztású honvéd- és rendőrtiszteknek eleve volt hivatali gépkocsijuk, a még fontosabbaknak járandósági autójuk, amellyel korlátok nélkül utazhattak akár a családjukkal is. Mérnökök, jogászok, közgazdászok, orvosok, állatorvosok kaptak autótartásra felhatalmazást. Minden minisztériumnak és főhatóságnak volt „kerete”, adott számú autóhasználati engedély, abból oszthattak a miniszterek, vezetők a kiválasztottaknak. Ezek sorába tartoztak a sportolók, az írók, a művészek is, akikre persze jobban rávetült a rivaldafény, ezért különösen irigyeltekké váltak.
Technikatörténetnek látszó korrajz, amelynek segítségével egy eddig jórészt ismeretlen, helyenként abszurd világ tárul fel az olvasó előtt."
Megrendelhető: a (06-1)4253668 számon, vagy a veteran@veteran.hu e-mailen.
Friss kommentek