Škoda Fabia S2000-rel a címvédésért
Bemutatkozott a Škoda Rally Team Hungaria
Budapest, 2010. február 24. – A mai napon sajtótájékoztató keretében mutatkozott be a Škoda Rally Team Hungaria csapata és a Škoda Fabia S2000 versenyautó, amellyel az idei évben Herczig Norbert és Baranyai László címvédőként állhat majd rajthoz.
Škoda Rally Team Hungaria
Herczig Norbert rally-pályafutását a Mlada Boleslav-i márkával kezdte 1997-ben, két évet autózott egy Škoda Favorittal. Ebből a korszakból kiemelkedő a Vredestein Rally-n aratott győzelme, amikor csaknem másfél perces előnnyel végzett az A5-ös géposztály első helyén.
– A Miskolc környéki gyorsasági szakaszok mindig is rendkívüli nehézségek elé állították a versenyzőket, de az észak-magyarországi rallye azért is különleges, mert fantasztikus módon szeretik abban a térségben a nézők ezeket a versenyeket. Nyolc Škoda is volt a géposztályban, így nem csak a kategóriát , de egy képzeletbeli márka-csatát is megnyertem. – mondta 1998. június 14-én, a miskolci célban Herczig Norbert.
A pilóta 1999-re is hű maradt a Škodához, ám egy erősebb, úgynevezett kit-car-ra cserélte a gépet. A „csere” bejött, mert unokatestvére, Herczig Róbert navigálásával – már az A6-os géposztályban – ezüstérmesek lettek, mégpedig úgy, hogy a Fehérvár – Kisbér és a Mecsek Rally-n is győztek, továbbá két második helyet is szereztek a bajnokság többi futamán. Egy évet – a büdzsé hiánya miatt – kihagytak, de 2001-ben visszatértek egy Felicia kit-carral. Ismét nyertek két versenyt és újra két második helyet - is- szereztek a bajnokságban, így az év végén bronzérmesek lettek.
– Számunkra a Veszprém Rally volt a csúcs, hiszen a Felicia kit-car-ral több mint három perces előnnyel nyertünk. A katonai lőtéren megtartott versenyen ismét bebizonyosodott a Škoda, strapabírása, stabilitása, gyorsasága. – mondta 2001. július 8-án a veszprémi célban Herczig Norbert.
Érdekesség, hogy a kitartást, taktikus versenyzést kívánó Veszprém Rally-n három évvel később, de már egy Škoda Octavia WRC-vel is győzni tudott Herczig Norbert. Ám ez az első hely már nem géposztályban, hanem az abszolút sorrendben aratott diadala volt.
– Ez azért semmivel sem hasonlítható össze! abszolútat nyerni egy ilyen erős mezőnyben, fantasztikus dolog! – mondta Herczig Norbert, aki az abszolút második helyen végzett, Ford Focus WRC-t kormányzó Benik Balázst előzte meg.
Aztán – nehogy valaki azt higgye, hogy véletlen volt – a következő erőpróbán, a Budapest Rally-n is az abszolút első helyen végzett, az év végén pedig a negyedik lett.
Most újra Škodát vezet, a 2010-es szezonban egy Škoda Fabia S2000-est…
Műszaki adatok – Škoda Fabia Super 2000:
Hosszúság: 3.992 mm
Szélesség: 1.798 mm
Tengelytáv: 2.486 mm
Saját tömeg: 1.200 kg
Motor: Négyhengeres, atmoszférikus Otto-motor, 16 szelep, alumínium motorblokk, forgattyúház és hengerfej
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Max. teljesítmény: 265 LE
Max. forgatónyomaték: 245 Nm
Erőátvitel: Összkerékhajtás, három mechanikus differenciálmű
Sebességváltó: X-trac, 6-fokozatú, szekvenciális
Tengelykapcsoló: AP Racing – 184 mm
Elektronika: Magneti Marelli
Felfüggesztések: elöl és hátul McPherson
Lengéscsillapítók: Reiger Racing System
Fékek: Brembo, féktárcsa-átmérő elöl 355, hátul 300 mm (aszfalt),
vagy elöl és hátul 300 mm (murva)
Kerekek: OZ keréktárcsák, BF Goodrich 18- (aszfalt) vagy 15-colos (murva) gumiabroncsok
100 év az autósportban
A Škoda márka két alapítója, Vaclav Laurin és Vaclav Klement már az 1910-ben elkötelezte magát a sportággal, hiszen indultak az Alpen Rally-n, később pedig a híresen hírhedt Targa Florio-n, ahol 1914-ben győzelmet is szereztek.
A Monte Carlo Rally nyolc évtizede a rallye-sport tradicionális erőpróbája és a – kétszeres világbajnok, Walter Röhl által csak – „hosszú-kések éjszakája”- nevezett versenyen, 1936-ban már három Škoda Popular is indult. A gyár vezetése már akkor is úgy gondolta: a legjobb reklám egyike a sport, így indítottak három Škoda Tudort a pályaversenyzés csúcsának tartott Spa-i 24 óráson, 1950-ben pedig a Le Mans-i versenyen is. Az igazi húzóerő azonban évtizedeken át a rallye maradt, és Európa valamennyi jelentős versenyén megtalálható volt az 1000 MB, majd a 110-es, illetve a 120-as típus.
Jellemző a gyár elkötelezettségére, hogy 110 Rallye és 120 Rallye néven futottak a gépek, de a korabeli csúcstechnikát a 130 RS-es jelentette, amely az 1977-es Monte Carlo Rally-n mutatkozott be. A farmotoros, hátsókerék-hajtásos 130 RS versenyzői az 1300 köbcentiméteres kategória győzelmét is megszerezték és 1988-ig tizenhárom géposztály győzelmet arattak. A ’70-es évek végén és a ’80-as évek elején gyakorlatilag nem volt olyan Európa-bajnoki futam, ahol a cseh rallye-autók pilótái ne álltak volna rajthoz – a teljes névsortól a hely szűkössége miatt tekintünk el – és ne lettek volna eredményesek.
Az első magyar bajnok: a Škoda 110 Rallye
A Škoda 1972-ben Balatoni Mihály és Sándor István révén, egy 72 lóerős Škoda 110 Rally típussal szerezte első rally bajnoki címét, melyet 1974-ben az abszolút kategóriában ugyancsak Škodával aratott magyar bajnoki cím követett. A következő bajnokságra 2004-ig kellett várni, amikor Turi Tamás és Kerék István végzett a bajnoki mezőny élén.
A magyar rally-bajnokság a ’60-as évek közepétől létezett, és 1974-ben egy gyári Škoda rally autóval Balatoni Mihály és Sándor István abszolút első helyet szerzett, pedig abban az időben már meglehetősen sok nyugati – elsősorban francia – autóval indultak a hazai versenyzők. Balatoni Mihály és Sándor István – egy autójavító kisiparos és gépészmérnök navigátora – a Škoda valamennyi típusával versenyzett. A ma is jó egészségnek örvendő páros tagjai így emlékeznek a márkára.
Balatoni Mihály: „Az én műhelyem a Škoda márkára szakosodott, így kézen fekvő, hogy egy 1000 MB-vel kezdjem a versenyzést. Nem tudok jobb szót használni, a vezető ülésben az ember a hátsóján érezte a farmotoros, hátsókerék-meghajtásos autó minden rezdülését. A hazai futamok mellett rendszeresen indultunk külföldi versenyeken, de legnagyobb sikeremnek az 1974. évi abszolút magyar bajnoki címet tartom, hiszen abban az évben az örökös magyar bajnok, Ferjáncz Attila végzett a második helyen.”
Sándor István: „Természetesen, szakmai ártalomként, gépész szemmel is néztem a Škodákat. Remek konstrukciók voltak már akkor is. Legfőbb erényük a megbízhatóság és a könnyen-szerelhetőség volt. Egy évvel később alapos crash-tesztnek vetettük alá 120 Rallye-t, mert a Casco Rally-n, a híres csobánkai gyorsasági szakasz hidas kanyarjában porrá törtük, de mi karcolás nélkül szálltunk ki a roncsból.” Azokban az években a Škoda a legnépszerűbb rally-márka volt, mert a Volán SC mellett volt ilyen autója az ÁFOR SC-nek és az ATI Sport Clubnak is.
Škoda Octavia WRC
A magyar versenyzők körében az elmúlt évtizedben rendkívül népszerű volt a Škoda és számos kategória-győzelem született. Először Szabó Gergő indult Octavia WRC-vel, de az igazi átütő sikert – az időközben jelentősen megerősödött magyar bajnokságban – Turi Tamás érte el, aki 2004-ben ezzel a típussal abszolút magyar bajnoki címet szerzett.
Turi Tamás: „ A nyolcfutamos bajnokságon négyszer győztünk és még kétszer felállhattunk a dobogóra. A Škoda Octavia WRC a megbízhatóságával, robosztusságával pont a rally alapelveit elégíti ki. Ugyanakkor elég gyors és rendkívül jó a gyorsulása is. 2004-ben a Turi – Kerék páros az Octavia WRC-vel 12 pontos előnnyel nyert a Ford Focus WRC-t vezető Benik Balázs előtt.
Érdekesség:
Ahogyan az előzőekben említettük, Herczig Norbert ebben az évben kezdte meg WRC-s pályafutását egy Skoda Octavia WRC-vel, amikor is azonnal futamgyőzelmeket aratott. A 2004-es Veszprém-, és Budapest Rallye-n „elvette” a győzelmet Turi Tamástól. Miután azonban ezt az évet büdzsé hiány miatt csak részben teljesíthették, az év végi abszolút értékelésbe érdemben nem „szólhattak bele”.
2010-ben pedig következik a Škoda Fabia S2000…
A legerősebb Fabia
2010.02.25. 15:30 :: papptibi
15 komment
Címkék: rali skoda rally rallye fabia s2000 herczig
A bejegyzés trackback címe:
https://sajtokozlemeny.blog.hu/api/trackback/id/tr971789793
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
outlaw12 2010.02.25. 16:57:11
Sok sikert!
Ez teccil 2010.02.25. 17:47:10
Imádom a rallyt és ez a 265 lovas fábia eggyik szintén 2000 változata már bizonyitott a IRC-én
Luighi 2010.02.25. 18:15:39
Pert a nyakukba! S2000 Hmmm...
Fabia 2000S helyett..
És még az első lámpa ia arra hajaz...
Fabia 2000S helyett..
És még az első lámpa ia arra hajaz...
mehemed 2010.02.25. 19:52:34
s2000 az egy rendes auto nem egy szar skoda...
mica-r 2010.02.25. 20:11:06
@mehemed:
Szakértői vélemény volt, köszönjük. Bár nem tudom milyen autót tud prezentálni vb-re a
Honda (bár tudnak jó autót csinálni)
Szakértői vélemény volt, köszönjük. Bár nem tudom milyen autót tud prezentálni vb-re a
Honda (bár tudnak jó autót csinálni)
Jeff 2010.02.25. 20:20:41
"(bár tudnak jó autót csinálni) "
Mostanában leszoktak róla sajnos.
Mostanában leszoktak róla sajnos.
Ottopappa 2010.02.25. 20:36:11
Sororzatba nem akarják gyártani? Venném...
gabrik 2010.02.25. 20:45:53
Remek cikk!
Az Octavia WRC nem csak a versenyzők körében örvendett nagy népszerűségnek, hanem messze a leginkább várt autó volt a közönség köreiben is!
Éppen eléggé megy keresztbe, és neki volt az egyik legszebb hangja.
Kilóméterekkel korábban hallottuk az ALS hangját, a csajok majd be csináltak :)
Kár, hogy nem Turi Tomi kapott ilyen szép autót, de a lényeg, hogy fogjuk látni itthon ezt a szépséget!
Az Octavia WRC nem csak a versenyzők körében örvendett nagy népszerűségnek, hanem messze a leginkább várt autó volt a közönség köreiben is!
Éppen eléggé megy keresztbe, és neki volt az egyik legszebb hangja.
Kilóméterekkel korábban hallottuk az ALS hangját, a csajok majd be csináltak :)
Kár, hogy nem Turi Tomi kapott ilyen szép autót, de a lényeg, hogy fogjuk látni itthon ezt a szépséget!
DonVincenzo 2010.02.25. 20:51:36
A címben "A legerősebb Fabia" mire értendő?
Úgy általában a Fabiák között ugye nem az S2000 a legerősebb.
Az S2000-es Fabiák között pedig elméletileg nem mérhető az erőkülönbség,ha a legutolsó fejlesztést vesszük alapul mindnél.
Úgy általában a Fabiák között ugye nem az S2000 a legerősebb.
Az S2000-es Fabiák között pedig elméletileg nem mérhető az erőkülönbség,ha a legutolsó fejlesztést vesszük alapul mindnél.
Nesebar 2010.02.25. 21:28:50
Ebben is a híres 3 hengeres 1.2 HTP van???
Mert akkor valóban jól húzhat...
Vissza kettő, padlógáz!!!
Mert akkor valóban jól húzhat...
Vissza kettő, padlógáz!!!
The Good Boy 2010.02.26. 00:22:00
@mica-r: @Jeff: azért van a hondának is rallyra kihegyezett autója,csak ők nem költenek erre a szakágra annyit, amennyiből élautót lehetne csinálni.
www.crashzone.com.au/wp-content/uploads/2008/10/honda-civic-racing.jpg
autotodays.files.wordpress.com/2009/05/honda-civic-racing-pic.jpg
Gratula Herczig Norbinak az új autóhoz, bár öszintén bevallom, hogy amikor anno a saxokban Bútor Robi szakaszonként másodpercekkel alázta Norbit, akkor nem gondoltam volna, hogy HN fog idehaza nagyobb karriert elérni (persze azért ez erősen pénz és szponzor kérdés). Egyszer azért megnézném BR-t egy komoly autóval (wrc, vagy s2000), hogy mire lenne képes.
És mégegy megjegyzés: az elmúlt 8-10 évben senki nem ment annyira szórakoztatóan, élvezhetően az élmenők közül, mint annó Szabó Gergő az octavia wrc-vel. Azért szerintem versenyeken jópár másodperc bent maradt a gyorson a közönségnek szóló vezetés miatt:)
www.crashzone.com.au/wp-content/uploads/2008/10/honda-civic-racing.jpg
autotodays.files.wordpress.com/2009/05/honda-civic-racing-pic.jpg
Gratula Herczig Norbinak az új autóhoz, bár öszintén bevallom, hogy amikor anno a saxokban Bútor Robi szakaszonként másodpercekkel alázta Norbit, akkor nem gondoltam volna, hogy HN fog idehaza nagyobb karriert elérni (persze azért ez erősen pénz és szponzor kérdés). Egyszer azért megnézném BR-t egy komoly autóval (wrc, vagy s2000), hogy mire lenne képes.
És mégegy megjegyzés: az elmúlt 8-10 évben senki nem ment annyira szórakoztatóan, élvezhetően az élmenők közül, mint annó Szabó Gergő az octavia wrc-vel. Azért szerintem versenyeken jópár másodperc bent maradt a gyorson a közönségnek szóló vezetés miatt:)
The Good Boy 2010.02.26. 00:26:13
@The Good Boy: a karriert nem bajnoki címek és a futamgyőzelmek számában értem, mert abban BR vezet, hanem az abszolút eredményekre, meg az autó fejlettségére (wrc vs. super1600, illetve abszolút első helyek)
GiXXXer 2010.02.26. 11:42:15
Azért a főoldalon ez tetszik:
"Komoly cucc került a magyar ralisok kezébe"
Impreza WRC után ez komoly cucc? Vagy akár Octavia WRC után???
Láttam testközelben pont egymás után (Mikulás-Szilveszter) Fabia WRC-t és S2000-est. Hát valahogy nekem "dirr-durr-reccs-puff-dzzzsss-paff" hangokkal érkező WRC jobban teccik, meg asszem keményebb is az a jó kétszeres nyomaték.
Jah és nem S2000 a neve, az a kategóriája, még mielőtt perrel fenyegetőzne bárki is. Akkor a 207 S2000, a Fiesta S2000, a G.Punto S2000 is perbe fogható, meg úgy az egyész FIA, hogy egy roadster nevét adta egy kategóriának... :P
"Komoly cucc került a magyar ralisok kezébe"
Impreza WRC után ez komoly cucc? Vagy akár Octavia WRC után???
Láttam testközelben pont egymás után (Mikulás-Szilveszter) Fabia WRC-t és S2000-est. Hát valahogy nekem "dirr-durr-reccs-puff-dzzzsss-paff" hangokkal érkező WRC jobban teccik, meg asszem keményebb is az a jó kétszeres nyomaték.
Jah és nem S2000 a neve, az a kategóriája, még mielőtt perrel fenyegetőzne bárki is. Akkor a 207 S2000, a Fiesta S2000, a G.Punto S2000 is perbe fogható, meg úgy az egyész FIA, hogy egy roadster nevét adta egy kategóriának... :P
Sayniqua (törölt) 2010.02.26. 15:07:28
a motorjára kíváncsi lennék közelebbről is
Autopeti 2010.02.26. 16:50:26
Skoda-az egykor kiröhögött márka oda jutott,hogy még a Nagy Colin Mcrae is meghajtotta pár éve!
Friss kommentek