HTML

totalcar.hu

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Friss kommentek

Címkék

100 (1) 2015 (1) 207 s2000 (1) a3 (1) aaa (1) Adam (1) adókedvezmény (1) adomány (1) államtitkár (1) állatkert (1) alternatív hajtás (1) android (2) app (1) árgarancia (1) árverés (1) audi (6) Audi Hungaria (1) aukció (1) autó (2) autó2 (2) autókereskedés (1) autókölcsönzés (1) autókölcsönző (1) automata (1) autómosás (1) autóshow (1) autós nagykoalíció (1) autó news kft. (2) az autó (2) balesetveszély (1) bege (1) benzin (1) benzinkút (1) betonkeverő (1) bicikli (1) biogáz (1) bioüzemanyag (1) bitter sándor (1) biztosítás (2) biztosító (1) BKK (1) blackberry (1) blitz (1) blog (1) bmw (1) boztosítás (1) bringa (1) búcsú (1) budaorsi (1) budapest (4) bukósisak (1) bunyó (1) busszsáv (1) busz (1) b osztály (1) carsharing (1) challenge (1) championship (1) chevrolet (1) citroen (1) CNG (1) cng (2) conti (1) Continental (1) continental (4) Corsa (1) csalás (1) csere (2) csiki (1) csőd (3) csúszós (1) danics (1) das (1) demonstráció (1) devecser (1) díj (1) dkw (3) doblo (1) dóra (1) Drivingcamp Hungary (1) dugófigyelő (1) dugók (1) dunlop (1) eladás (1) elektromos autó (1) elhatárolódás (1) élő (1) előzékenység (1) első (1) elvis (1) empamo (1) envi (2) erste (1) eső (1) etanol (1) EU (1) eü-doboz (1) eurocup (2) európa legzsúfoltabb városai (1) ezwash (1) fabia (1) ferrari (1) fiat (3) finompor (1) Ford Mustang (1) forgalomba helyezés (1) forma 1 (1) frakhitel (1) függetlenség (2) gábor (1) gázolaj (1) gázpedál (1) gémosz (1) genesis (1) gerhard plattner (1) gm (1) goodyear (1) Goodyear (1) gps (1) grafiti (1) gumi (1) gumiabroncs (2) Győr (1) győr (2) g osztály (1) harangkongatás (1) használtautó (2) haszonjármű (8) herczig (1) hibrid (2) hiéna (1) hólánc (1) honda (1) hongyan (1) horch (3) hungaroring (2) húsvét (1) hyundai (2) igo (3) ingyen (1) innováció (1) insight (1) iphone (1) istanbul (1) ittas vezetés (3) iveco (3) Iveco (1) jaguar (1) javaslat (1) javítás (1) jég (1) jitti (1) jogosítvány (1) jótékonyság (2) jövő (1) jubileum (1) kamion (3) kawasaki (1) kell (1) kerékbilincs (1) kerékpár (1) kerékpáros (1) ketrecharc (1) kgfb (1) kina (1) kipörgésgátló (1) klub (2) kolontár (1) konnektor (1) könyv (1) kötelező (1) közlekedés (1) közlekedési bírságolás (1) közlemény (1) közösségi (1) központ (1) kresz (1) kút (1) leaseplan (1) leggazdagabb (1) leon (1) levego munkacsoport (1) lézerblokkoló (1) limousine (1) live (1) lízing (1) lmcs (1) lobbi (1) luxus (1) magyar (2) Magyar Bioetanol Szövetség (1) magyar termék nagydíj (1) maksz (1) man (1) maricsek team (1) matrica (1) maxity (1) mazda (1) Mecsek (1) mentőautó (1) mercedes (2) Mercedes-Benz (1) mercedes benz (1) mge (3) MGKKE (1) michelisz (3) michelisz norbert (2) mika häkkinen (1) millen (1) miskolc (1) módosítás (1) molnár ariel (1) mopedautó (1) moszkva (1) MOTE (1) mote (1) motor (2) motorgyár (1) motorgyártás (1) motoros (1) mtv (1) multimédiás (1) munkahely (1) műsor (1) napi.hu (1) nem kell (1) nfm (1) nissan (1) nitro circus (1) nkh (1) nng (2) norbi (1) nordschleife (1) nsu (2) ocskay (1) ombudsman (3) OMSZ (1) önkéntes (1) ónos eső (1) Opel (2) opel (4) ORFK (1) pályabejárás (1) parkolás (3) pendrive (1) pénzügy (1) peugeot (3) porsche (3) porsche hungaria (1) presley (1) pricewaterhousecoopers (1) program (1) prototípus (1) radardetektor (1) rajzverseny (1) rali (3) rally (1) rallye (2) redizájn (1) renault (3) rendőrség (1) rhys (1) rízs (1) s2000 (1) saab (2) sajtó (1) sajtókölemény (1) sajtóközlemény (4) salak (1) sanoma (1) scania (5) seat (3) shell (2) skoda (2) sofőrszolgálat (1) speedway (1) splash (1) Sprinter (1) ssangyong (1) statisztika (1) stella (1) subaru (1) suzuki (1) svédország (1) symbian (1) syncro (1) széchenyi futam (1) szélcsatorna (1) szentlapos (1) Szolidaritás (1) talmácsi gábor (2) támogatás (1) taxi (1) taxisrendelet (1) tél (1) téligumi (1) tér (1) tesztpálya (1) teves (1) titok (1) töltőállomás (1) tom tom (1) topgear (1) történelem (4) totalcar (2) toyota (1) Toyota (1) trabant (1) transporter (1) travis pastrana (1) truck (1) trükközés (1) tüntetés (1) túrautó (1) tűzoltó (1) Tűzoltó utcai Gyermekklinika (1) uber (1) üzemanyag (1) válasz (1) válság (3) váltás (1) verseny (2) veszprém (1) veterán (3) videó (1) visszahívás (1) visszatekerés (1) visszatér (1) visszavásárlás (1) visszavett autó (1) viszlát (1) volkswagen (2) vörösiszap (1) voty (1) vw (1) wanderer (3) warm up (1) wartburg (1) wéber (1) wéber gábor (1) weekend (1) weltauto (1) winmo (1) wsr (1) wtcc (4) x-faktor (1) XI. (1) yetd (1) zsiráf (1) Címkefelhő

Penge verdák

Fotózott ezeknél pengébbet? Töltse fel az Indafotóra és adja neki a penge_verdák címkét, hogy mindenki gyönyörködhessen.

Alkoholista buszok

2010.08.22. 14:06 :: Nyegleo

Két jelentős megrendelést is kapott a közelmúltban a Scania nem éppen mindennapos buszokból álló flották leszállítására. Az Agadirnak készülő 120 busz kifejezetten városi közlekedésre szabott felépítésével tűnik majd ki a Marokkóban megszokott járművek közül, míg a világ legnagyobb etanolbusz-flottájával büszkélkedő stockholmi régió újabb 85 etanolüzemű autóbuszt állít forgalomba.

Marokkó kormánya a városok közösségi közlekedésének jelentős korszerűsítését irányozta elő, amelynek eredményeként több nemzetközi közösségi közlekedési vállalat kezdte meg működését az országban. Ezek közé tartozik a spanyol ALSA is, amely jelenleg már egy közel kétszáz darabos, tisztán Scaniákból álló buszflottát üzemeltet Marrakesh városában. Most pedig 120 új Scania buszt rendelt a vállalat, amelyeket a dél-marokkói Agadirban állítanak majd forgalomba még az idei év folyamán. A buszok felépítményéről a spanyol Hispano (Hispano Maghreb) és a marokkói STMCJ gondoskodik.

„Felépítménygyártó partnereinkkel olyan városi buszkoncepciót alkottunk meg, amely az üzemidő, a gazdaságos működés és az utaskényelem terén egyaránt megfelel az üzemeltetők magasszintű elvárásainak. Az európai buszgyártók, köztük a Scania termékei különösen kedveltek Marokkóban, ugyanis ezek kifejezetten városi közlekedésre kifejlesztett alvázai kezesebben viselkednek és gyorsabb utasáramlást biztosítanak, mint a városközi buszokból kialakított járművek, amely eljárás igen elterjedt a marokkói városokban.” – mondja Monssif Abied, a Scania Maroc S.A. ügyvezető igazgatója.

Az etanol sikere

Augusztusban 85 új, etanolüzemű Scania autóbuszt vesz át a stockholmi régió közösségi közlekedési vállalata, a Storstockholms Lokaltrafik (SL) szárnyai alatt üzemelő Nobina cég. A Scania harmadik generációs, öthengeres, 270 lóerős etanolmotorjával hajtott városi, elővárosi és helyi járatú buszok az SL Stockholm környéki buszgarázsaihoz kerülnek. A beszerzéssel az SL tulajdonosa, Stockholm megyei jogú önkormányzata egy újabb lépéssel közelebb kerül célkitűzése megvalósításához, miszerint 2009 és 2012 között 30-ról 50 százalékra növeli a megújuló üzemanyagok használatának arányát a teljes utasszállításban. Az SL egyébként tavaly 85 csuklós etanolbuszt helyezett forgalomba, 2010 elejétől pedig kizárólag megújuló üzemanyaggal működő buszokat vásárol.

Jelenleg a megújuló üzemanyaggal futó járművek 90 százaléka etanolt használ, ugyanis a beszerezhetőség, az infrastrukturális feltételek és a jól bevált technológia révén ez a leginkább költséghatékony megoldás. Miközben a légkör szén-dioxid-egyensúlyát 90 százalékkal kevésbé terheli, mint a hasonló dízelüzemű járművek. A Scania több mint húszéves tapasztalattal rendelkezik az etanolbuszok terén, és azóta mintegy 700 ilyen járművet értékesített. Ezek közül több mint 600 busz svéd városokban, míg a többi javarészt Nagy-Britanniában, Spanyolországban, Olaszországban, Belgiumban és Norvégiában üzemel.

38 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sajtokozlemeny.blog.hu/api/trackback/id/tr252227816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fiziqs (törölt) 2010.08.22. 14:50:39

" Míg nálunk okádják a kormot a minimális karbantartást is nélkülöző tizenéves vackok, Európában már hódítanak az etanolos buszok. "

Pfff, szóval mi nem is Európához tartozunk? Szuper megfogalmazás.

FülesMackó 2010.08.22. 15:01:34

Sajnos mi magyarok sose fogunk erre a szinte eljutni.

Mint ahogy azt sem fogjuk fel, hogy ne vizezzük az üzemanyagokat.

Etanol nagyhatalom lehetnénk, annyi a parlag, de aki etanolt tankol, környezet kímélő szándékkal azt is beszopatjuk.

Saabom van, etanolos. Volt. A vizezett etanolnak köszönhetően motorcserés lett az autó. Ebben a nyomorult országban soha többet nem fogok etanolt tankolni. Marad a jó öreg 98as benzin.

Az E85 áráról pedig nem is beszélek. 250 Huf? Röhej! Egy liter bekerülési költsége kb 80 ft. Eladja a Hungrana 170ért a kutaknak. Azok meg? Nem folytatom.

FülesMackó 2010.08.22. 15:02:22

@Lamborghini: Mi? Biztos hogy nem. De még a balkánhoz sem. Arra sem vagyunk méltók.

2010.08.22. 15:03:50

Nagyon jó és igen, itthon is lehetne (etanoltermelés Mo.-n virágozhatna, minden feltétel adott hozzá), csak ne Scania buszokban. Ott van nekünk az Ikarus meg az a másik is (aminek most nem jut eszembe a neve), inkább azokba rakják be ezeket az új technikákat, nem kell nekünk svéd busz ha van magyar is. Arról meg nem is beszélve hogy inkább legyen az a "tizenéves koromokádó vacak" magyar termék mint bármelyik másik nemzet tömegközlekedési eszköze.

MP 2010.08.22. 15:05:05

@Lamborghini: Nem sajnos nem! Nagyon messze vagyunk még attól az Európától.

FülesMackó 2010.08.22. 15:06:18

@Bermuda: Amíg gyökér a magyar nép 80%-a addig hiába épít be a magyar gyár E85ös motort. Hamarabb fogunk vásárolni Israelból vizet, mint Magyarországról buszt. S ez nem az Ikarus hibája. :(

FülesMackó 2010.08.22. 15:11:17

Jah, s egyikőtök se szólaljon meg, h akkor mit keresek itt. Magyar vagyok, s fontos számomra az ország. Az összes tudásom itt szeretném kamatoztatni, még akkor is ha ezt megnehezítik. S nem más, mint a magyar állam!, s ez nem politikai kérdés. Ez gondolkodás béli hiba! Mind1, hogy jobboldal, vagy baloldal kormányoz.

TSiga · http://alfaamore.hu 2010.08.22. 15:13:19

@Lamborghini: Ez olyan európai-még európaibb megfogalmazás. Ugye az unió tagja vagyunk. Mégis van nálunk regadó. Messze vagyunk Európától, bár sokan törekszünk oda. Nekünk is lennének buszaink, csak ugye a módszerváltáskor szétbaxták a dolgokat.

vizsla_barat 2010.08.22. 15:39:12

"Miközben a légkör szén-dioxid-egyensúlyát 90 százalékkal kevésbé terheli, mint a hasonló dízelüzemű járművek."

sima hazugsag.
a national geographic kimutatta,hogy egyedul a braziliai cukornadbol keszult etanolnak van pozitiv CO2-egyenlege,a tobbi negativ vagy nulla. Ugyanis a kukoricat meg is kell termelni,es addig eleg sok dizelolaj eg el es mutragya fogy el,ami persze megint koolajba kerul,az ontozesrol nem is beszelve. At kellene gondolni ezeket a dolgokat,mielott bezoldulunk.

t72 2010.08.22. 15:47:00

@Bermuda: normális vagy?
1:ikarus már régóta nincs. egy pénzes hazafi megvette majd bezárta a nevet meg eladta kínába!
2:a másik aminek nem tudod a nevét :ARC.kérdezzél már meg olyat aki ezzel jár /dolgozik/mennyire jólsikerült jármű.
3:ha ebbe a csodába /ARC/beszerelnék az etanolos motort és kiegészítőit árban nemsokkal maradna el egy nem tákolmány árától
4:legyen neked a "tizenéves koromokádó vacak" a légfrissítőd a szobádban!

t72 2010.08.22. 15:55:41

Ikaruszunk már rég nincs!Egy nagy magyar megvette majd bezárta a nevet pedig eladta kínának!Van ugyan egy ARC névre keresztelt buszgyár de aki ezzel a szerkezettel dolgozik ,finoman szólva nem dicséri.Ha ezekbe beletákolnák az etanolos motort és kiegészítőit árban nem lenne versenyképes!
"Tizenéves koromokádó vacak" pedig legyen annak légfrissítője akinek ez tetszik!
az emberek 99%nak ez nem jön be!

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2010.08.22. 17:08:40

Jaj, dehogynem lesz nekünk ilyen buszunk!!!! Majd amikor 15 év múlva elkezdik építeni a 4es metró meghosszabbítását (ill. az eredeti nyomvonalat, csak most ugye meg akarják állítani ezt a remek költséghatékonyságáról elhíresült beruházást), na akkor majd megvesszük ezeket leselejtezve sok 100 ezer km-el a hátuk mögött, hogy pótoljuk a lezárt szakaszok járműveit. És az akkori főpolgármester majd kiáll és elmondja milyen fantaszikus, zöld buszaink vannak. Illetve piros, de ki nem sz@rja le. A kék ikarusok és a sárga belga buszok mellett még elfér egy pár piros svéd nem? Hogy rohadnának meg...

2010.08.22. 17:11:26

@vizsla_barat: Itt szerintem igazából nem az a kérdés hogy van-e CO2 kibocsátás vagy nincs, egyenlőre az is elég ha csak csökkenteni lehet, de a növényi alapanyagú mindig is kevsebb (sokkal kevesebb) CO2-t eredményez termelése során (a kőolaj kitermelése mint tudjuk elég mocskos dolog, míg minden etanol biológiai úton termelődik), az már más kérdés persze hogy e folyamat alatt megintcsak elfogy egy csomó üzemanyag, de a biológiai úton való termelés fenntarható (kvázi sosem fogy el), szemben a föld alól előbányászott kőolajjal.

@t72: Ikarus megint lesz, magyar Ikarus méghozzá, és ha megint félig Rába alapokon nyugszik, Magyarországon gyártja a Műszertechnika ZRT. Ez a kínás dolog nemtudom hogy jött ki neked, az elmúlt 10 évben egy ideig a Fiat kezében volt az Ikarus név, de Kínát nem tudom honnan szedted. Erről az ARC-ről még nem halottam, amire én gondoltam az a CREDO (most már utánanéztem), és amúgy nem rossz buszok. És igen inkább legyen magyar koromokádó légfrissitőm a szobámban mint bármely más külföldi, szívesebben adok munkát a magyar mérnököknek és összeszerelőbrigádoknak mint a külföldieknek.

czuczaij 2010.08.22. 17:37:12

erre mondják:magyar pi.nába magyar f@s.t

vizsla_barat 2010.08.22. 18:11:29

@Bermuda: akkor meg egyszer:
kibanyaszom az olajat,odaviszem a finomitoba,ledesztillalom,megcsinalom a katalitikus krakkot,elviszem a toltoallomasokra. eddig tokugyanaz.
elegetem a buszban.
vagy:
elultetem a genetikailag atbogaraszott kukoricat,elotte megmuvelem a foldet,locsolom,varok 5 honapot,elviszem a feldolgozoba,megerjesztem,majd ledesztillalom majd elszallitom a toltoallomasokra.

valahogy ebbol a kukorica nem jon ki pozitivan...

2010.08.22. 18:31:02

@vizsla_barat: Hát de valahogy mégiscsak olcsóbb tud maradni literenként 100 (oh, már lassan 150) Forinttal, nem? Arról meg nem is beszélve hogy az ember nem fúrhat csak úgy kutat a kertjében, de kukoricát minden komolyabb akadály nélkül ültethet. Ráadásul a kőolaj egy idő után majd elfogy, még nem most, majd olyan párszáz év múlva, vagy legalábbis olyan drága lesz hogy a kutyának nem jut majd eszébe hogy azt tankollja vagy égesse el. A kukoricát meg akármikor elültetheted, a termőföld az tartós, akárcsak a víz meg humusz ami megnöveszti.

vizsla_barat 2010.08.22. 19:34:34

@Bermuda: a mai mezogazdasag nincs meg sem gepek,sem pedig mutragya nelkul.
vagy mesz kapalni,kukoricat torni es tragyat lapatolni? mert ugy is lehet,de a nagyfejek szerint az tul budos a nyugati embernek mar(marmint ket kezzel dolgozni - inkabb a rizszabalok piszkoljak osse a mancsukat,de mar ok is ebredeznek...)
ugyhogy addig,mig nem szallunk le az intenziv termesztesrol,nem vezetunk be drasztikus energiakorlatozast es nepessegcsokkentest,addig a biouzemanyag csakis egy mezedes atveres,nem pedig kiut a koolajfuggosegbol.
kb mint a toyota prius.

nem mellesleg senki sem bizonyototta,hogy a koolaj nem termelodik folyamatosan. De ennek ellenere jobb lenne 100% megujulo forrasokon elni,de az nem ez a civillizacio lesz.

sosemkopel 2010.08.22. 20:41:54

@Bermuda: Már csak azt kéne megoldani, hogy a kukorica termelése minél kevesebb gázolajba kerüljön: Miért is nem csinálnak etanolos hajtású traktorokat, kukoricaszárító berendezéseket? Utóbbiak ha jól tudom, általában földgázzal mennek. A műtrágya meg mennyi kőolajat tartalmaz, illetve a gyártása mennyit emészt fel vajon? Összeszámolta valaki igazán pontosan? Nem lenne rossz ötlet.

meakzs 2010.08.22. 21:01:51

Miért nem METÁNNAL üzemelő buszt gyártanak a metánt bármilyen szerves hulladékból , még a szeméttelepen is kilehet nyerni erjesztéssel.

JA és valószinű azért nincsenek ETANOLOS traktorok mert az etanolos motor az szinte , egyenlő a BENZINESSEL, és az etanolos motornak soha nem lenne akkora nyomatéka , mint a DISELNEK, a föld túráshoz meg óriási nyomatékra van szűkség.

donphobos 2010.08.22. 21:16:21

Sziasztok!

Az a baj hogy a jelenlegi buszok inkább a 20 éves életkort közelítik. Amikor azokat tervezték akkor nem volt még EuroX előírás, de azért ne higgye senki hogy nem törekedtek a gazdaságos üzemre.

A másik baj hogy a közel 20 év alatt egyre csökkenő mértékű karbantartást kaptak. Ez egyértelműen az üzemeltetők hibája. BKV és a politikusok akik döntöttek amikor döntöttek.

Ha lenne valami halvány szándék arra hogy javítsanak az állapotokon akkor kiválasztanának mutyi nélkül egy jó gyártmányt, kötnének egy a városnak előnyös szerződést és rendelnének jó konstrukcióban egy típust. Akkor lenne homogén állomány amit logisztikai szempontból könnyebb támogatni.

De ameddig a mutyi mindenek felett van addig csak álmodozni lehet gázos, biodízel és ethanolos üzemű buszokról. Említettem már hogy a kínai expó területén szuperkondenzátoros buszok jártak? Ahol csak a gagyi van sokak szerint.

Főtruista 2010.08.22. 21:53:42

Vaffanculo gyerekek, elmúlt már itt valaki 14? :O

@vizslabarat: olvasni tudsz-e? 90% vajon több mint 100, vagy kevesebb?

@meaks: a nyomatékváltó fogalma mond valamit? (nem mintha etanolos dízel nem létezne).
Vagy 10tonnányi utas+15tonnányi busz mozgatásához 270 lóval szerinted mi kell?

AtoszMester 2010.08.22. 22:35:25

Nincs már párszáz éve a kőolajnak. Max 2050-ig kitart, tovább nem.

2010.08.22. 22:47:34

@vizsla_barat: A mezőgazdaásgi gépek ellátását is lehetne fedezni a megtermelt kukorica-etanollal (de természetesen ha a kőolajból kinyert üzemanyagot csak az új üzemanyag kitermelésére használnák az is sokáig kitartana). Viszont a kézi munkával termelt kukorica sem elképzelhetetlen, csak nyilván problémásabb, de hát mondjuk kimenni a benzinkútra és venni egy adag gyenge minőségű mocsári tüzifát is sokkal egyszerűbbnek tűnik mint az erdőben összeszedni néhány száraz gallyat, de végeredményképpen mégis az az erdei gally ég jobban amiért egy fillért sem fizettem. Persze tudom ez a nagyipari mezőgazdaságra kivetítve nem ilyen egyszerű, de amekkora területek hevernek parlagon ma Magyarországon nem tartom elképzelhetetlennek, mert a kukorica viszonylag igénytelennek mondható növény, szemben mondjuk a szőlővel aminek termelésével ma a fél magyar mezőgazdaság küszködik. Tudom mert nekem is vannak rokonaim akiknek szőlőjük van és rengeteget küszködnek vele (nem véletlen hogy hektárszámra írtják ki a szőlősöket). Ehhez képest kukoricát termeszteni gyerekjáték, ezért gondolom hogy megvalósítható lenne. Viszont amit a kőolajról mondtál az nem hülyeség: a kőolaj igenis újratermelődik, csak nem a felhasználás ütemében (ami több-10.000 év alatt termelődött az nagyjából néhány év alatt lett felhasználva). Nem tudom merrefelé laksz, városban vagy inkább faluhelyen, de errefelé mi például a növényi eredetű hulladékot, nyesedéket (dinnyehejtől a levágott fűig) komposztálljuk, a komposzt meg kismillió dologra felhasználható, leginkább persze trágyaként, de valahogy a kőolaj is hasonló módon termelődik, csak persze évezredek alatt. Úgy tudom voltak rá viszonylag sikeres kísérletek a folyamat meggyorsítására de mivel nem vagyok nagy kémikus inkább erről nem nyilvánítok véleményt.

@meakzs: Az LPG például propánt és butánt, a CNG meg rengeteg metánt tartalmaz ha ismereteim nem csalnak, csak egyenlőre földgázból nyerik őket, de a hulladékból történő kifejtésüket sem tartom elképzelhetetlennek, csak kicsit drágábbnak. Amúgy külföldön rengeteg CNG-s busz fut már most is, leginkább K-DK-Ázsiában, de állítólag D-Amerikában is rákaptak a dologra. A diesel motorokat meg arra találták ki hogy bármiféle növényi olajon (biodiesel) elmenjenek, a diesel motorok növényi ellátása lenne a legegyszerűbb. Használt sütőolajtól kezdve mogyoróolajig mindenen elmennek.

2010.08.22. 23:06:11

@AtoszMester: Hááát, ebben kételkedem. Pár éve voltam erőműlátogatáson a Mátrai Erőműben, elmondták hogy az ismert és mai technológiával kibányászható szénkészletek a Mátra körül még nagyjából száz évig fedezhetik a szükségleteket. Hangsúlyozom: jelnleg ismert és mai technológiával kibányászható. Kőolaj is van még rengeteg bőven, csak annak meghatározásánál hogy még meddig tart ki, a zöldek szeretnek mindeféle plussz fogyasztást belevenni hogy a számítások végén minél rémisztőbb adat jöjjön ki. Tehát ők is csak azokkal a kőolajkészletekkel számolnak amelyek ma ismertek, a mai technológiákkal kitermelhetőek. Erre rakják rá plusszban hogy a fogyasztás egyrejobban nőni fog (pedig ebben is kételkedem). Nem szeretik azonban beleszámolni persze hogy a benzinkutakon kapható benzin egyre több növényi összetevőt is tartalmaz (kvázi egyre kevsebb kőolajat adnak el az üzemanyagban), és hogy ezen összetevők arányát a közeljövőben növelni készülnek. Szóval a kőolaj nem fogy el, hamarabb lesz olyan drága hogy nem éri majd felhasználni a finomítókban a különféle kőolajszármazékokat. Ennek ellenére persze igaz hogy szépen lassan ideje lenne átállni a kőolajról más üzemanyagforrásra, már csak az ára miatt is. Na meg persze nem lenne jó benne ülni a kakában egy olajválság kellős közepén amikor senki nem tud fizetni az üzemanyagért és minden közszolgáltatás csődöt mond. Az eljövendő néhány évtized egészen biztosan a gázé, biodízelé és etanolé. Hogy után mi jön azt sejteni sem lehet, majd meglátjuk.

vizsla_barat 2010.08.23. 02:44:28

@Bermuda: megleplek, a kukorica nem igenytelen. mivel addig genetikaztuk,hogy mar rendes tutujgatast igenyel,foleg mutragya ugyeben es locsolni sem art. Ugyhogy mindenkepp eloremutato lenne visszaterni ahhoz a szemlelethez,hogy annyian lakjunk 100 km2-en,amennyien meg tudunk elni azon.
De ugye ez egybol feltetelezi Budapest lakossaganak eroteljes redukalasat (mondjuk eleg lenne csak a parlamentet orizni,a tobbi mehet kapalni).

A nemetek egyebkent mar kifejlesztettek a technologiat a masodik vilaghaboru alatt (fuj nacik)amivel sima eleldegelhetnenk.

Ugyanis a kulcs az energiahordozo es a vegyipari alapanyag elvalasztasa.

Tehat energiara ott a nukleris+megujulok - esetleg afganisztan es iran bombazgatasa helyett a fuzios kutatas egysegesitese, mig vegyipari alapanyagra ott a szen (es barmi amibol CO es H2 nyerheto),majd Fischer-Tropsch-al felepiteni a teljes petrolkemiat. Nem mellesleg lehet metanolt termelni (hazankfia Olah otlete) es ott az uzemanyag.

shinichi 2010.08.23. 07:11:55

@vizsla_barat:
Nehogy már elhidd hogy egy kukoricaföld bármilyen intenzíven is művelik negatív CO2 mérleggel rendelkezik. Szerinted egy liter olaj kibányászása , szállítása, finomítása, ismételt szállítása mennyibe kerül? Pénzben energiában és CO2-ban? A második generációs, vagy cellulózbázisúnak nevezett bioetanol pedig a növény "értéktelen" részeiből, pl kukoricaszárból, csuhából készül. a termést megeheted te, vagy a disznók, a többiből készül üzemanyag. Nem kell többet termelni mint most.
A földeken, meg úgy általában vidéken már rég mindennek CNG/biometán üzemanyaggal kéne mennie. A CNG amit mi úgy hívunk hogy fődgáz, és lényegében metán, de disznyószarból is előállítható. Máris nem negatív a mezőgazdaság CO2 mérlege.
"Annyi ember éljen éljen egy területen amennyit az el is tart." Ez irdatlan baromság, egy falura, de még egy tanyára sem igaz, ha csak azt a területet nézed ahol a házak állnak. Nézz egy nagyobb területet. pl. Magyarországot. Meglepöen kis része van művelve az összes területnek, de már ez is elég a súlyos túltermeléshez. 40- 50 km-t szállítani azért szabad az élelmiszert, Argentínából hozni, na az már túlzás.
(a Bioenergia, bioüzemanyag termelés ezen szintén segítene. Amíg a madarasteszkó parkolójában borogatják ki a gazdák a termést, meg búzát égetnek, tejet öntöznek a csatornába, addig nem hiszem el hogy nincs annyi, hogy enni is jusson, meg autózni is.)

vizsla_barat 2010.08.23. 14:55:07

@shinichi:
na nezzuk sorban.
Ha elolvastad az elozoket,ismetles,bocsanat. Mint koztudott, a kukoricafoldet meg kell szantani (bar ezt mifelenk kihagyjak - a jo kis round-up ready kokoroca alatt nem no gaz), tarcsazas,vetes es egyuttal egy jo adag ammonia. Jo esetben ez egy csilivili 1.5 millios (dollar!!!) trakival,egyszerre.

Ehhez ugye mind-mind kolaj kell. A roundup petrolkemiai termek, az ammoniszintezishez legalabbis a futeshez foldgaz kell,de a hidrogent a katalitikus krakkbol szokas vetelezni.

Na varjunk 4-5 honapot. Ha szerencsenk van,nem kollott locsolni,de mutragyazni mindenkepp kollott nomeg gazt irtani.

Aratunk. Csilivili trakival meg dizelolajjal.

Szallitunk a whiskyfozobe,irany az erjesztes. Ehhez ma mar talan jo esetben a hulladekot hasznaljak,bar az ertekesebb allati takarmanykent.

Desztillalunk. Ehhez se art egy kis energia.

Szallitjuk a szeszet a MOLhoz.

Szoval ebbol hogyan is jovunk le pozitivan?

olcso 2010.08.23. 15:41:22

Ha nem kukoricát raknak a földbe, akkor is művelik és a traktorok mennek. A CO2 a levegőbe jut, nem?

shinichi 2010.08.23. 16:01:43

@vizsla_barat: "Szoval ebbol hogyan is jovunk le pozitivan?"

Azt mondtam hogy a CO2 mérleg pozitív, nem a pénzügyi.
Szerintem egy kukoricaföld több széndioxidot köt meg, mint amennyit a legnagyobb traktor kipufog.

Pénzügyileg úgy lenne pozítív a mérleg, hogy a pl. kukorica szárat, meg azt a gyümölcsöt amit hagynak megrohadni a fán, mert leszedni sem érdemes, megfőződ etanolnak. A főzde szomszéd tejüzem tehénszarából erjesztett metánnal menne. És jéé, a gyümölcsös is visszahozna valamit, a tejen sem lenne akkora bukta.
Minden ami hulladék, vagy nem adják meg érte legalább az önköltségi árat, menne az erjesztőbe. Semmi többletmunkát nem kéne csinálni, csak amit most hagyunk megrohadni, azzal lehetne autózni, nem kéne az őrült mullahtól olajat venni.
Lehet hogy elméleti síkon kiválóan le tudod vezetni miért is nem jó ez így a baj csak az hogy van ahol működik.

Solct 2010.08.23. 17:04:12

@FülesMackó:
Kútnál a kis üvegcsén lesed, nem-e opálos a lé. Ha igen, menekülj, mert vizes.

Netto 170HUF-os E85+25% ÁFA mennyi is? ~215HUF.

@vizsla_barat:
E85 üzemű gépekkel kéne művelni pl. és nem lenne minuszban nem?

kisqtya 2010.08.23. 17:35:21

Volt ilyen Scania teszten idehaza, de arról valahogy kevesen szólnak, hogy kb duplaannyit fogyaszt mint a dízel

vizsla_barat 2010.08.23. 18:25:01

@shinichi: penzugyileg is csak akkor pozitiv,ha az allam dotalja. Az pedig hosszu tavon nem vezet jora,lsd komenizmus.

Mi is tortenik a kukoricaszarral? Nalunk csak egy foldet lattam,ahol osszebalaztak,mashol megy a foldbe vissza,vagyis egy resze megy CO2-nek. Tehat ezzel is okosabban kellene banni.

Es mivel a kukoricaszar nem lat allatot,igy a tragyaerteke minimalis.

Egyre tobben jonnek ra,hogy a racionalis mezogazdasaghoz ismet letre kell hozni a novenytermesztes es az allatttenyesztes harmoniajat es tobb figyelmet kell forditani a hulladekok ertelmes felhasznalasara (ujratanuljuk a kozepkori mezogazdsagi technologiat,nem vicc. ennyit okosodtunk a gepesitessel es a kemikaliakkal - de kozben fizetjuk a horribilis orvosi szamlakat...)

shinichi 2010.08.23. 20:33:08

@kisqtya: igen, de azt fogyasztja amit saját maga megtermel.

@vizsla_barat: pénzügyileg még nem éri meg, de majd ha 4-500 forint lesz egy liter benzin, akkor már igen.
Dotáció most is van dögivel, de gondolom te is érzékeled, hogy nem feltétlenül oda és úgy megy ahogy kéne.
A mezőgazdaság talán még az energiaiparnál is betegebb, sokmindent át kéne gondolni a finanszírozás és - mint írtad - a technológia terén is.
Nem lehet hogy túl mélyen berögződött az, hogy úgysem lehet nyereségesen csinálni?

Szakiii 2010.08.23. 21:03:47

Nálunk is meg lehetne ezt oldani. Csak nem mindig az új szarokat kéne venni. A BKV csak odági lát, hogy ha új buszt vesznek az majd biztos jó lesz. Csak abból is a szart veszik (VOLVO, VanHool). Csak azt felejtik el, hogy ahhoz, hogy egy busz működjön KARBANTARTÁSRA van szüksége! Így se az Ikarus 280, se a VOLVO 7700a se fog menni. A volvo amúgy se. Gázosítani kéne vagy "alkoholistává alakítani" a 260/280 és 412/415/417/435 családot rendesen karban kéne tartani és most tökéletes buszaink lennének amik még régi MAGYAR termékek, lehetne úgy hirdetni őket, mint Máltán a buszokat.

t72 2010.08.23. 23:25:41

Tisztelt bermuda!A nagymagyar neve aki megvette az ikaruszt majd eladta kínába a nevet:Széles Gábor kb 2006-2007-ben.Ha simán beírod a keresőbe "ikarus kína"sok csodát láthatsz!Javaslom ugyanezt a műveletet az "ARC busz"ra is megtenni.De csalás ott is van mert ahol én lakom ezen a néven fut más városban láttam már ikarus néven!Ez is csoda!A CREDO hát igen ??Kicsi is savanyú is de legalább a mienk elvtársak!!
Évi 50-100 db os megrendelésből nem lessz fejlesztés.Sem a buszokban sem dolgozói létszámban.Én is szeretném ha lenne valós buszgyártás és lecserélnék a sok öreg szart de erre vajmi kevés az esély.7db "magyar buszt vett valamelyik volán válalat 800 millióért? HMMM??

mtk001 2010.08.24. 10:04:22

A közismerten mediterrán éghajlatú Svédországban fűzfa cserje ültetvények vannak, abból állítják elő az etanolt.
süti beállítások módosítása