HTML

totalcar.hu

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Friss kommentek

Címkék

100 (1) 2015 (1) 207 s2000 (1) a3 (1) aaa (1) Adam (1) adókedvezmény (1) adomány (1) államtitkár (1) állatkert (1) alternatív hajtás (1) android (2) app (1) árgarancia (1) árverés (1) audi (6) Audi Hungaria (1) aukció (1) autó (2) autó2 (2) autókereskedés (1) autókölcsönzés (1) autókölcsönző (1) automata (1) autómosás (1) autóshow (1) autós nagykoalíció (1) autó news kft. (2) az autó (2) balesetveszély (1) bege (1) benzin (1) benzinkút (1) betonkeverő (1) bicikli (1) biogáz (1) bioüzemanyag (1) bitter sándor (1) biztosítás (2) biztosító (1) BKK (1) blackberry (1) blitz (1) blog (1) bmw (1) boztosítás (1) bringa (1) búcsú (1) budaorsi (1) budapest (4) bukósisak (1) bunyó (1) busszsáv (1) busz (1) b osztály (1) carsharing (1) challenge (1) championship (1) chevrolet (1) citroen (1) CNG (1) cng (2) conti (1) continental (4) Continental (1) Corsa (1) csalás (1) csere (2) csiki (1) csőd (3) csúszós (1) danics (1) das (1) demonstráció (1) devecser (1) díj (1) dkw (3) doblo (1) dóra (1) Drivingcamp Hungary (1) dugófigyelő (1) dugók (1) dunlop (1) eladás (1) elektromos autó (1) elhatárolódás (1) élő (1) előzékenység (1) első (1) elvis (1) empamo (1) envi (2) erste (1) eső (1) etanol (1) EU (1) eü-doboz (1) eurocup (2) európa legzsúfoltabb városai (1) ezwash (1) fabia (1) ferrari (1) fiat (3) finompor (1) Ford Mustang (1) forgalomba helyezés (1) forma 1 (1) frakhitel (1) függetlenség (2) gábor (1) gázolaj (1) gázpedál (1) gémosz (1) genesis (1) gerhard plattner (1) gm (1) Goodyear (1) goodyear (1) gps (1) grafiti (1) gumi (1) gumiabroncs (2) Győr (1) győr (2) g osztály (1) harangkongatás (1) használtautó (2) haszonjármű (8) herczig (1) hibrid (2) hiéna (1) hólánc (1) honda (1) hongyan (1) horch (3) hungaroring (2) húsvét (1) hyundai (2) igo (3) ingyen (1) innováció (1) insight (1) iphone (1) istanbul (1) ittas vezetés (3) Iveco (1) iveco (3) jaguar (1) javaslat (1) javítás (1) jég (1) jitti (1) jogosítvány (1) jótékonyság (2) jövő (1) jubileum (1) kamion (3) kawasaki (1) kell (1) kerékbilincs (1) kerékpár (1) kerékpáros (1) ketrecharc (1) kgfb (1) kina (1) kipörgésgátló (1) klub (2) kolontár (1) konnektor (1) könyv (1) kötelező (1) közlekedés (1) közlekedési bírságolás (1) közlemény (1) közösségi (1) központ (1) kresz (1) kút (1) leaseplan (1) leggazdagabb (1) leon (1) levego munkacsoport (1) lézerblokkoló (1) limousine (1) live (1) lízing (1) lmcs (1) lobbi (1) luxus (1) magyar (2) Magyar Bioetanol Szövetség (1) magyar termék nagydíj (1) maksz (1) man (1) maricsek team (1) matrica (1) maxity (1) mazda (1) Mecsek (1) mentőautó (1) mercedes (2) Mercedes-Benz (1) mercedes benz (1) mge (3) MGKKE (1) michelisz (3) michelisz norbert (2) mika häkkinen (1) millen (1) miskolc (1) módosítás (1) molnár ariel (1) mopedautó (1) moszkva (1) MOTE (1) mote (1) motor (2) motorgyár (1) motorgyártás (1) motoros (1) mtv (1) multimédiás (1) munkahely (1) műsor (1) napi.hu (1) nem kell (1) nfm (1) nissan (1) nitro circus (1) nkh (1) nng (2) norbi (1) nordschleife (1) nsu (2) ocskay (1) ombudsman (3) OMSZ (1) önkéntes (1) ónos eső (1) opel (4) Opel (2) ORFK (1) pályabejárás (1) parkolás (3) pendrive (1) pénzügy (1) peugeot (3) porsche (3) porsche hungaria (1) presley (1) pricewaterhousecoopers (1) program (1) prototípus (1) radardetektor (1) rajzverseny (1) rali (3) rally (1) rallye (2) redizájn (1) renault (3) rendőrség (1) rhys (1) rízs (1) s2000 (1) saab (2) sajtó (1) sajtókölemény (1) sajtóközlemény (4) salak (1) sanoma (1) scania (5) seat (3) shell (2) skoda (2) sofőrszolgálat (1) speedway (1) splash (1) Sprinter (1) ssangyong (1) statisztika (1) stella (1) subaru (1) suzuki (1) svédország (1) symbian (1) syncro (1) széchenyi futam (1) szélcsatorna (1) szentlapos (1) Szolidaritás (1) talmácsi gábor (2) támogatás (1) taxi (1) taxisrendelet (1) tél (1) téligumi (1) tér (1) tesztpálya (1) teves (1) titok (1) töltőállomás (1) tom tom (1) topgear (1) történelem (4) totalcar (2) toyota (1) Toyota (1) trabant (1) transporter (1) travis pastrana (1) truck (1) trükközés (1) tüntetés (1) túrautó (1) tűzoltó (1) Tűzoltó utcai Gyermekklinika (1) uber (1) üzemanyag (1) válasz (1) válság (3) váltás (1) verseny (2) veszprém (1) veterán (3) videó (1) visszahívás (1) visszatekerés (1) visszatér (1) visszavásárlás (1) visszavett autó (1) viszlát (1) volkswagen (2) vörösiszap (1) voty (1) vw (1) wanderer (3) warm up (1) wartburg (1) wéber (1) wéber gábor (1) weekend (1) weltauto (1) winmo (1) wsr (1) wtcc (4) x-faktor (1) XI. (1) yetd (1) zsiráf (1) Címkefelhő

Penge verdák

Fotózott ezeknél pengébbet? Töltse fel az Indafotóra és adja neki a penge_verdák címkét, hogy mindenki gyönyörködhessen.

Megérkezett az Insight

Ha rontasz: hervadozó növény a képernyőn

2009.04.27. 02:00 :: papptibi

Magyaroszágon is elkezdődik a Honda Insight forgalmazása, amely a nálunk kapható harmadik nem luxus hibridautó, a Toyota Prius és a Honda Civic IMA után.(Bár szép dolognak tartom a hibrid Lexusok kis fogyasztását, csak gyakorlati jelentősége nincs, azt leszámítva, hogy a kedvezményes regadóval kapnak egy egyszeri, pármilliós szoctámot a gazdagok.)

Az Insight esetében már lényegesebbek a kedvezmények, hiszen az autót beharangozó sajtótájékoztatón az árakat is elárulták. Az eredeti tervek egy alacsonyabb összegről szóltak, árulta el Nagy Károly, a Honda Hungary médiafelelőse, végül a forint árfolyama miatt 5 millió lett az indulóár. A puccosabb, szélesgumis (185-ös), xenonos, hátsó kartámaszos, esőérzékelős verzió pedig 5,5 millióba kerül.

Hát, ez van, még mindig olcsóbb, mint egy Prius, igaz, az Insight hibridrendszere is egyszerűbb, például a villanymotor teljesítménye az ötöde a most kifutó Toyotáénak, de a benzinmotorja is gyengébb. Mégis, képes több fontos dologra, például visszanyerni a fékezési energia egy részét. Amúgy a hibrid rendszer benzinmotorja az előző Jazzére hasonlít, tehát hengerenként két szelep és ugyanennyi gyertya van benne, de kiegészítették változó szelepvezérléssel is, ha ez nem teljesen a szokványos módon működik. Ugyanis annyi változik, hogy kinyit, vagy sem: ha tisztán elektromos üzemmódban halad a kocsi, tulajdonképpen gázrugóként működik a négy henger, mivel minden henger zárt, a villanymotor a levegőt is gyúrja. De valamiért ez így optimális, higgyük el a japánoknak.

A sajtótájkoztatón sajnos nem vezethettük az autókat, ezek délcegen ácsorogtak egy borkereskedésben. Nem baj, Winkler már amúgy is vezette, én maximum annyit állapíthattam meg a parkoló kocsikba beülve, hogy:
a, elég futurisztikus a műszerfaluk
b, hátul alacsony a tető, a beszállást zavarja az alacsony ajtónyílás
c, azért ez a kocsi kisebb is egy Priusnál, viszont a csomagtartója jó méretű.

Bár a platform a Jazzével rokon, azért eléggé átdolgozták. Noha a futóművek azonosak, a padlólemez már kevésbé, hogy a leglényegesebbet mondjam, a benzintank a hátsó ülések, és nem az elsők alatt van. Emiatt a Jazz szenzációs variálhatóságától elmarad az Insight, de a hátsó támlák lehajtásával legalább nagyobbítható a csomagtartó, szemben például a Civic hibriddel. Hát, ez az öt ajtó varázsa.

Ja, még egy érdekesség, bár ez már inkább piaci infó. 2009 márciusában a Honda minden idők legjobb eladásait produkálta Magyarországon. Hogy miért? Erre azt mondta Nagy Károly, hogy szerinte januárban azért vártak ki a vevők, mert valahogy téma lett a regadó eltörlése. Februárban azért nem, mert felvetődött a roncsprémium. Aztán márciusban belátták, hogy nem lesz semmi, ellenben még jobban leértékelődhet a forint. Szóval gyorsan megvettek mindent.

Az Insightból egyébként az idén 240 darabot szeretnének eladni. Szándékosan nem használtam a tervezik szót. Mert ugye ember tervez, gazdasági világválság végez. Ha ehhez hozzáadjuk a Civic hibrideket, akkor idén elvileg az eladott Hondák (3400 a cél) 8 százaléka lesz hibridhajtású. (Az ügyesebbek ebből már kiszámolhatják a Civic IMA tervszámát.) Egyébként olyan, leginkább céges vevőkre számítanak a Hondánál, akik szeretnék környezettudatosságukat hangsúlyozni. Gondolom, azok fogják venni, akik ezt a demonstrációt a Priusnál olcsóbban szeretnék megúszni.

A többi infó a sajtóközleményben. Kis előzetes: hogyan fejlesztett Fukui úr (a Honda Motor Corporation elnök-vezérigazgatója) mindennél környezetszennyezőbb katalizátort, hogyan működik pontosan az IMA-rendszer, hogyan tervezték meg tiszta lappal a valahonnan ismerős formát, és - ez talán a legérdekesebb - hogyan támogatják egyes országok a környezetkímélő autókat, hazánkkal összevetve. Jó olvasgatást kívánok, Rácz mindenkit üdvözöl.

·Ötajtós családi ferdehátú a Honda benzines-elektromos IMA-rendszerével
·Praktikusság és rugalmasság elérhető áron
·Alacsony emisszió, nagyszerű fogyasztás valós forgalmi körülmények között is
·A különleges Környezettudatos Vezetést Támogató Rendszer, amely minden vezetőnek segít a fogyasztás csökkentésében
·Kecses, sportos és áramvonalas dizájn, amelyet az FCX Clarity ihletett
·Praktikus és tágas utastér, amelyben öt utas is elfér
·A kategóriában a legnagyobb, rugalmas alakítható csomagtér: 408 liter
·Nagyon jó ár-érték arány
·A Honda irigylésre méltó összeszerelési minősége és csekély fenntartási költségei
·Nagyszerű ütközésvédelem a bent ülők és a gyalogosok számára

A Honda 1999-ben kezdte forgalmazni az első Insight hibridet, s több mint két évtizede dolgozik ezen a technológián.

A hibrid technológia fejlesztése mögött meghúzódó motiváció alapvető eleme, hogy kerüli a pazarlást. Egyszerűen fogalmazva: egy hagyományos autó hajtásláncában a fékezés közben keletkező energia elvész, hiszen hőként és zajként eltűnik az atmoszférában. A Honda kutatással és fejlesztéssel foglalkozó mérnökei pedig azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy hasznosítsák ezt az energiát a felhasználók és a környezet javára.

Egy évtizeddel később a Honda már az új Insightot mutatja be, amely ezeket az alapelveket továbbfejleszti, s azt is lehetővé teszi a vezető számára, hogy egy hatékony, rugalmas és elérhető áron kínált autóban vigye magával családját és csomagjait.

A Honda Insight küldetése

Az volt a cél, hogy a benzines-elektromos technológia több ember számára váljon hozzáférhetővé, s olyan családi méretű hibridautó kerüljön kifejlesztésre, amelyet szélesebb vevőkör tud megfizetni.

Az Insight olyan ötajtós ferdehátú, amelyben a Honda IMA (Integrated Motor Assist) hibridrendszere működik, s így a modell alacsony emissziót és gazdaságos autózást kínál praktikus, kompromisszumot nem igénylő formában, ráadásul olcsóbban, mint a piacon kapható többi hibridautó.

A Honda úgy véli, hogy ez a modell, jelentős hatással lesz az autóiparra. Mivel az Insightot többen lesznek képesek megfizetni, a környezetet kímélő technológia több emberhez jut majd el, s a hibridek szegmense a társadalom új rétege számára is megnyílik.

Ezért volt a fejlesztés egyik fő célja az alkatrészek és alrendszerek méretének, összetettségének és árának mérséklése, hogy a kiskereskedelmi ár csökkenjen. A Honda szélesebb vevőkörhöz akarja eljuttatni a hibrid technológiát, de tudja, hogy a tisztább üzemű autók ára (vagy érzékelt ára) eddig néhány vevőt eltántorított attól, hogy komolyan megfontolja a megvásárlásukat.

Nem elég kifejleszteni egy ultra-környezetbarát autót, amit csak a tehetősek képesek megfizetni; a Honda azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a társadalom igényelje a vállalat létezését, akkor pedig olyan hibridet kell létrehoznia, ami mindenkihez szól.

A kedvező ár elérése

Az Insight a hibridfejlesztés 20 esztendejének, illetve a környezetbarát benzinmotorok fejlesztésének esszenciája; e folyamat még 1972-en kezdődött a CVCC motorral.

Ez a tapasztalat és műszaki tudás tette képessé a Hondát arra, hogy olyan komponenseket és alkatrészeket fejlesszen ki saját IMA rendszere számára, amelyek kedvezőbb önköltséggel gyárthatók.

A Honda emellett már évtizedek óta készít hibrideket. Ez idő alatt sokat tanultunk a villanymotorok, illetve a hibridrendszerek más fontos komponenseinek gyártásáról. Ez a tudás mára jobb gyártási folyamatokhoz és technikákhoz vezetett, amelyek csökkentik az előállítási költségeket. S mivel a hibridrendszer részegységeinek jelentős részét házon belül készítjük, mindez segít a teljes önköltség kordában tartásában is.

“Mérnökeink állhatatos és szakértő munkával, csökkentették IMA rendszerünk önköltségét, így az Insight gyártási költsége is alacsonyabb lett. Mivel nagyon sok, házon belül gyártott alkatrészt alkalmazunk, képesek vagyunk arra, hogy folyamatosan finomítsuk folyamatainkat, amire egy külső beszállító nem volna képes” - mondja Yasunari Seki, az Insight projektvezetője.

Mivel a jövőben sokkal több hibridautót gyártunk és értékesítünk, megváltozik a rendszer volumene, és csökken a fajlagos önköltség. Hogy a célszámokat elérjük, új villanymotorgyárat csatoltunk a Suzukai üzemhez Japánban, amely így az IMA villanymotorok gyártásában megkétszerezi kapacitását.

Emellett számos olyan specifikus fejlesztést hajtottak végre, amely mérsékli az önköltséget:

- Az IMA egység 95 százalékát áttervezték, hogy csökkenjen mérete és önköltsége
- Egyedi modell lévén, bármilyen olyan többletköltséget igénylő technológiát kizártak, amelyet adaptálni kellett volna már meglévő modellekbe (például Civic Hybrid)
- A padlólemez és a felfüggesztés sok eleme megegyezik az új Jazz modellével

Ám ez a költségcsökkentés nem jelenti azt, hogy kompromisszumot kellene kötni a teljesítmény, a tartósság vagy a minőség terén. A mérnökök olyan megoldásokat kerestek, amelyek segítenek a költségek csökkentésében, s a vevő számára a lehető legkedvezőbb áron kínálják a leggazdaságosabb hibridtechnológiát.

A megfizethető árú hibrid gyártása mögötti motiváció

A Honda globális filozófiájának egyik kulcseleme, hogy „olyan vállalat legyünk, amelynek létezését a társadalom akarja”. S bár ez első hallásra csupán marketinges szólamnak tűnik, olyan mantra ez, amelyet világszerte, s leginkább a kutató-fejlesztő központokban észben tartanak.

Ez a filozófia segít megmagyarázni a kedvezőbb árú hibridautó piaci létjogosultságát is; a Honda erőfeszítéseinek része, hogy pozitív hatással legyen a társadalomra.

A Honda dönthetett volna úgy is, hogy ezt a környezetbarát technológiát sokkal drágább modellekbe szereli be, vagyis a kirakatba teszi környezetbarát modelljeit és azokat prémium áron értékesíti a tehetős ügyfélkörnek. S valószínűleg igaz is, hogy ez a megközelítés minden eladott darabbal nagyobb hasznot hozna a vállalatnak.

Ám a Honda filozófiájával, hitével és örökségével az áll összhangban, hogy mérnöki tudásának alkalmazásával csökkentse az önköltséget és a kiskereskedelmi árat, s ezzel, sokkal szélesebb rétegek számára tegye elérhetővé a környezetbarát hibridtechnológiát.

Amellett, hogy a társadalom új rétegei ismerkedhetnek meg a környezetet kevésbé terhelő autókkal, nő az értékesített hibridautók mennyisége is – ez jó hatással lesz az összesített emissziós adatokra, tehát magára a környezetre is.

Javulás a fogyasztás és az emisszió terén

A fogyasztás (vegyes üzemben) 4,4 l/100km, míg a CO2 emisszió csupán 101 g/km.

A Honda olyan autó kifejlesztésére koncentrált, amely „valós körülmények” között fogyaszt kevesebbet, azaz olyan helyzetekben, amelyekben a tulajdonosok valóban használni szokták a kocsit.

A Honda tehát arra összpontosított, hogy olyan gazdaságosságot érjen el, amelyet a vevők a mindennapok során valóban megláthatnak és tapasztalhatnak – tehát olyankor is, amikor autózás közben fűtenek, felkapcsolják a fényszórókat télen, dübörög a sztereó vagy éppen hőségben működik a klímaberendezés. Ezek azok a valós körülmények, amelyek között az Insight igazán remekel.

A Honda elérhető áron kínált, hatékony, kivételesen gazdaságos és csekély emissziójú autót hozott létre, ám léteznek olyan vezetési stílusok és technikák, amelyeket alkalmazva még hatékonyabbá tehető a hibridtechnológia működése. Az Insight számára kifejlesztett Környezettudatos Vezetést Támogató Rendszer tanácsokat ad az autóvezetőknek, hogy miként érhetik el a lehető legkisebb fogyasztást.

Az Insight egyedi vezetőt támogató rendszere új korszakot nyit az autózásban, ahol a gyártók és az autóvezetők megosztják felelősségüket a végső fogyasztás terén.

Célközönség

Mivel az Insightot úgy tervezték, hogy szélesebb vevőkör számára tegye elérhetővé a hibridtechnológiát, a Honda úgy gondolja, hogy sokkal többeknek tetszik majd.

A vevők többségének ez lesz az első hibridautója. Ők olyan C szegmensbeli vásárlók, akik hatékonyabb autóra szeretnék cserélni hagyományos családi kocsijukat. Lehet, hogy eddig túl drágának tartották a hibrideket, ám értékelni fogják az Insight tágas méreteit, alacsony fenntartási költségeit, illetve magát az árát is.

Ugyanilyen okból a Honda úgy véli, hogy jelenlegi hibridtulajdonosok, illetve csekély CO2 emissziójú modellek tulajdonosai is átpártolhatnak az Insighthoz, hiszen jelentős előrelépést tehetnek a fenntartási költségek terén.

Az Insight vállalati autóként is fontos szerepet tölthet be, s az eladások 60%-a százaléka várhatóan ilyen lesz.

Értékesítési tervek

A Honda terve globálisan 200.000 Insight értékesítése évente.

Amint azt az elnök-vezérigazgató, Fukui úr már bejelentette, a következő évtized közepére a Honda összes értékesítésének 10 százalékát hibridmodellek teszik majd ki. A Honda bevezet egy sportos hibridet (a CR-Z-re alapozva), illetve az elkövetkező években érkezik a Jazz hibrid is. Az így létrejövő négyautós hibridpalettával a Honda célja globálisan 500.000 darab autó értékesítése évente.

A ferdehátúak használati értéke és az aerodinamika

“Azért választottuk az ötajtós, ferdehátú formát, mert azt szerettük volna, hogy az autó Európában népszerű legyen,” mondja Yasunari Seki projektvezető. “Az American Honda – ez a legnagyobb piacunk – azt kérte tőlünk, hogy külön csomagtartós kocsit készítsünk, de ragaszkodtunk a ferdehátú kiképzéshez, mert versenyre akartunk kelni más környezetbarát modellekkel Európában, s ha sokat szeretnénk értékesíteni, akkor a kocsinak ötajtósnak kell lennie. És természetesen aerodinamikai szempontból is ez a kedvező forma.”

CO2 emisszió a gyártás, a használat és a selejtezés közben

A Honda minden modellje esetében elvégzi az úgynevezett Teljes életciklusra vonatkozó értékelési programját (LCA), amely az autó életének valamennyi szakaszában – beleértve a gyártást is – vizsgálja a széndioxid-kibocsátást.

A Honda ezt a programot 2007-ben fejlesztette ki, és olyan LCA rendszert dolgozott ki, amely feltárja valamennyi Honda jármű teljes életciklusára vonatkozó CO2 emissziót. Így lehetővé válik a Honda számára, hogy összemérje hibridautóinak a gyártási folyamatokat is magában foglaló életciklusára vonatkozó környezetvédelmi hatásait.

A kapott eredmények két fontos dologra világítanak rá az autó életciklusa során kibocsátott széndioxid mennyisége szempontjából. Az egyik a használat szakasza, a másik pedig az, hogy a nyersanyagok és a gyártási folyamatok szintjén a hibridautók és a hagyományos kocsik között nagyon kicsi a különbség a CO2 kibocsátás terén. Ez azt jelenti, hogy egy hibridautó teljes életciklusa során kibocsátott széndioxid mennyisége jelentős mértékben kisebb lesz majd, mint egy hagyományos hajtással ellátott modellé.

Hol gyártják majd az Insightot?

Az Insight a Honda Suzukai gyárában, Japánban készül, ahol új hibrid-villanymotor gyártósort indítottunk be, hogy megkétszerezzük a kapacitást.

Mikortól lesz kapható?

Az Insight értékesítése 2009 áprilisában kezdődik.

Fukui úr
A környezetvédelmi technológia úttörője

“A 60-as években egyetemistaként a szakdolgozatomra készültem, amely a nitrogénoxid-emissziók elemzéséről szólt. Felismertem, hogy az emisszió fontos téma – valószínűleg ez volt ebben a tárgykörben az első tanulmány Japánban.

Elismerem, hogy az egyik ok, amiért ezt a témát választottam, az volt, hogy csatlakozni akartam a Hondához. A Honda híres volt arról, hogy új dolgokat próbál ki, és ez vonzott engem. 1969-ben elértem a célomat, és ugyanabban az évben kerültem a Hondához, amikor Soichiro Honda úgy döntött, hogy kivonul a versenysportból, mert így a Honda minden erejét a levegőtisztasági kihívás teljesítésére fordíthatja.

Amikor beléptem a vállalathoz, csatlakoztam ahhoz a versenyhez, amelynek célja olyan technológia kifejlesztése volt, amely javítja az általunk belélegzett levegő minőségét. Első projektem emissziós kutatás volt egy katalizátoros rendszerhez, és olyan új módszert próbáltam ki, amelyet addig még senki sem. A dolog sajnos nem működött, sőt a kipufogógáz még mérgezőbb lett tőle, de Honda úr utasításai alapján – aki akkor még vezette a kutatást és fejlesztést – tovább próbálkoztunk.

Emlékszem, ahogy Honda kiabált velem. Nagyon szenvedélyes volt ezzel a kihívással kapcsolatban, és a kudarcunk után ezt mondta: „Ne csak a rendszerre gondolj, a katalizátorra, ami tisztítja a gázt. Kezdd azzal, hogy tisztább üzemű motort készítesz, és rögtön könnyebb lesz a dolgod.”

Innentől kezdve én és a csapat olyan motoron kezdtünk dolgozni, amely katalizátor nélkül produkál kevesebb emissziót.

Néhány évvel autóink forgalmazásának megkezdése után, 1974 novemberében ellátogattam az Egyesült Államokba, ahol egy minősítési teszten vettem részt egy állami emissziós laboratóriumban. Ebben a tesztben sokak hitetlenkedése ellenére a Civic lett az első olyan jármű, amely megfelelt a motorteljesítmény alapján hozott amerikai levegőtisztasági törvénynek.

Sőt, az állami ellenőr gratulált nekem ahhoz is, hogy a motor elérte az iparág legmagasabb besorolású fogyasztási szintjét, ami azért volt meglepetés, mert a gazdaságossággal a fejlesztés során nem sokat foglalkoztunk.

E mérföldkő elérése óta a Honda folyamatosan olyan technológiák kifejlesztésén dolgozik, amelyek által az autók tisztább üzeműek és gazdaságosabbak. Most, 35 évvel később, a Honda az eddigi legkedvezőbb árú hibridautót vezeti be a piacra.”

Takeo Fukui, a Honda Motor Company elnök-vezérigazgatója

Kisebb méret

Mivel a világot a gazdasági bizonytalanság jellemzi, várható, hogy folytatódik a gazdaságosabb döntésekre törekvés folyamata, és egyre több ember ül majd át nagy és sokat fogyasztó autójából kisebb és gazdaságosabb gépekbe.

Egy autóvezetéssel foglalkozó honlap felmérése szerint az autóvásárlók kétharmada következő vásárlása során tisztább üzemű autót vesz majd. Ám legtöbben azt mondták, hogy ennek oka elsősorban nem a környezettudatosság, hanem pénz megtakarítása.

E vevők számára az Insight két nagyszerű erénnyel is bír – praktikus családi autó, jelentős környezetvédelmi erősségekkel, illetve számos gazdasági előnyt nyújt, kezdve a kedvező vételártól, amely több ember pénztárcájának felel meg.

Megtakarítás a fenntartási költségekben

A kedvező vételár mellett az Insight sok egyéb megtakarítási lehetőséget kínál, hiszen kisebb rajta az adóteher, mentes különböző adók alól, illetve ritkábban kell feltankolni.

Hibrid vagy alacsony emissziójú járművek ösztönzői

Írország
C02 osztályokC02 g/kmRegisztrációs adó mértéke
A0-120g14%
B121-140g16%
C141-155g20%
D156-170g24%
E171-190g28%
F191-225g32%
G226g+36%

Fentieken kívül a hibrid autók után 2500.- EUR regisztrációs adó visszatérítés jár. Az éves útdíj 104.- EUR, ami a legalacsonyabb kategóriába tartozik.

Franciaország: 2000 € levonás a vételárból a kereskedőnél (magánautó), 700 € levonás (vállalati autó)

Portugália: - 50 % az értékesítési adóból

Hollandia: akár 6.400 Euro adóeltörlés a hibrideknek (az átlagfogyasztástól függ). CO2 (benzines kisebb, mint 110 g/km, dízel kisebb 95 g/km): 50% kedvezmény az útdíjból

Luxemburg: CO2 <120 g/km: € 750 adóelőny

Norvégia: kalkuláció:
· Nem adóztatják a villanymotor teljesítményét
· -25 % az autó tömegéből a súlyadó kiszámításánál (az akku tömegének kompenzálására)

Svédország: 10.000 SEK adóvisszatérítés magánszemélyeknek, akik környezetbarát autót vesznek (hibrid, etanol, <120 g CO2/km) – Cégautó: - 40 % adóelőny

Ausztria: 2008 júliusában felülvizsgált értékesítési adó (NoVA),
• teljes hibrid (>1 km tisztán elektromos hajtás): € 500 bónusz (alkalmazzák az E85, CNG, LPG és H2 járművekre is)
• CO2: < 120 g/km € 300 bónusz / >180 g/km € 25/g malus
(a malus határt 2010-ben 160 g/km-re csökkentik)

Svájc:
A kedvezmények kantononként változnak
- a típusú hibrid: ÁFA-kedvezmény a jármű árának felére számolva
- b típusú hibrid: egyszeri 5.000 CHF kedvezmény (IMA)
- c típusú hibrid + 31 modell: egyszeri, 1.000 CHF kedvezmény

Olaszország: ösztönzés akár2.800 Euróig a környezetbarát autókra (hibridre is)

Spanyolország: 2 régió – Andalúzia és Castilla Leon – akár 2.000 € és 1.890 € támogatás. és 75 % kedvezmény - közalkalmazottak

Belgium: adóösztönzés (a javasolt kiskereskedelmi ár a kalkuláció alapja)
• ha az autó < 105 g/km CO2: -15 % adó (max. 4.350 €)
• ha az autó < 115 g/km CO2: - 3 % adó (max. 810 €)

Görögország: nincs ÁFA a hibriden

Magyarország: A hibridek regisztrációs adója lényegesen alacsonyabb, Az Insight esetében ez 171.000 Ft-os megtakarítást jelent az azonos hengerűrtartalmú, benzinüzemű személyautókhoz képest

Szlovénia: 110 g/km alatt nem adóztatják a kocsikat

Finnország: CO2 alapú regisztrációs adó (%) = 4 + CO2/10

KÜLSŐ DIZÁJN

Bár a formatervezők tiszta lappal kezdhették meg a munkát, mégis számos kihívással kellett szembenézniük, amikor megalkották az Insight külső formatervét.

Egyfelől, mint alacsony emissziójú hibridautó, a karosszériának ki kellett fejeznie a környezetvédelmi előnyöket – „zöld” autónak kellett látszania –, másfelől dinamikusnak és vonzónak is kellett mutatkoznia, amely a Honda egyik alapvető tervezési elve. S mindenekelőtt – összhangban az Insight pozicionálásával – a formatervnek a lehető legtöbb ember tetszését kell elnyernie.

“Olyan autót akartunk tervezni, amelyet széles körben elfogadnak,” mondja a vezető formatervező, Motoaki Minowa. “Ha csak környezetbarát autót terveztünk volna, akkor unalmasnak és egyszerűnek látszana. Sportos elemeket is be akartunk csempészni a formatervbe, hogy az autó tetszetősebb legyen – végül is a sportosság ott van a Honda génjeiben.”

Igaz ugyan, a környezetbarát jelleg bizonyos területeken akadályozta a modell sportos kialakítását, bizonyos helyeken viszont elősegítette a még dinamikusabb megjelenést. Mivel a továbbfejlesztett IMA rendszer kompaktabb lett, rövidebb lehetett az orr rész, így a teljes autó megjelenése, s főleg az eleje agresszívebbé vált.

Egy másik fontos szempont, amely ide vezetett (és bizonyos mértékben korlátozta is a külső dizájnt), maga a karosszéria volt. Mivel az volt a cél, hogy a lehető legtöbb embernek tetsszen, az ötajtós kialakítás mellet döntöttünk. Ez pedig olyan kihívásokat hozott, amelyek például az autó aerodinamikájának optimalizálásakor, illetve a hátsó utasok fejterének megteremtésekor jelentkeztek .

“Azért választottuk az ötajtós karosszériát, mert azt akartuk, hogy a modell népszerű legyen Európában,” mondja Yasunari Seki projektvezető. “Az American Honda – a legnagyobb piacunk – arra kért minket, hogy külön csomagtartós kocsit készítsünk, de azért döntöttünk az ötajtós kialakítás mellett, mert más környezetbarát autókkal szerettünk volna harcba szállni, és Európában értékesíteni a modellt, ezért ötajtósnak kellett lennie. Ráadásul ez a forma áramvonalasabb is.”

A költségvetés azonban nem korlátozta a formatervezést, noha a projekt többi része éppen arra törekedett, hogy kordában tartsa a költségeket. A fejlesztők csapata költötte a legtöbb pénzt arra, hogy az autó remekül nézzen ki. A C oszlopba integrált kis ablak például költséges fejlesztés volt, ugyanakkor feltétlenül szükség volt rá az elegánsabb megjelenés érdekében. „Az autónak stílusosnak kellett lennie, hogy büszkeséggel töltse el tulajdonosát,” mondja Minowa úr.

Sokan veszik majd észre a formabeli hasonlóságot az Insight és üzemanyagcellás testvére, az FCX Clarity között. Amellett, hogy e formának előnyei vannak az aerodinamika terén, Minowa úr szerint határozott célja volt annak, hogy utánozták a modern, hidrogénhajtású autó vonalvezetését.

“Szándékosan alakítottuk úgy a dolgokat, hogy az Insight a Clarity kistestvérének látsszon,” mondja. “Vannak olyan formai megoldások és színhatások, amelyeket az FCX Clarity-ről vettünk át, s az autó formája is nagyon hasonló. Az FCX Clarity a vezető, a legmodernebb modell, az igazi környezetbarát autó – s azt szeretnénk, ha az Insight követné vezérét. S mivel az Insight a saját korábbi generációjától és az FCX-től is átvesz bizonyos formai megoldásokat, valójában hidat ver a múlt és a jelen között.”

Aero Atléta

Ez volt az Insight külsejét érintő formatervezési alapötlet. Az Aero abból a vágyból fakad, hogy csökkentse a légellenállást és a homlokfelület méretét, ugyanakkor megtartsa a vonzó és sportos karaktert. A formát számos alkalommal tesztelték szélcsatornában, s gyakorlatilag maga a szél formálta véglegesre. A koncepció nevének atléta része a feszes, kidolgozott karosszériára utal, amelyen nincs felesleges tömeg, és nem túlméretes. Az Insight karosszériaelemeiben látszó dinamikus vizuális feszültség egy sportoló izmaira hasonlít. Az „Aero légterelő” érzéki formáját is az aerodinamika alakította, s hasonló formát láthatunk az FCX Clarity és az eredeti Insight modellek hátulján is.

Garancia

Az Insightra 3 évig vagy 100.000 kilométerig terjedő normál garancia érvényes; emellett adnak még 3 év garanciát a felületi korrózióra, 5 évet a kipufogórendszer átrozsdásodása esetére, 12 évet a szerkezeti elemek átrozsdásodására, illetve különleges, 8 évig érvényes garanciát a teljes IMA rendszerre, beleértve a nagy teljesítményű akkumulátorokat is.

BENZINMOTOR, VILLANYMOTOR ÉS VÁLTÓMŰ

A Honda IMA hibridrendszerének koncepciója immár tíz esztendős – első ízben az eredeti, 1999-es Insightban mutatkozott be. Az IMA betűszó jelentése Beépített Segédhajtómű, amely egy alacsony belső súrlódással működő, 1,3 literes benzinmotorból áll, mint az erő elsődleges forrása, illetve a rendszer része még egy ultra vékony villanymotor és kompakt akkumulátor-csomag, valamint egy fokozatmentes automatikus váltómű. (ld. Miért IMA?, 21. old.)

Ezt a rendszert sikerrel alkalmazták nemcsak az Insightban, hanem a Civic IMA-ban, és utódjában, a Civic hibridben is. Az évek során a rendszer továbbfejlődött, egyre kisebb lett, csökkent a tömege, kedvezőbb lett az önköltsége, s legújabb változata az új Insightban az eddigi legfejlettebb IMA technológia a Hondától.

Maga a benzinmotor is új, a Civic Hybrid 1,3 literes egységén alapul. A Civic Hybrid módosított i-VTEC erőforrását azoknak a tapasztalatoknak a birtokában fejlesztették tovább, amelyekre az új Jazz-zel kapcsolatban tettek szert, s a változások célja a fogyasztás csökkentése volt. Az alacsony súrlódású bevonattal készülő dugattyúkat új kialakítású katalizátorral ötvözték, hogy még tovább optimalizálják a már eddig is nagyon hatékony erőforrást. Ezek a megoldások és a még tovább stabilizált égési folyamatok további 2 százalékkal javították ennek az egyébként is nagyon hatékony motornak a fogyasztását.

Lassítás közben, amikor a hengereken nincs terhelés, az égés mind a négy hengerben leáll, és valamennyi égéstér zárva van. Ez gyakorlatilag megszünteti a szívási veszteségeket, s így a villanymotor/generátor hatékonyabban működhet, és több visszanyert energiával töltheti az akkumulátorokat.

A hengereket lezáró technológiát, a VCM-et (magyarul változó hengervezérlést) szintén alkalmazzák a hengerek lezárására olyan helyzetben, amikor csak kevés nyomaték szükséges – például egyenletes haladás kis sebességgel –, hiszen ilyenkor az Insight villanymotorja maga is képes mozgatni az autót, a benzinmotor dugattyúi pedig szabadon futnak.

Emellett gyakorlatilag minden lehetséges eszközt megragadnak annak érdekében, hogy a motorban csökkentsék a súrlódás mértékét. Többek között síkban eltolt főtengelyt és hajtókarokat alkalmaztak, a hengerek belső felülete hónolt, hogy simább legyen, illetve a dugattyúkhoz tartozik egy kis súrlódású, második olajlehúzó gyűrű is.

A benzinmotor maga 88 lóerős, nyomatéka 121 Nm, ám a hibridrendszer lényege az a többletteljesítmény, amelyet a villanymotor nyújt, hogy nagyobb legyen az erő, illetve a lehetséges minimumra csökkenjen az emisszió és a fogyasztás.

Miért hibrid?

A hibrid a benzines és a villanymotor kombinációja. A villanymotort tápláló akkumulátorok automatikusan töltődnek, amikor lassulás vagy fékezés közben működésbe lép a regeneratív, azaz energia-visszanyerő fékrendszer. Ily módon az Insight soha nem igényel feltöltést külső áramforrásról. A beépített villanymotor segít a benzinmotornak gyorsítás közben, és javítja a fogyasztási értékeket is. Alapjáraton az autó hibridrendszere működteti a kocsi alrendszereit, és a károsanyag emisszió csökkentése érdekében ilyenkor a benzinmotor nem működik; így amikor az autó egy lámpánál megáll, akkor a motor leáll.

Az eredmény olyan autó, amely teljesítmény szempontjából benzinmotoros gépjárműként viselkedik, kevesebb CO2-t bocsát ki, mint a hozzá mérhető dízelmotoros autók, és nagyon keveset fogyaszt.

Villanymotor

Az új benzinmotor mellett az Insightba új, továbbfejlesztett villanymotor kerül, amelyben sűrű tekercselés és nagy teljesítményű mágnesek találhatók – az erőforrás teljesítménye 14 lóerő, nyomatéka 78 Nm. Ám ezzel a villanymotorral kapcsolatban az igazi előrelépés a méret és a forma terén történt – a legújabb változat sokkal keskenyebb, mint a jelenlegi Civic hibrid villanymotorja (35,7 mm szemben a 61,5 mm-rel), vagyis a teljes IMA rendszer jóval kompaktabb és könnyebb.

Módosításokat hajtottak végre a nagy teljesítményű akkumulátorokon is, amelyek a csomagtartó alatt helyezkednek el, ezzel is elősegítve az alacsony tömegközéppont kialakítását. Az IPU kisebb és könnyebb lett, mint a Civic Hybridé, a méret 19, a tömeg pedig 28 százalékkal csökkent.

Az akkumulátorok hűtőrendszerét is nagymértékben átalakították, s azok hatékonyabban használják fel az energiát, illetve gyakrabban képesek tölteni a villanymotort. Az akkuk mindkét oldalán lévő villanymotor az autó hátsó szellőzőjének külsejéhez vezető csöveken keresztül szívja a hűtőlevegőt (a Civic hibriden a légbeömlő a kalaptartón volt, így véletlenül le lehetett takarni).

Az akkuk regenerációs képessége felgyorsult, azaz az energia-visszanyerő fékezés során termelt árammal gyorsabban tölthető fel, s így rendszeresebben táplálhatja a villanymotort.

Teljesítmény

A benzines és a villanymotor együttes teljesítménye ideális a városi forgalomban, jók a gázreakciók, a gyorsulási idő pedig vetekszik egy hagyományos, 1,6 literes benzinmotorral és automatikus váltóval szerelt autóéval. Az Insight álló helyzetből 12,6 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, végsebessége 186 km/óra.

Erőátvitel

A CVT váltó alkalmazása egy hibridautóban sima és kiszámítható haladást eredményez, illetve segít abban, hogy az IMA rendszer a leghatékonyabb működési tartományban dolgozhasson. Az Insightban a Civic hibridben már alkalmazott, nagy nyomatékátvitelre képes CVT-váltójának továbbfejlesztett verziója működik.

Ennek a CVT váltónak rövidebb a végáttétele (4,200 helyett 3,937), azaz a gyorsítás megkezdésekor az autó hevesebben reagál. Az indító tengelykapcsoló vezérlését átalakították, hogy teljes mértékben kihasználhassák az IMA villanymotorjának nagy nyomatékát kis fordulatszámon. Mivel a villanymotor kisebb fordulatszámtól kezdve segíti a gyorsulást, hozzájárul a fogyasztás csökkentéséhez is.

Honda hibridautón első ízben alkalmazták a kormánykerék mögé szerelt váltófüleket – így a volán mögötti karokkal, sokkal gyorsabban lehet kapcsolgatni.

Miért IMA?

Igaz, hogy minden hibridautónak van benzinmotorja és villanymotorja, a különböző gyártók mégis három technológiát kínálnak hibrid gyűjtőnév alatt. Az első a soros hibrid, amelyet csak a villanymotor hajt. A belső égésű motor ebben az esetben a villanymotort tápláló elektromos áram előállítására szolgál.

A második az úgynevezett párhuzamos hibrid, amelynek fő erőforrása a benzinmotor; alapvetően ez mozgatja az autót. A villanymotor olykor besegít a benzinesnek, és bizonyos helyzetekben maga mozgatja az autót. Ilyen rendszert használunk a Honda hibridmodelljeiben is – ezt a rendszert hívjuk mi IMA-nak, azaz beépített segédhajtóműnek.

A harmadik ismert hibridfajta a soros-párhuzamos rendszer, vagy vegyes hibrid. Ilyen működik a Toyota Priusban, és ahogy a nevéből is ki lehet találni, felhasználja a soros és a párhuzamos hibridrendszer egyes elemeit. A rendszerben külön benzines és villanymotor is van, és a mindegyik egymástól függetlenül is használható.

Valamennyi rendszernek megvannak az előnyei és a hátrányai, ám az IMA-hoz hasonló párhuzamos rendszerek legnagyobb előnye az, hogy sokkal kisebbek és könnyebbek a többinél – és a gyártási költségük sem olyan magas. A Honda az elmúlt évtizedben a párhuzamos rendszer optimalizálására összpontosított, s ennek köszönhetően az Insight kedvezőbb áron kerülhet piacra.

Környezettudatos vezetést segítő rendszer

Néhány évvel ezelőtt, egy Honda Jazz vevőfelmérését elemezve az Insight fejlesztői észrevették, hogy az egyes vezetők által elért átlagfogyasztási adatok között jelentős eltérések is lehettek: 30 km/órás átlagsebesség mellett például akár 21 százalék is lehetett a különbség két vezető között. Ennek tudatában a mérnökök módosították az autó vezérlőrendszerét, hogy csökkentsék a változó vezetési stílusok által okozott különbségeket a fogyasztásban. Amikor a teszteket megismételték, a legkevésbé gazdaságosan vezető autósok javítottak eredményeiken, és a különbség 12 százalékra csökkent a legjobb és a legrosszabb eredmények között.

A Honda ezeket a tapasztalatokat beépítette az Insightba is, s ennek eredménye az új ECON kapcsoló. Ha a vezető ezt bekapcsolja, akkor arra utasítja az autó vezérlőrendszerét, hogy különleges beállításokkal javítsa a fogyasztást. Amikor a vezető megnyomja az ECON kapcsolót, az Insight úgynevezett „szupergazdaságos” üzemmódra kapcsol, ami az alábbiakat takarja:
· A teljesítmény és a nyomaték 4 százalékkal csökken (kivéve, ha a vezető a padlóig nyomja a gázpedált)
· Finomítja a vezető gyorsítási parancsait, hogy optimalizálja a pillangószelep helyzetét és a motor fordulatszámát. Minden sebességhez tartozik egy ideális gázpedál-helyzet, amelyet tartva optimalizálható a fogyasztás. Ám vannak vezetők, akik gyakrabban nyomják le, majd engedik fel a gázpedált, s amikor lenyomják, akkor is a szükségesnél mélyebbre tapossák a pedált. Ennek ellensúlyozására a rendszer „kisimítja” a vezető által adott parancsokat, azaz a sebesség és a körülmények függvényében fenntartja a pillangószelep optimális helyzetét. A vezető bármikor felülírhatja a rendszert, hogy vészmanővert hajtson végre
· Finomabban működő CVT váltó
· Megnövelt hatásfokú energia-visszanyerő fékezés
· Hosszabb az alapjárati leállítás ideje
· A klímaberendezés gyakrabban üzemel belső keringtetés üzemmódban
· A ventilátor sebessége gyakrabban csökken, hogy behatárolja a rendszer működéséhez szükséges energiát

Lekapcsolt alapjárat mellett (vagyis ha az autó megállt, a benzinmotor leállt), a klímaberendezés is kikapcsol

Eco eredmények

Amikor az utazás véget ért, és a vezető levette a gyújtást, a fekete-fehér „eco útmutatás” a multi-információs rendszer közepén átvált „eco eredmény” kijelző üzemmódra. Az ilyenkor látható felső levél szimbólumok a vezető legutóbbi út során nyújtott teljesítményét értékelik, míg a pálca és a jelek a kijelző alján a teljes életciklusra vonatkozó adatokat jelenítik meg.

Ez három fokozatban lehetséges: legjobb eredményt a pálcától jobbra látható, teljesen kifejlett fa jelzi a virágzó ágakkal.

Amennyiben a vezető teljesítménye javult az előző úthoz képest, megjelenik elismerésképpen egy babérkoszorú. A harmadik szint végén trófea látható, amely jelzi a dicséretes haladást.

Ám ha a vezetési stílus rosszabb lett, és romlik a teljes életciklusra vonatkozó teljesítmény megítélése, akkor hervadozó növény tűnik fel a képernyőn.

46 komment

Címkék: honda insight

A bejegyzés trackback címe:

https://sajtokozlemeny.blog.hu/api/trackback/id/tr161087914

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AtoszMester 2009.04.27. 02:38:23

Tiszta C4 segge vagy. Kicsit ocsmány, kicsit szép.

Szal még mindig inkább egy használtautó 1 millióért, és a maradékot elfüstölöm.

afrosamurai 2009.04.27. 02:41:41

amikor látok egy ilyen hibridet mindíg megkérdezem magamtól ,hogy a sok "környzet tudatos" ember mi a jó istent fog csinálni 10-15 év múlva azzal a vagon semmire nemjó aksival? egyébként igen inkább egy 1 misiért egy használt akármi mint egy parasztvakítós és éljen a v8

gin74tonic 2009.04.27. 02:57:48

nah, itt arulnak olyan hondat hogy szelkereket adnak melle amit felallithatsz a kertedben, igy mindenki latja mennyire zold vagy, ami nagyon trendi es cool, a baj az, hogy aztan a fuvet meg minden ejjel 4 oran at permetezi a locsorendszer hogy zold legyen mert ha nem zold akkor megkiabalnak hogy trehany vagy, plusz van a garazsban a kotelezo suv ( 2o merfold / gallon fogyasztassal ) mert ha csak egy nyomorult hondad van akkor azt hondjak csoro vagy az meg szegyen meg ciki meg nem jo... stb

nem hiszek a hibridekben, az emberi magatartas miatt meg szerintem az egesz eletciklusa alatt a hibridauto jobban szennyez mert akksikat meg egyeb berendezeseket elo kell allitani pluszban es mikor az auto elert a futasteljesitmenye vegehez akkor meg megsemmisiteni kell par szaz kilo akkumlatort pluszban szoval nemtudom............

marad a lo, csak az meg rug.

gin74tonic 2009.04.27. 02:59:05

az emberek lelkiismeretet megnyugtatja hogy vigyaz a foldre, masra nem jo.

gin74tonic 2009.04.27. 03:06:31

a fold egy nagy medence, mint a strandon, es valakinek nem szabad belepipilni ( europai szigoritasok ) van ahol meg omlik bele a kakao ( kina, usa ) de sajnos mindannyian benne furdunk ebben a kepzeletbeli medenceben, es nincs ket medence - es fold. amig a vilag egyik pontjan grammra bontva szamoljak a kibocsajtast es a vilag masik felen pedig gyarak szazaiban nem tudjak mi az hogy karosanyagkibocsajtasi szint akkor nincs mirol beszelni.

( erdekes volt latni az olimipa ideje alatt a legszennyezetsegi adatokt - meglatszott hogy par szaz gyar leallt kinaban )

petru 2009.04.27. 03:26:03

Udvozlet a t. hasznaltauto-partiknak! Ti tenyleg hasznaltat vesztek, akkor is ha van penz ujra? Mert persze ha nincs, akkor megertem..

The Good Boy 2009.04.27. 06:39:20

na látom gyorsak voltak a használtautósok. Első két kommentből 2 ilyen volt. Gratula nekik, bár nem ez volt a cikk lényege.
Én meg már vártam az insight-ot, meg a nyilt hétvégét, hogy aztán az idén megvegyem az első hibridemet...

gin74tonic 2009.04.27. 08:17:55

@The Good Boy: (itt) olcso a benzin, sosem jonne vissza az ara, meg amugy is varosi hasznalatban jonnek ki az erenyei, itt meg klasszikus varosi hasznalat ritkan adodik, LA -n keresztul kasul vannak a 6-8 savos palyak, lemesz a lejaron es ott is vagy ahova mesz, max par sarok ami varosi hasznalat, nincs klasszikus stop and go traffic, ha meg kis eszed van elkerulod a peak-time okat es nincs dugozas.

szoval aki tenyleg varosozik es van penze ra es zold akar lenni az vegyen es elvezze.

gin74tonic 2009.04.27. 08:20:52

allitolag a toyota jobb hibridben mint a honda, the good boy szerintem ne kapkodd el a vasarlast, bar ha komolyan rafekudtel az ugyre akkor biztosan tajekozottabb vagy mint en

AtoszMester 2009.04.27. 08:39:17

"petru 2009.04.27. 03:26:03
Udvozlet a t. hasznaltauto-partiknak! Ti tenyleg hasznaltat vesztek, akkor is ha van penz ujra? Mert persze ha nincs, akkor megertem.."

Mindenki azt vesz, amit akar, nem? :)

Nekem van egy full extrás 3.0 V6 Lagunám, semmi hiba, olcsó alkatrészek, nagy és biztonságos test, utólérhetetlen kényelem. A fogyasztás legyen az én bajom, úgyis könnyen ellopom a rávalót a Te adódból kedves homár barátom :)

Neked sok boldogságot a fapad 1.2 HTP-hez és a CHF hiteledhez :D :P

Phrascarica 2009.04.27. 08:46:39

@Telepito: ÚJRAHASZNOSÍTÁS!!! Ekkora méretekben már megéri nem a kuka mellé tenni, de a hagyományos is általában ott végzi (újrahasznosítják).

Phrascarica 2009.04.27. 08:52:15

@AtoszMester: mintha csak a bátyámat hallanám! Igazán tipikus és korrekt hozzáállás, valószinüleg ezért jársz Lagunával és nem Mercivel, BMW-vel, vagy akárcsak Forddal vagy Opellel (vagy csak azért mert a Laguna a legjobbak legjobbika :D)
A lényeg az élet bejött, az adócsalásból meg egyszer -általában- kinőnek az emberek ahogy a Lagunából is!

vancello · http://vancello.hu 2009.04.27. 08:53:13

Nekem nagyon tetszik. Kipróbálnám szívesen, mennyire élhető autó.

teletxt 2009.04.27. 09:18:50

Azért adtak el márciusban sok autót mert ekkor sózták el a 2008-as gyártású autókat jelentős kedvezménnyel pl Civic 1.8 Sport 5.199MFT helyett 4.499MFT-ért. Ezeket és a hasonló jó áru többi modellt mind elvitték a kedves vevők.

tuttitiz84 2009.04.27. 09:33:50

Nekem az a véleményem, hogy a hibridautó olyasféle megoldás mint monszuneső ellen a szalmakalap. Tehát elmondhatod, hogy van rajtad valami, de nem ér semmit. Amíg az autóban benzinmotor, vagy egyéb füstölgő ketyere van addig nem tartom másnak mint parasztvakításnak, nem beszélve a sokkalta nagyobb bonyolultságról és a beépített anyagok kitermelés közbeni környezet szennyezéséről. Azon kívül, hogy trendi nincs gyakorlati haszna. Hosszú ideje a tisztán elektromos járművek fejlesztését, gyártását kéne szorgalmazni világszerte. Csak hát létezik egy világméretű olajlobbi és amíg ők beleszólhatnak legalább az ablaktörlő robbanómotorral fog működni.

szabogyula 2009.04.27. 09:40:01

Fontos szempont !!:: Hibriddel lehet menni szmgriadókor. Ez bizonyos esetekben pénzben kifejezhetetlen!

Phrascarica 2009.04.27. 09:45:11

@tuttitiz84: "Azon kívül, hogy trendi nincs gyakorlati haszna", akkor minek van gyakorlati haszna? A 7.0 V8-nak mert az legalább jól megy?
"Hosszú ideje a tisztán elektromos járművek fejlesztését, gyártását kéne szorgalmazni világszerte."
Csak az a gond a tisztán elektromossal hogy az nem használható, ez meg igen, most rögtön és mindenhol, ráadásul megfizethető is. Meg aztán ezen egy csomó dolgot ki lehet próbálni, de egy "tisztán elektromos" jelenlegi állapotban igen csak korlátozottan használható ráadásképpen megfizethetetlen. Ez a Honda semmivel nem drágább, nem fogyaszt többet, nem kisebb, nem rosszabb, nem környezetszennyezőbb mint egy ilyen áru dízel, akkor mi is a baj vele?

Xebulon 2009.04.27. 10:36:15

Miért lenne a tönkrement akksi használhatatlan? Tele van nemes fémekkel, amelyek újrahasznosíthatóak. Sőt egyben egy 80-100kg akkupack egyszerűbben hasznosítható, mint a szemétből kibányászni a kidobott sörösdobozokat.

AtoszMester 2009.04.27. 10:38:02

@phrascarica:

A lagunával az a helyzet, hogy iskoláskoromban megfogott a formája.

Mint mondtam, mindenki azt vesz amit akar. Kell a halálnak egymilliós BMW. :)

Boka1 2009.04.27. 10:54:07

A prius-om fogyasztása most vándorol lefelé 7,5 L felé. Az utcán ál, a karácsonyi ácsorgás után 2 akku cella tönkrement. Nem volt nagy összeg, de 2 hétig állt szervizben.

Amikor megvettem, 5 literes fogyasztást igértek. Nem rossz autó, mert ha tönkremegy a hibrid rendszer, akkor is működik minden más.

Játékszer.

victor vacendak 2009.04.27. 11:04:15

"Bár a formatervezők tiszta lappal kezdhették meg a munkát, mégis számos kihívással kellett szembenézniük, amikor megalkották az Insight külső formatervét."
Szépen fogták a Prius-t és a többi már ment magától. Egy gyenge utánzat lett az eredmény, technilógiailag is.

Goyo 2009.04.27. 11:36:02

Az akkumulátor és a villanymotor technológia fejlesztéseit pénzeli az, aki hibridet vesz. Az adókedvezményeken keresztül az államok is hozzátesznek ehhez. A hibrid nem menti meg a Földet, valószínűleg mindent összeadva alig tisztább, mint a benzines autó. De egy lépés a teljesen elektromos autó felé.

Nagyságrendi különbség van egyébként a benzinmotor és az elektromotor+erőművek hatásfoka között. A többszörös transzformáció és szállítási veszteség ellenére a villanyautó lényegesen gazdaságosabb, mint a benzines. A károsanyag szűrése is sokkal hatékonyabb az erőműveknek, mint a gépjárműpark átlagának.

Fulika 2009.04.27. 11:47:36

@Boka1: Érdekes, nekem 4,5 a fogyasztása városban, az utóbbi év átlaga 4,9 ennek 1/3-a 140-es autópálya tempó. Te valamit nagyon elqrsz, a te lábad alá nem gázpedál való, hanem bicikli ;)

Fulika 2009.04.27. 11:49:10

@Xebulon: A prius 2-ben 45 kilós az akkupak, és a hondáé tudtommal ennél jóval gyengébb, vagyis szó nincs itt 100 kilókról.

The Good Boy 2009.04.27. 13:15:18

@gin74tonic: "allitolag a toyota jobb hibridben mint a honda, the good boy szerintem ne kapkodd el a vasarlast, bar ha komolyan rafekudtel az ugyre akkor biztosan tajekozottabb vagy mint en"

Igen, probáltam már a priusII-t és a Civic Ima-t is, van előnye számomra mindkettőnek (civic olcsóbb és van "sportfokozata" a váltónak, prius egyedi kinézetű, és tisztán elektromosan is tud menni). Amivel az insight többet tudhat a civictől, az az 5. ajtóból eredő jobb pakolhatóság, a priustól (és a civictől) pedig a kormány mögötti váltófülekben, és az árában. Nekem jelenleg ezek az apró különbségek a mérvadóak, persze a vásárlással mindenképpen megvárom a priusIII-at, de az árban már nagyon messze lesz (olcsóbban jönne ki egy 0 km-es usából behozott Camry hibrid még úgy is, ha veszek hozzá 3 év garanciát...)

Draco3D 2009.04.27. 13:16:03

@victor vacendak: Nézzük már meg mikor jött ki a 2. gen Prius,és mikor az Inisght 1.A Prius egy sima szedán volt amíg ki nem jött az insight,aztán hozzáraktak az insighthoz 2 ajtót és voala kész a 2. gen Prius.Ez Insight forma,nem Prius,de meg lehet nézni a CRX-et is.

INSIDER 2009.04.27. 14:47:52

@afrosamurai: Jó neked, hogy ennyire beszűkült a tudatod. Persze, használd csak a V8-at, vagy valamilyen régi fost, így remélhetőleg a kölykeid simát megfulladnak majd a szmogtól.

Tenoce · http://www.deezer.com 2009.04.27. 15:44:56

@afrosamurai: bar gondolom nem tudsz angolul, de azert bemasolom

"Is there a recycling plan in place for nickel-metal hydride batteries?

Toyota has a comprehensive battery recycling program in place and has been recycling nickel-metal hydride batteries since the RAV4 Electric Vehicle was introduced in 1998. Every part of the battery, from the precious metals to the plastic, plates, steel case and the wiring, is recycled. To ensure that batteries come back to Toyota, each battery has a phone number on it to call for recycling information and dealers are paid a $200 "bounty" for each battery."

pet77 2009.04.27. 17:26:23

megane 1.5 dci minden trükk nélkül tudja ezek fogyasztását (6 fokozatu váltó),ráadásul nagyob,olcsóbb,és a gázolaj is olcsóbb......akkor meg minek ez a sok technikai sallang ezekbe????
Ja, és a megane 106 le, 240 Nm.
Természetesen tudom, hogy a japánok jó autók,talán jobbak mint a renault,
De ha kifejlesztenének egy hasonlóan jó dieselmotort...........?!
Ja, és 10 évesen nem kell bele új akksi-pack mai áron 2.1 milla +áfa-ért.
Szerintetek ki vesz majd meg egy 10 éves hibridet eredeti akksikkal??Csak nyomott áron lehet majd megszabadulni tőle,és akkor ralizálod a bukót.
Kiváncsian várom a PSA konszern diesel hibridjét!!!!!!!!!!!!!!!!!!

pet77 2009.04.27. 17:30:46

Azt nem értem,hogyha a légellenállással meg a súlycsökkentéssel relative olcsóbban lehet fogyasztást csökkenteni,akkor miért nem tesznek pl sik padlólemezt a "mezei" kocsikra,stb...Mielött méregdrága technikákat fejlesztenek,előbb ki kellene aknázni az egyszerübb, olcsóbb megoldásokat...

Auto-InterCont 2009.04.27. 18:28:47

Elsimerésre méltó az igyekezet. Nekem nagyon tetszik a Camry és majdnem vettem is egyet, de aztán találtam egy fura dolgot:

www.youtube.com/watch?v=ydvAQ6Y49vc

Na, hogy is van ez?

GGG77 2009.04.27. 18:57:23

Nem gondolom, hogy a hibridek megoldást jelentenének a problémákra, pláne nem látom azt, hogy mitől lenne környezetkímélő az akkumulátorok gyártása ezekbe.
Egy Amerikából behozott Camry Hybrid sztem nem rossz vétel, de azonkívül...

The Good Boy 2009.04.27. 19:42:35

@pet77: ismerve a francia megbizhatatlanságot, én nem biztos, hogy bele merném tenni a pénzem egy psa dizelhibridbe. Azért akárki akármit mond, nem nagyon hallani - normál körülmények között - kipurcant prius vagy ima aksiról, pedig már sok évesek az első priusII-es, Civic ima I gen. autók...

afrosamurai 2009.04.27. 21:43:08

@Songoman: nem csak angolul :) es ertem amit bemasoltal de mi lessz 10-15 ev mulva ? felhuz a toyota mindegyik autogyara melle egy ujrafelhasznalo uzemet?

@INSIDER:
www.youtube.com/watch?v=ydvAQ6Y49vc
neked meg a parasztvakuláshoz :) ja es 1 eves autoval jarok bar valakinek az is regi

Zahal 2009.04.27. 22:06:48

amíg nem olcsóak a környezetbarát termékek, addig a nagy tömegek nem fogják azt venni, ilyen egyszerű. a környezettudatosság ekkora dolgoknál kurva sok pénzbe kerül.

Fulika 2009.04.27. 22:49:45

@pet77: értem, szóval a psa konszern autóin 10 évesen nem realizálsz hatalmas bukót... A benzin hibridek egyik előnye pont az, hogy nem dízelek! A prius akksi tudtommal 500e ft környéken van, és ha baj van, nem az egészet, hanem a rossz cellát kell csak cserélni.

nick2005 2009.04.27. 22:52:00

Szerintem Magyarországon ezek a hibridek "nem sok sót esznek meg". Először is szerintem ronda, bár ízlések és pofonok, szóval valakinek biztos tetszik. Aztán nem tudom, hogy ezekre mennyi a garancia, mennyibe kerülnek a kötelező szervízek. Ha lejár a garancia akkor a legtöbben a szomszéd utcába viszik a kocsit a Józsihoz, vagy a Pistához, mert ügyes szaki, mindent megcsinál, hacsak nincs valami komolyabb elektromos gond (akkor végszükségben mégis ott a márkaszervíz). Szerintem a Józsi, meg a Pista ennek a hibridnek a köelébe nem mer menni, lehet akármilyen jó szaki, azt sem tudja, hogy ezt eszik, vagy isszák. Meg különben is ki merné ezt a kocsit Józsira és/vagy Pistára bízni. Szóval a szervíz hosszabb távon tuti, hogy drágább. Nem tudjuk mi lesz az értéke használtan! Ahogy hallani hamar elérik a nullát. Az meg nem buli. Én új kocsit különben sem vennék, csak 2-3 éves jöhet az új ár feléért (ez megint az én bajom).
Szóval szerintem ezt a cégek veszik meg leginkább, ezt érzi a HOnda is ezért is őket célozták meg. Ha én annyira akarom védeni a környezetet, meg olcsón akarok járni, akkor inkább egy gázos kocsi, pl. Skoda Dual.

LAPoska 2009.04.27. 23:28:11

En meg varok vagy 5...10... 15... 25... evet a hybridre, mire tenleg felfejlodnek olyan lesznek ezek az autok, amilyeneknek lenniuk kene... efektiv kornyezetkimelo... de addigra lehet hogy a benzin/villany kombinaciot felcserteli a lab/szamar koprodukcio... :-)))

Fulika 2009.04.28. 08:47:42

@Auto-InterCont: Hát ez úgy van, hogy a TopGear eddig még mindig lehúzta a hibrideket, és még véletlenül sem ott teszteli őket, ahol az előnyük masszívan megmutatkozik, a városi tilitoli forgalomban. Természetesen azért, mert ott kiderülne, hogy az egésznek van értelme...
Ugyanez pl. a totalcar hozzáállása a témához. Amikor a priust és a civic hibridet összehasonlították a teszt az volt, hogy egy reptéren 0-ról 150-re gyorsítgattak, ahogy tudtak. Nooooormálisssss??????

Fulika 2009.04.28. 09:17:58

@nick2005: "Aztán nem tudom, hogy ezekre mennyi a garancia, mennyibe kerülnek a kötelező szervízek"
Esetleg el kellene olvasni a sajtóközleményt, pl ez benne van.
"Szerintem a Józsi, meg a Pista ennek a hibridnek a köelébe nem mer menni, lehet akármilyen jó szaki, azt sem tudja, hogy ezt eszik, vagy isszák."
Így vagy ezzel Te is.
"Szóval a szervíz hosszabb távon tuti, hogy drágább"
Miért is???
"Nem tudjuk mi lesz az értéke használtan!"
www.hasznaltauto.hu
"Ahogy hallani hamar elérik a nullát. Az meg nem buli."
Kitől hallottad?
"Én új kocsit különben sem vennék, csak 2-3 éves jöhet az új ár feléért"
3 éves priust általában az új ár feléért lehet kapni.

Ha mindenben ennyire tájékozott vagy, akkor az életben téged már jópárszor átqrtak...

fluoride101 2009.04.28. 12:52:54

Nagyon szeretem a környezetvédelem témakörét mert:

1.Sok-sok-sok pénzbe kerül
2.Ahhoz hogy valaki megtermelje ezt a sok-sok-sok pénzt ahhoz bizony szennyezni kell a környezetet (áram, telefon, közlekedés, hulladék, stb.)

Szal hajrá

Gergow · http://gergow.wordpress.com/ 2009.04.29. 18:35:44

Múltkor a kúton mellettem tankolt egy Prius-os. Megkérdeztem tőle mennyit fogyaszt. Azt mondta vegyes használatban használja úgy fogyaszt 5-7 liter között átlagban. Aztán elkezdtem vigyorogni. Na nagy környezetkímélő. Anyám Citroen C1-e fogyaszt 4,5-5,5 liter között átlagban vegyes használattal 5,5-nél többet még sosem mértünk. A sokak által nagy rakás szarnak titulált Dacia Logan-om is 6-8liter között mozog.

Az, hogy ha tisztán csakis városban használva egy hibrid valószínű, hogy lényegesen kevesebbet fogyasztana, de 10-ből hány tulaj használja csak városban a hibridjét?

Ha még azt is beleszámoljuk, hogy mennyivel több káros anyag keletkezik egy hibrid gyártása folyamán, mint egy klasszikus autóén akkor szerintem simán rosszabb mint egy sima alacsony fogyasztású autó.
Ja és azt kifelejtettem, hogy a legolcsóbb Prius is 7 milla újonnan.

Szóval szép dolog ez a hibrid csak nagy kamu az egész!

Anulu · http://salgoauto.hu/ 2009.04.30. 14:54:58

Várok addig amíg a Tesla Roadster ára az ötödére csökken és a hatótávolsága megháromszorozódik és akkor talán megnézzük mit tud az elektromos autó.

Fulika 2009.05.08. 09:46:55

@ZL Gergow: Én pl 90%-ban városban használom, mielőtt megvettem, azt számoltam ki, hogy havi 10eFt-al kevesebbet kell majd költenem benzinre, mint az 1.4-es skoda fabiaval. Ezt tökéletesen tudja, és összehasonlíthatatlanul kényelmesebb, nagyobb, hightech-ebb, és jobb vezetni, mint a fábigyót. Mindezt úgy mondom, hogy szerettem a fabia-t, és meg voltam vele elégedve, de a prius egy másik dimenzió.
süti beállítások módosítása