HTML

totalcar.hu

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Friss kommentek

Címkék

100 (1) 2015 (1) 207 s2000 (1) a3 (1) aaa (1) Adam (1) adókedvezmény (1) adomány (1) államtitkár (1) állatkert (1) alternatív hajtás (1) android (2) app (1) árgarancia (1) árverés (1) audi (6) Audi Hungaria (1) aukció (1) autó (2) autó2 (2) autókereskedés (1) autókölcsönzés (1) autókölcsönző (1) automata (1) autómosás (1) autóshow (1) autós nagykoalíció (1) autó news kft. (2) az autó (2) balesetveszély (1) bege (1) benzin (1) benzinkút (1) betonkeverő (1) bicikli (1) biogáz (1) bioüzemanyag (1) bitter sándor (1) biztosítás (2) biztosító (1) BKK (1) blackberry (1) blitz (1) blog (1) bmw (1) boztosítás (1) bringa (1) búcsú (1) budaorsi (1) budapest (4) bukósisak (1) bunyó (1) busszsáv (1) busz (1) b osztály (1) carsharing (1) challenge (1) championship (1) chevrolet (1) citroen (1) CNG (1) cng (2) conti (1) continental (4) Continental (1) Corsa (1) csalás (1) csere (2) csiki (1) csőd (3) csúszós (1) danics (1) das (1) demonstráció (1) devecser (1) díj (1) dkw (3) doblo (1) dóra (1) Drivingcamp Hungary (1) dugófigyelő (1) dugók (1) dunlop (1) eladás (1) elektromos autó (1) elhatárolódás (1) élő (1) előzékenység (1) első (1) elvis (1) empamo (1) envi (2) erste (1) eső (1) etanol (1) EU (1) eü-doboz (1) eurocup (2) európa legzsúfoltabb városai (1) ezwash (1) fabia (1) ferrari (1) fiat (3) finompor (1) Ford Mustang (1) forgalomba helyezés (1) forma 1 (1) frakhitel (1) függetlenség (2) gábor (1) gázolaj (1) gázpedál (1) gémosz (1) genesis (1) gerhard plattner (1) gm (1) goodyear (1) Goodyear (1) gps (1) grafiti (1) gumi (1) gumiabroncs (2) győr (2) Győr (1) g osztály (1) harangkongatás (1) használtautó (2) haszonjármű (8) herczig (1) hibrid (2) hiéna (1) hólánc (1) honda (1) hongyan (1) horch (3) hungaroring (2) húsvét (1) hyundai (2) igo (3) ingyen (1) innováció (1) insight (1) iphone (1) istanbul (1) ittas vezetés (3) iveco (3) Iveco (1) jaguar (1) javaslat (1) javítás (1) jég (1) jitti (1) jogosítvány (1) jótékonyság (2) jövő (1) jubileum (1) kamion (3) kawasaki (1) kell (1) kerékbilincs (1) kerékpár (1) kerékpáros (1) ketrecharc (1) kgfb (1) kina (1) kipörgésgátló (1) klub (2) kolontár (1) konnektor (1) könyv (1) kötelező (1) közlekedés (1) közlekedési bírságolás (1) közlemény (1) közösségi (1) központ (1) kresz (1) kút (1) leaseplan (1) leggazdagabb (1) leon (1) levego munkacsoport (1) lézerblokkoló (1) limousine (1) live (1) lízing (1) lmcs (1) lobbi (1) luxus (1) magyar (2) Magyar Bioetanol Szövetség (1) magyar termék nagydíj (1) maksz (1) man (1) maricsek team (1) matrica (1) maxity (1) mazda (1) Mecsek (1) mentőautó (1) mercedes (2) Mercedes-Benz (1) mercedes benz (1) mge (3) MGKKE (1) michelisz (3) michelisz norbert (2) mika häkkinen (1) millen (1) miskolc (1) módosítás (1) molnár ariel (1) mopedautó (1) moszkva (1) mote (1) MOTE (1) motor (2) motorgyár (1) motorgyártás (1) motoros (1) mtv (1) multimédiás (1) munkahely (1) műsor (1) napi.hu (1) nem kell (1) nfm (1) nissan (1) nitro circus (1) nkh (1) nng (2) norbi (1) nordschleife (1) nsu (2) ocskay (1) ombudsman (3) OMSZ (1) önkéntes (1) ónos eső (1) Opel (2) opel (4) ORFK (1) pályabejárás (1) parkolás (3) pendrive (1) pénzügy (1) peugeot (3) porsche (3) porsche hungaria (1) presley (1) pricewaterhousecoopers (1) program (1) prototípus (1) radardetektor (1) rajzverseny (1) rali (3) rally (1) rallye (2) redizájn (1) renault (3) rendőrség (1) rhys (1) rízs (1) s2000 (1) saab (2) sajtó (1) sajtókölemény (1) sajtóközlemény (4) salak (1) sanoma (1) scania (5) seat (3) shell (2) skoda (2) sofőrszolgálat (1) speedway (1) splash (1) Sprinter (1) ssangyong (1) statisztika (1) stella (1) subaru (1) suzuki (1) svédország (1) symbian (1) syncro (1) széchenyi futam (1) szélcsatorna (1) szentlapos (1) Szolidaritás (1) talmácsi gábor (2) támogatás (1) taxi (1) taxisrendelet (1) tél (1) téligumi (1) tér (1) tesztpálya (1) teves (1) titok (1) töltőállomás (1) tom tom (1) topgear (1) történelem (4) totalcar (2) Toyota (1) toyota (1) trabant (1) transporter (1) travis pastrana (1) truck (1) trükközés (1) tüntetés (1) túrautó (1) tűzoltó (1) Tűzoltó utcai Gyermekklinika (1) uber (1) üzemanyag (1) válasz (1) válság (3) váltás (1) verseny (2) veszprém (1) veterán (3) videó (1) visszahívás (1) visszatekerés (1) visszatér (1) visszavásárlás (1) visszavett autó (1) viszlát (1) volkswagen (2) vörösiszap (1) voty (1) vw (1) wanderer (3) warm up (1) wartburg (1) wéber (1) wéber gábor (1) weekend (1) weltauto (1) winmo (1) wsr (1) wtcc (4) x-faktor (1) XI. (1) yetd (1) zsiráf (1) Címkefelhő

Penge verdák

Fotózott ezeknél pengébbet? Töltse fel az Indafotóra és adja neki a penge_verdák címkét, hogy mindenki gyönyörködhessen.

Nagy teljesítmény, kis fogyasztás, minimális környezeti ártalom

Környezetkímélet és élményautózás

2009.04.26. 12:00 :: papptibi

A Peugeot régóta dolgozik a hibridtechnika fejlesztésén, tartottak erről itthon egy sajtótájékoztatót, ahová egy 308 HybrideHDi tanulmányautót is elhoztak. Íme minden, amit érdemes róla tudni. Azonban aki a normál dízelnél is takarékosabb dízel hibridre vár, az nem árt, ha türelmes.

Először ugyanis nem a 308-as lesz kapható hibrid hajtáslánccal, hanem a 3008. Ez a crossover jármű más rendszert kap, erről a sajtóközlemény vége felé található egy videó is: a lényeg, hogy itt elöl egy normál dízel hajtáslánc található, míg a villanymotor a hátsó tengelyt hajtja. Vagyis a jármű összkerékhajtásos, s bár az ötlet hasonló, de nem teljesen azonos például a Lexus RX 400h-éval - ennél ugyanis az első kerekeit benzin-elektromos hibrid hajtáslánc forgatja, és a hátsókat villanymotor. A 3008 hibrid megjelenését 2011-re prognosztizálják, a 308-asét pedig egy évvel későbbre. Persze az ilyen határidők erősen függenek a kőolajártól: ha alacsony lesz, a kis kereslet miatt akár késhetnek is. A képgalériában található néhány kép a Peugeot korábbi tanulmányautóiról, illetve a 106 elektromos változatáról, továbbá a 908Hybride2 versenyautóról is.

 

A 308 HybrideHDi a környezet szolgálatában

 

A tisztaságot és a környezetvédelmet jelképező, zöld színnel kiemelt fehér gyöngyház ruhát kapott a 308 HybrideHDi tanulmány, a 2007-es Frankfurti Autószalon Peugeot standjának környezetvédelmi emblémája.
A környezet megóvása évek óta szerves része a PSA Peugeot Citroën csoport fejlesztési politikájának. A határozott meggyőződésre alapozott, jövőre irányuló gondolat kézzel fogható eredményekben ölt testet. Így például 2006-ban Európában a PSA Peugeot Citroën csoport egy millió olyan járművet forgalmazott, amelyek kilométerenként kevesebb, mint 140 g szén-dioxidot bocsátanak ki. Ezzel a francia konstruktőr a világelsők között van az alacsony emissziójú járművek tekintetében.
A Peugeot a fogyasztás és a kibocsátás megfékezésére az egyes piacok sajátosságainak megfelelő csúcstechnikai megoldásokat alkalmazza, hogy azok valóban kíméljék a környezetet.
Így az európai piacon, ahol jelentős arányban elterjedtek a technikai újítások és a részecskeszűrő alkalmazása jóvoltából kis fogyasztású és tiszta dízelek, a fogyasztás csökkentéséhez új jelentős lépés lesz a dízelmotorral párosított hibridtechnika. A klasszikus dízelhez képest ez nagyjából 35 százalékkal kisebb fogyasztást és károsanyag-kibocsátást eredményez, azonos teljesítményszint mellett.
A kutatások tovább folytatódnak, hogy a közeljövőben az európai fogyasztók számára elérhető legyen a dízel-hibrid technika. A frankfurti autószalonon bemutatott HybrideHDi kísérleti autó egy lépéssel közelebb visz a 2010-re tervezett bevezetéshez.

A 2006-ban bemutatott első kísérleti jármű, a 307 HybrideHDi óta végrehajtott fejlesztések megerősítették a kezdeti stratégiai és műszaki választások helyességét. Egyrészt a dízelmotor alkalmazását a párhuzamos hibrid hajtásláncban, a fogyasztási adatok jelentős csökkenése céljából, másrészt az innovatív technikák megvalósítását az európai piac legfontosabb részét alkotó családi autókban.


A kiállított tanulmány egy Prémium Pack felszereltségi szintű, ötajtós 308, amelyben a jelenleg legkiforrottabb párhuzamos hibrid felépítést helyezték el, hatfokozatú robotváltóval. A 80 kW (≈110 LE) teljesítményű 1,6 l HDi FAP belsőégésű motor, amelyhez 16 kW-os (≈22 LE) villanymotor kapcsolódik, 96 kW-os teljesítményt nyújt, ami a 100 kW (≈136 LE) teljesítményű 2.0 l HDi FAP motorral felszerelt 308-éhoz hasonlítható.
A fogyasztás vegyes ciklusban 3,4 l /100 km, a CO2-kibocsátás 90g/km, ami 38 százalékkal kisebb, mint az ugyanolyan 308 HDi esetén.
Ráadásul a motort úgy alakították ki, hogy már most teljesítse a 2009-ben hatályba lépő Euro V direktíva követelményszintjét, és lehetővé tegye, hogy az autó kizárólag elektromos, «ZEV» (Zéro Emission Véhicle – nulla kibocsátású jármű) üzemmódban működjön a belvárosi részeken, ahol erősen szabályozzák a forgalmat. A 308 limuzin aerodinamikai tulajdonságai (a légellenállási jellemző 0,67 és a légellenállási együttható 0,29) és a csökkentett gördülési ellenállású Michelin Energy Saver gumiabroncsok alkalmazása szintén hozzájárulnak a kísérleti autó eredményeihez.
 

Újabb lépés a forgalmazás megkezdése felé

A 2006-ban bemutatott 307 HybrideHDi tanulmányt követően szinte magától adódott a mostani kutatási irány: a technikai elképzelések megvalósítása az új 308 struktúrájában, illetve a majdani Euro V direktíva teljesítése. A HDi hibridtechnika sajátos elemeinek elhelyezése során figyelembe vették a sorozatgyártású modellek gyártására vonatkozó korlátozó előírásokat, például a 308 esetében elért magas szintű biztonság megőrzése érdekében. Az előző kísérleti járműhöz képest úgy sikerült a szériamodellekhez közeli konfigurációban megvalósítani a műszaki fejlődést, illetve növelni a teljesítményt, hogy közben továbbra is rendkívül csekély maradt a fogyasztás.
A gazdaságossági törekvés jegyében a prioritások között szerepelt a széria-alkatrészek és fődarabok felhasználása. A speciális darabok számát körülbelül 30 százalékkal csökkentették a korábbi, 307 HDi hibrid tanulmányhoz képest. A gondosan kiválasztott alkatrész-beszállítók a márka igazi partnerei a dízel hibrid projekt sikerre vitelében.

Egyszerű és automatikus
Ha a járművet feszültség alá helyezzük a szokásos indítókulccsal, nem hallatszik semmi zaj, hiszen nem indul be a dízelmotor. Amikor a sebességváltót előremenetbe helyezve a gázpedálra lépünk, kizárólag az elektromos motor mozgatja az autót, tökéletes csendben és vibrációk nélkül. A dízelmotor elindulásáról és leállításáról «stop és start» rendszer gondoskodik. Ezt a PTMU (Power Train Management Unit) felügyeli, a vezető igényeinek megfelelően.
A vezető az autó többfunkciós (7‘’-os, 16/9 méretű) kijelzőjén megjeleníthető működési ábra segítségével tájékozódhat az energiaáramlásokról.
Más információk is megjelennek, például az akkumulátorok feltöltési állapota, vagy a különböző motorokhoz igénybe venni kívánt teljesítmények.
Jól felszerelt jármű, megalkuvás nélküli szolgáltatás
A Peugeot nem hozott áldozatot a márka nevétől elválaszthatatlan vezetési kényelem és gazdag felszereltségi szint tekintetében. A kísérleti járművet a 308 Prémium csomagjával szerelték fel, amely magába foglalja többek között a panoráma üvegtetőt és az elrejthető kijelzővel ellátott RT4 rendszert.
A szolgáltatási és különösen a kényelmi szint – tágas, világos utastér –, valamint a dinamikai tulajdonságok és a használat kényelme nem változott a 308-hoz képest.
Az általános dinamikai tulajdonságok a 308 alap HDi változatáéhoz foghatók, ugyanakkor a visszaváltások városban és országúton is intenzívebbek a HDi hibrid esetén. Visszaváltáskor ugyanis az elektromos motor rásegít a termikus motorra, ez a «ráadás» teljesítmény elérheti a 23 kW-ot (és a 130 Nm-t).
 

A HDi hibridtechnika tökéletesítése
A párhuzamos hibrid típusú hajtáslánc magába foglalja a 1.6 l HDi FAP 80 kW (≈110 LE) dízelmotort, valamint egy elektromos motort, amelynek tartós teljesítménye 16 kW, nyomatéka 80 Nm. A PTMU (Power Train Management Unit) meghatározza a termikus és az elektromos energia helyes megoszlását, válaszul a vezető igényeire és szem előtt tartva a fogyasztást.
Leegyszerűsítve, a villanymotor feladata a jármű elindítása és kis sebességű mozgatása. A dízelmotorra csupán akkor van szükség, ha az autó országúton vagy autópályán halad. Intenzív gyorsításkor pedig mindkettő egyszerre működésbe lép.
A motorokhoz hatfokozatú, robotváltó kapcsolódik, amely automatikus vagy manuális üzemmódban is működhet, a sebességek szekvenciálisan kapcsolhatók.
A jármű lassítási és fékezési fázisaiban visszanyert mozgásenergia újra feltölti az akkumulátorokat a rekuperáló villanymotoron keresztül.
Külön gombbal kapcsolható be a teljesen elektromos «ZEV» (Zéro Emission Véhicle) üzemmód. Ebben az esetben a dízelmotor csak intenzívebb gyorsításkor, illetve nagyobb sebességnél lép működésbe. A "ZEV" üzemmódnak köszönhető nulla zaj- és károsanyag-kibocsátás jóvoltából a jármű vezetője valóban felelős autós magatartásról tehet tanúbizonyságot.
 

Műszaki leírás
Az állandó-mágneses szinkron motor folyamatosan 16 kW teljesítményt ad le, nyomatéka 80 Nm, ezek az értékek azonban átmenetileg megnövelhetők és elérhetik a 23 kW-ot és a 130 Nm-t. Az akkumulátortelep feszültsége 150 és 260 volt között ingadozik, a PTMU által meghatározott nyomatékigénynek megfelelően.
Az akkumulátortelep a pótkerék mélyedésében kapott helyet, így semmit nem vesz el a csomagtérből. Az akkumulátorok Ni-MH (nikkel-fémhidrid) típusúak.
Az áramátalakító alakítja át az akkumulátortelepből érkező 200 V-ot 12 V-á, ami az autó felszereléseinek elektromos ellátásához szükséges.
Az elektronikus vezérlésű fékrendszer lassításkor és fékezéskor újra tölti az akkumulátorokat. A fékezés intelligens vezérlése felügyeli az arányt az energia-visszanyerő elektromos fékezés és az energiát visszafordíthatatlanul hővé alakító súrlódó fékezés között. A fékrendszer vezérlésének logikája szerint a fékezés hatásossága elsőbbséget élvez az energia-visszanyerés rovására.

 
 

A PEUGEOT elkötelezte magát a jövő generációiért!

Évtizedek óta jelentős erőfeszítéseket tesz a környezetvédelem érdekében. Munkája eredményeként mára világelső a kis CO2 kibocsátású (120 g/km alatti CO2-emissziójú) járművek gyártásában.

Termékpolitikájának kulcsfontosságú eleme a CO2-emisszió leszorítása és a fogyasztás csökkentése mellett, hogy biztonságos, versenyképes, globális közlekedési lehetőséget kínáljon két-, három-, vagy négy keréken.

E stratégiájának megfelelően technikai kutatásai több jelentős környezetvédő műszaki megoldást eredményeztek az évek során:

• Dízel motorok
o HDI motor
o FAPTM (részecskeszűrő)
o Ipari együttműködés a Ford Motor Company-val
• Benzin motorok
o EP motorok
o THP (Turbo Haute Pression – Magas nyomású turbó twin scroll turbófeltöltővel)
o VTi – Kétoldali változó szelepvezérlésű és változó szelepemelésű motorok
o Közvetlen befecskendezés
o BMW-el közösen kifejlesztett benzinmotorok (1.6 150 LE, illetve 175 LE benzinmotorok – az év motorja cím)
• Második generációs üzemanyagok és üzemanyagú motorok előállításában való aktív részvétel:
o Biodízellel működő motorok
o Bioetanol üzemű benzinmotorok (E85): Skandinávia, Brazília, BioFlex – 2009 áprilisától rendelhető, 308 1,6 benzin, 80 kW/110 LE változatban
• Robotizált manuális váltó (BMP6)
• Elektromos autó


o Az 1995 óta a Peugeot 3500 elektromos 106-ot értékesített, mely máig a világ legnépszerűbb villanyautója (106 Electric)
o 2009. március: Együttműködési megállapodás a Mitsubishi-vel elektromos autók gyártására
• GNV: Sűrített földgázzal működő motorok. A benzinnél nagyobb tartalékaink vannak belőle, így bőséges energiaforrás áll a rendelkezésre. A benzines változathoz képes 20%-al alacsonyabb a CO2 kibocsátása, ezen kívül se ként, se ólmot nem bocsát a légtérbe. (TU5J4G motorok – Peugeot Partner már ilyen motorral is kapható)
• Micro-hibrid technika - STOP & START rendszer: csökkenti a CO2 emissziót és a fogyasztást. A rendszer leállítja a motort, ha áll a jármű (piros lámpánál, dugóban…stb), vagy ha elektromos módban halad. Majd amint tovább lehet menni, újraindítja azt.
• Full-hibrid technika: Villanymotorral, azaz elektromos hajtással kombinál többféle belsőégésű motort. Tisztán, elektromos módban is hajtható járművek. Igazi áttörés a CO2 emissziót és a fogyasztás leszorításában. A Peugeot a világelső lesz a dízel-hibrid-technika bevezetésében!
• Üzemanyag cella: Ígéretes technológia, mely még kísérleti fázisban van. Gyakorlati megvalósulása 2020-ra várható (2006 óta 6 db üzemanyagcellás gépjármű koncepció született – H2O, H2Origin…stb.)
• Egyéb környezetvédelmi kezdeményezések az O2 dúsabb világért: Erdei karbonkutak program Amazóniában.
 

BLUE LION PROGRAM


Környezetvédelmi elkötelezettsége jelképeként 2007 szeptemberében a Márka megalkotta a Blue Lion Programot. Felállította a Blue Lion követelményrendszert, a Blue Lion termékbesorolást, melyet csak a Márka leginkább környezetbarát modelljei kaphatnak meg.

A Blue Lion besorolás feltételei
• Hétköznapi üzemanyaggal (fosszilis üzemanyaggal, kőolajszármazék) működő járművek esetén: a CO2 kibocsátás nem több mint 130 g/km
• B30 üzemanyaggal (30% biodízelt tartalmazó gázolaj) működő és FAP-os, részecskeszűrővel felszerelt járművek esetén: CO2 kibocsátás nem több mint 158 g/km
• E85 Superéthanol-al (növényekből kivont alkohol) működő benzines járművek esetén: a CO2 kibocsátás nem több mint 200 g/km
• GNV-vel (sűrített földgázzal) működő gépkocsik (a CO2 kibocsátás 20%-al kevesebb a benzinesekhez képest)
• ISO14001 minősítésű gyárban készüljenek
• Életciklusuk végén 95%-ban újrahasznosíthatók legyenek
• Értékesítésük Blue Box Márkakereskedői hálózatban történjen

Blue Lion Program konkrét eredményei (2008 elején)
• 2007-ben, Európában a Peugeot személyautók 40%-a kevesebb, mint 130 g/km CO2-t bocsát ki
• 2001 óta a Peugeot közel 1 100 000 db 120 g/km CO2-t kibocsátó gépkocsit értékesített Európa 14 országában (1,3 millió – 2009 január)
• 2000 óta a Peugeot több mint 1 600 000 db FAP rendszerrel ellátott HDi dízel autót értékesített
• A Márka összes modellje az ISO 14001 szabványnak megfelelő gyárban készül, és 95%-ban újrahasznosítható

A Blue Lion Program további eredményei (2009 március)
• Napjainkban a Peugeot vetélytárs nélkül az első a kis fogyasztású és csekély CO2 kibocsátású járművek gyártásában. Európában minden hatodik 120 g/km CO2 alatti emissziójú autó Peugeot gyártmány (19%)!
• A 130 g/km CO2 kibocsátásnak jelenleg széles modellválasztékban 33 Peugeot modell felel meg. Legjelentősebb „Blue Lion” motorok:
o Új 107 1 literes benzines és az 1.4 HDi motor CO2-emissziója: 106 g/km
o 207 1.6 HDi FAP 66 kW/90 LE: CO2-emissziója 99 g/km
o 308 1.6 HDi FAP 80 kW/110 LE: CO2-emissziója 120 g/km
o 407 1.6 HDi FAP 80 kW/110 LE: CO2-emissziója 129 g/km


MICRO-HIBRID TECHNIKA
STOP & START RENDSZER

A STOP & START rendszer fékezéskor energiát nyer, így városi használatban akár 15%-al csökkenti a CO2 kibocsátást. Ez az új megoldás a Márka 308-as modelljén mutatkozott be először, hogy 2011-től más Peugeot modellekbe is bekerüljön majd. Mivel tömeggyártásra alkalmas rendszerről van szó, melynek beszerelése a különböző modellekbe mérsékelt költségekkel, viszonylag könnyen, nagyobb módosítások nélkül megoldható, nagyarányú alkalmazását tervezik a közeljövő teljes Peugeot modellválasztékban. A tervek alapján 2011-ig a csoportnak egymillió micro-hibrid technikát alkalmazó járműve lesz.

Működés
• A STOP & START rendszer készenléti állapotba helyezi a motort, ha meg kell állni az autóval (stoptáblánál, piros lámpánál, dugóban stb.). Fékezéskor, tehát amint 6 km/óra alá csökken az autó sebessége, és megállására lehet számítani, leáll a motor. A motor „készenléti” állapotát az „eco” jelzőlámpa mutatja a műszerfalon. A motor addig marad készenlétben, amíg nyomják a fékpedált. (A vezető bármikor kikapcsolhatja a rendszert a műszerfali „eco off” gomb megnyomásával.)
• A fék felengedésekor, induláskor, automatikusan újraindítja a motort. A rendszer folyamatosan ellenőrzi, hogy készenlétbe helyezhető-e a motor (figyeli a hűtőfolyadék hőmérsékletét, az akkumulátor feltöltöttségét, a külső hőmérsékletet, illetve azt, hogy nem kapcsoltak-e hátramenetbe stb.)

 

Önindító generátor
A rendszer lelke az önindító-generátor. Teljesítménye 4 kW, a hagyományos generátor helyére építik be. Előnye, hogy csendesen működik, és gyorsabb a hagyományos önindítónál. Elektronikus vezérlése, amely kapcsolatban áll a motorirányító számítógéppel, magában a generátorban található.

Energia-visszanyerő rendszer
A beépített energia-visszanyerő rendszer lassítás és fékezés közben közvetlenül tölti az akkumulátort. A fogyasztás ezáltal csökken.

A Peugeot, a STOP & START rendszerét legelőször 2008. októberében, a Párizsi Autószalonon mutatta be a Márka, egy 308 modellen. A kiállított autó 1.6 HDi FAP 82 kW/112 LE-s motorral és hatfokozatú robotváltóval (BMP6) felszerelt. Kombinált ciklusban mért CO2 emissziója 109 g/km, fogyasztása 4,1 liter.


FULL-HIBRID TECHNIKA


A full-hibrid technikájú Peugeot koncepcióautók jelzik a Márka környezettudatos gondolkodását, technikai környezetvédelmi kezdeményezéseit, mellyel számos stilisztikai, műszaki és technológiai ötletet készítenek elő a jövőre, de fejlesztésükkel elsősorban az emisszió és a fogyasztás csökkentésére irányuló technikai megoldások nagysorozatú gyártását készítik elő.

A full-hibrid technika lényege
A belső égésű motor villanymotorral kiegészített, így a jármű háromféle módon hajtható:
• tisztán elektromosan (elinduláskor, városban, kis sebességnél és lassításkor, villanymotorral nulla az emisszió)
• tisztán belső égésű motorral (állandó sebesség országúton és autópályán, amikor optimális a motor hatékonysága),
• és a kettő kombinálásával

Kétkerékmeghajtású, HYbrid2 hibrid rendszerrel ellátott járművek
308 HYbridHDi (2007. szeptember, Frankfurt): Koncepcióautó. 1.6 HDi FAP motorja az első kerekeket hajtja. Teljesítménye 80 kW/110 LE. A motorját kiegészítő villanymotor a jármű elejében helyezkedik el. Teljesítménye 16 kW/22 LE. A rendszer összteljesítménye 96 kW/132 LE. Kombinált ciklusban mért CO2 kibocsátása 90 g/km, fogyasztása 3,4 liter.
908 HYbrid2 (2008. október, Párizs): Hibrid versenyautó

 

4x4-es, összkerékmeghajtású, HYbrid4 hibrid rendszerrel ellátott járművek
Az öszkerékmeghajtás még inkább növeli a járművek teljesítményét.
Prologue HYbrid4 (2008. október, Párizs): Koncepcióautó, amely egy olyan, hamarosan bevezetésre kerülő új járműjellegre mutat rá a Peugeot jövőbeni kínálatán belül, amely egyesíti magában a szabadidő-terepjárók, a többcélú autók és a szedánok jegyeit. 2.0 HDi FAP motorja az első kerekeket hajtja, teljesítménye 120 kW/163 LE. A beépített villanymotor a hátsó kerekeket hajtja, teljesítménye 27 kW/37 LE. A rendszer összteljesítménye 147 kW/200 LE. Kombinált ciklusban mért CO2 kibocsátása 109 g/km, fogyasztása 4,1 liter.

C HYbrid4 (2008. október, Párizs): Elegáns, erős, sportos, négyajtós, négyüléses GT, túra-kupé. Gondos áramvonalazásával és csökkentett súlyával tökéletesen illik a korszellemhez, de emellett nagyszerűen egyesíti magában az élvezetes autózás és a környezetkímélet szempontjait is. Mind a stílus, mint a vezetési élmény tekintetében megőrzi a Peugeot márkára jellemző értékeket, és valódi örömautózást kínál. A hátsó tengely előtt elhelyezett 1,6 THP benzinmotorjának teljesítménye 160 kW/218 LE. A villanymotor az első kerekeket hajtja, teljesítménye 70 kW/95 LE. A rendszer összteljesítménye 230 kW/313 LE, amely az öszkerékhajtással és az ultramodern futóművel a legjobb sportkocsikéhoz fogható dinamikát nyújtja. Kombinált ciklusban mért CO2 kibocsátása csak 109 g/km, fogyasztása 4,5 liter.
 

Hibrid rendszerrel ellátott koncepciórobogó
HYbrid3 compressor (2008. október, Párizs): Az autó és a robogó között helyet foglaló háromkerekű városi közlekedési eszköz. Elegáns, futurisztikus, biztonságos, könnyen vezethető, gazdaságos és ráadásul környezetbarát. 0.125 benzinmotorja a hátsó kerekeket hajtja. Teljesítménye 15 kW/20 LE. Egy-egy villanymotor került az első kerekekbe. Ezek teljesítménye 2 x 3 kW/4 LE. A rendszer összteljesítménye 21 kW/29 LE. Kombinált ciklusban mért CO2 kibocsátása 47 g/km, fogyasztása 2 liter.

Fokozza a hibrid technika rendszer hatékonyságát:
• PTMU (Power Train Management Unit) Ez a rendszer „agya”, a fogyasztás csökkentésére törekedve önműködően felügyeli a dízel és a villanymotor működését.
• By wire technika - mindent önműködően, vezetékek útján felügyel az elektronika, ekkor nincs mechanikus kapcsolat az első és a hátsó hajtómű között
• STOP & START rendszer: A jármű megállásakor (piros lámpánál, stoptáblánál, dugóban stb), vagy elektromos haladáskor, leállítja a belső motort. Ez különösen városban csökkenti a fogyasztást és az emissziót. Szükség esetén azonnal, a vezető számára megnyugtatóan újraindul a motor.
• Hatfokozatú robotváltó (BMP6): Elektronikus felügyelete kényelmessé teszi a használatát (lágyabbak a kapcsolások), és mérsékli a fogyasztást.
• Összkerékmeghajtás


DÍZEL-HIBRID TECHNIKA RÉSZLETESEN


A Peugeot a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás megfékezésére az egyes piacok sajátosságainak megfelelő csúcstechnikai megoldásokat alkalmazza, hogy azok valóban kíméljék a környezetet. Az európai piacon így jelentős arányban elterjedtek a technikai újítások és a részecskeszűrő alkalmazása jóvoltából a kis fogyasztású és tiszta dízelek.

A korszerű HDi dízel technikának szigorú és folyamatosan fejlődő normáknak kell megfelelni. A fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez vezető úton újabb jelentős lépés a dízelmotorral párosított hibridtechnika, a dízel-hibrid technika, amely a HDi dízelhez képest, azonos teljesítményszint mellett, nagyjából 35 százalékkal kisebb fogyasztást és károsanyag-kibocsátást eredményez. A kutatások tovább folytatódnak, hogy az európai fogyasztók számára már a közeljövőben, 2010-re, versenyképes ár mellett elérhető legyen a dízel-hibrid technika. Ha ez megvalósul, a Peugeot lesz a világon az első a dízel-hibrid-technika piaci bevezetésében!

 

A Peugeot dízel-hibridtechnika történelme
 

- 2006 januárjában leplezték le az első 307 Hybrid HDi-t. Motorja 1.6 HDi FAP 66 kW/90 LE, villanymotorjának teljesítménye 23 kW/31 LE. A rendszer összteljesítménye egyenértékű az 1.6 literes HDi 80 kW/110 LE teljesítménnyel. Kombinált ciklusban mért CO2-emissziója 90 g/km, fogyasztása 3.4 liter.


- 2006 márciusában, olyan autóként, amely nemcsak attraktív és környezetbarát, hanem teljes mértékben kötetlen autózást is lehetővé tesz, bemutatták a 307 CC Hybrid HDi típust. Motorja 1.6 HDi FAP, teljesítménye 80 kW/110 LE. Villanymotorja 31 kW/42 LE. A rendszer összteljesítménye egyenértékű a 2.0 HDi FAP 100 kW/136 LE teljesítményszintjével. Kombinált ciklusban mért CO2 emissziója 109 g/km, fogyasztása 4.1 liter.

- 2007 szeptemberére további növelték a rendszer teljesítőképességét, és tökéletesítették a részegységeket, már a későbbi sorozatgyártás lehetőségére gondolva. A 308 Hybrid HDi motorja 1.6 HDi FAP. Teljesítménye 80 kW/110 LE. Villanymotorjának teljesítménye 16 kW/22 LE. A rendszer összteljesítménye 96 kW/132 LE. Kombinált ciklusban mért CO2 kibocsátása 90 g/km, fogyasztása 3.4 liter.

- 2008 októberében a Prologue HYbrid4 koncepcióautó, új, döntő előrelépést jelentett a dízel-hibrid innováció kereskedelmi hasznosításának irányában. Felhasználták benne a korábbi kísérleti járművekkel nyert tapasztalatokat, miközben megőrizték a magas szintű környezeti hatékonyságot (35 százalékos javulás a duplaturbós 2.2 literes HDi FAP motorhoz képest). Motorja 2.0 HDi FAP. Teljesítménye 120 kW/163 LE. A beépített villanymotor teljesítménye 27 kW/37 LE. A rendszer összteljesítménye 147 kW/200 LE. Kombinált ciklusban mért CO2 kibocsátása 109 g/km, fogyasztása 4,1 liter.

- És végül… 2009 márciusában bemutatkozott a 3008 Crossover, melyet a Prologue HYbrid4 koncepcióautó ihletett. 2011-re a Peugeot 3008 lesz a környezetet tiszteletben tartó, HYbrid4 technikával felszerelt első sorozatgyártású hibridautó a Peugeot-nál!

 

FAPTM RÉSZECSKESZŰRŐ


Úttörő munka, melyben a márkának három generációs tapasztalata van:
• 2000-ben a Peugeot 607-be építette be először
• Eddig már 2 millió Peugeot gépkocsit szereltek fel részecskeszűrővel
• 10 modellcsaládban található részecskeszűrő
• A káros anyagok tömegének 99.99 % szűri ki
• A korom kibocsátása < 0.005 g/km
• Korát megelőző műszaki megoldás: a 2009-es (EURO5) előírásoknak megfelelő normák teljesítése már 2000-ben


KARBONKUTAK AMAZÓNIÁBAN


Esőerdő Amazóniában (Matto Grosso állam – Brazília)

Példaértékű, non-profit kezdeményezés, nemes cél érdekében!
A Nemzetközi Tudományos Bizottság együttműködésével zajló, hosszú távú (40 évre szóló), széles körű, nagy lélegzetű tudományos és ökológiai projekt, amely 1998-ban indult.

A projekt elsődleges célja annak felmutatása, hogy lehetséges Amazóniában helyi fajtákkal visszaerdősíteni, és hogy ez a visszaerdősítés, a felcseperedő növények fotoszintézisének eredményeképp, akadályozza az üvegház-hatást. Tíz évvel a kezdetek után a projekt elérte célját: 21 ezer hektárnyi korábbi legelőt erdősítettek vissza, legnagyobbrészt amazóniai fajtákkal, közben pedig nemzetközileg elismert módszerrel (GIEC/IPCC ) segítségével évente ellenőrizték a növényzet által elnyelt CO2 mennyiségét.
A projekt második célja az erdőirtás területén folytatott újraerdősítés körülményeinek vizsgálata volt: melyik amazóniai fajták a legalkalmasabbak a célra? Amelyek a legtöbb szén-dioxidot kötik le? Milyen a szénmegkötés talajszinten? Hogyan viselkednek állatfajok az újonnan telepített erdőben? Milyen élősködők támadják az új fákat, hogyan kell védekezni ellenük? Mindez érdekli a tudományos világot, és a válaszok segíthetnek a trópusi újraerdősítési programokban.

A Fazenda São Nicolau ma valóságos „szabadtéri laboratórium”, ahol erdészeti, ökológiai, entomológiai , talajtudományi és persze karbon-ciklussal kapcsolatos témákkal foglalkoznak. Mindegyikben számos tanulmány született, brazil és nemzetközi tudományos partnerek részvételével, akik nagyra értékelik a projekt hosszú távú jellegét, hiszen 40 évről van szó.

Ennek megfelelően óriási a felhalmozódott tudáskincs, amely máris a brazil és a nemzetközi tudományos élet rendelkezésére áll.

Élő prototípus szeretne lenni a biológiai sokszínűség helyreállításában, az újraerdősítésben, az őserdők klímaszerepének kutatásában, és nem utolsó sorban a CO2 megkötésében tett erőfeszítésekben, tehát a globális légkör minőségének javításában.
 

 

21 komment

Címkék: hibrid peugeot

A bejegyzés trackback címe:

https://sajtokozlemeny.blog.hu/api/trackback/id/tr111084361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

voszi 2009.04.26. 12:53:55

dicséretes. még kb. 40 év. hajrá! addig isszuk az ifákból jövő mannát.

Secnir 2009.04.26. 13:47:49

"---------------------------------------------

IDE KELL A VIDEÓ

-----------------------------------------------"

LOL

Secnir 2009.04.26. 13:59:48

---------------------------------------------

IDE KELL A VIDEÓ

-----------------------------------------------

namégegyszer
LOL

remélem ezt már nem moderálják ki...

ocsisajt78 2009.04.26. 14:31:27

hibrid="peasentblinding" :D

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.04.26. 15:28:07

olyan mér nincs több, hogy a benzin/dízelmotor nem hajt, csak az akksit tölti? Talán a Volt-ról mondták ezt. Egy csomó alkatrészt meg lehetne spórolni.

peetig 2009.04.26. 16:49:00

Miért pont egy SUVban először, miért, miért? Miért nem alsóbb kategóriájú autókba kerül beépítésre?

Marha jó: ha zöld/környezettudatos/stb akarok lenni, akkor megvehetem a Lexus 450h-t, 3,5L-es motorral...

És igen, a Prius nem játszik!

victor vacendak 2009.04.26. 17:58:42

Már csak azt nem értem, hogy miért a CO2 a bűnbak (naná, hogy a gyárak érdekében, hogy minél több fostos dízelt lehessen eladni), és miért nem a rákkeltő anyagokkal telivert koromkibocsátás, amit a dízeleknek köszönhetünk főként...

papa33 2009.04.26. 18:22:35

Nagyon drága lesz és rengeteget kell menni-kipufogni hogy megtérüljön, a 16-23 KW a mai mentalitáshoz kicsi, tán összértelme lenne annyi hogy mikor odalépünk a koromüzemet segítse (léhiányos égés) mert minden gépnél nagy gáz esetén az elektronika leszarja a környezetvédelmet... igen, a CO NOx CH már nem annyira érdekes, a CO2 annyi mint amennyit megeszik (érdekes a mai működő és jó gázüzemet nem támogatjuk, csak álom a hidrogén...). És valóban a legkárosabb rákkeltőt leszarjuk. Ez van. Javasolt irodalom: egy korszak vége, peek oil. És kiderül, elkéstünk, már nem jó az irány.

Salvia Divinorum (törölt) 2009.04.26. 18:37:19

@peetmaster
Ja, több értelme lenne. Egy dízel generátornak tuti kisebb lenne a fogyasztása.

INSIDER 2009.04.26. 18:37:36

Pözsó és a fejlett hibrid technika... Muhaha! Mintha a Rolls-Royce mutatná be városi törpeautóját. Viccnek is rossz!

Salvia Divinorum (törölt) 2009.04.26. 18:38:36

Mert a korom csak az embereket nyírja ki, a CO2 meg az egész bolygót

csíra 2009.04.26. 18:48:51

"A PEUGEOT elkötelezte magát a jövő generációiért!"

Mekkora kamu duma már! 2011-ben tervezik bevezetni a piacra, feltéve, ha elég nagy lesz a kereslet. Hát forduljanak fel! Kezdjék gyártani, mégha eleinte ráfizetéses is lesz, mert 2011-re már cseszhetjük. Pénzéhes álszent banda mind!

L-K 2009.04.26. 20:15:03

@victor vacendak:
Szerinted mire találták ki a részecske szűrőt?
Jobb ha ugyan ojan teljesitményű autó 30% több
üzemanyagot/benzines/ éget el 100 km-re mint a
másik/diesel/ ?
Ojankor mi van a dieselhybriddel ami még 30%kall olcsóbban megy mind a diesel.
Akkor minek a benzines hybrid?

zeugma 2009.04.26. 20:47:44

A hidrogén praktikus tárolása és szállítása még mindig nem megoldott, a tüzelőanyag-cellás technológiának is bőven van mit fejlődnie. Működő elektromos autót viszont már évtizedekkel ezelőtt is gyártottak szériában. Akkumulátorokat az élet sok területén használunk, csak kicsit oda kéne lépni a fejlesztésnek, hogy kis helyen, kis tömegen sok áramot lehessen eltárolni, és ha lemerül, villámgyorsan fel lehessen tölteni.

A benzin- vagy dízelzabáló mai autók kiváltására szerintem a leginkább szóba jöhető alternatíva jelenleg a konnektoros soros hibrid, amiben a robbanómotor nem a kerekeket hajtja, hanem áramot termel. Így városban lehetne villanyautózni, hosszabb útra meg benzint vagy dízelt tankolni. Csak nem a Volt/Ampera nevetséges értékeivel kellene parasztvakítani, hanem reális alternatívát támasztani az olajzabálókkal szemben. (Új akksikkal egy 15 éves Pug 106 Electrique is elmegy 100 km-t egy feltöltéssel, jó viszonyok között 110-es végsebességgel, ehhez képest a Volt fejlesztői jóindulattal is 50 km-es maximum hatótávot ígérnek elektromos üzemmódban...)

Mondjuk egy tisztességes, tisztán elektromos autóként is használható hibridhez radikálisan csökkenteni kellene az autó tömegét, a könnyű anyagok pedig drágábbak. De bánom én, csak jöjjenek már ki vele, ha drága is. Kerekítsenek mögé olyan jó marketinget, hogy minden sznobi-zöld ilyent akarjon venni (Prius helyett), aztán a technológiai fejlődés majd szép lassan lejjebb nyomja a gyártási költségeket, és akkor megveheti a pórnép is. De amíg csak prototípusok meg koncepciók léteznek, addig nem lesz itt áttörés.

Különben is, a kínaiak már árulják a világ első szériagyártású konnektoros hibridjét. Csak annyira papírautó, hogy az európai vagy amerikai törésteszteken még az ütközés előtt ijedtében összegyűrődne...

HAWOCK 2009.04.26. 22:27:29

Gondolom másoknak is bűzlik ez az egész egy kicsit, ha valaki ennyire magyarázza a megmagyaráznivalót akkor ott valami nem stimmel. Ez is egy ócska reklámfogás-szagú dolog.

A dízelmotor legnagyobb hátránya, hogy a működési elv miatt részecske emisszióval rendelkezik még akkor is, ha szűrővel van felszerelve. A részecskeszűrő működésével kapcsolatban minden gyártó szenved kissé mert elég sok a probléma velük, már új korában is. A megfelelő működésük méginkább kétségessé válhat a jármű idősebb korában.

A benzin-hibrid technológiának éppen az a legnagyobb előnye hogy nincsen ilyen szennyezés és környezettudatos vezetéssel kedvező fogyasztás és CO2 érhető el, nulla részecske-kibocsátás mellett. Környezettvédelmi szempontból erősen kétséges egy diesel-hibrid koncepció.

Felmerült az alábbi kérdés: „Miért pont egy SUVban előszö”

Elvileg a 308-as tanulmányautó képes kizárólag elektromos üzemben is működni ami örvendetes, másrészről ehhez komoly kapacitású akkumulátor (és összetett rendszer) szükséges (ez is csak néhány kilométeres tiszta elektromos üzemet jelent), az egész rendszert pedig tömeggyártásba kellene vinni úgy hogy a modell profitot termeljen a gyártó számára. Ez a rendszer olyan drága jelenleg, hogy veszteséges lenne igy gyártani egy 308-ast. És azt sem biztos, hogy a jövőben ezt meg lehet majd tenni egy 308-as esetén. Ugyanis nem lenne, aki kifizeti a plusz árat. (a tiszta elektromos üzemre képes Prius ára is 7 millió forint felett indul)

Hogy miért SUV-ban? Mert azt tudják profittal gyártani ugyanis –egyszerűen - sok pénzt lehet érte kérni a bótban. Egy hibrid 207-308-ért nem lehetne annyi pénzt kérni, hogy profit is legyen rajta.

Faptm részecskeszűrő korom kibocsátása < 0.005 g/km. Ez nagyon jó, örülünk neki. Nyilván ez a „laborban” produkálható ciklus eredménye és feltéve hogy a szűrő hibátlanul működik, de a való életben amikor az emberekkel megszoktatott „élményautózás megy” nem ennyi az érték. Ha eladnak 500 ezer ilyen autót, ami megtesz átlagosan 15 ezer kilométer egy évben lehet számolgatni hogy ez hány tonna részecske kibocsátást jelent.

Nagyon jók ezek a tanulmány modellek de sokan tudnak tanulmány modellt készíteni
(lásd.: Alternatív Hajtású Járművek Versenye - 2009. Győr). Az egészen más tészta amikor egy ilyen modellt tömegtermelésbe viszünk. Addig ez csak duma. Majd X év múlva, majd meglátjuk akkor mi lesz, aztán majd….talán akkor a „Peugeot a világelső lesz a dízel-hibrid-technika bevezetésében!” Vagy nem.

Le kellene tenni valamit az asztalra (azaz boltban megvehető cucc kéne) talán akkor lenne hiteles ez az egész. Persze ez kockázatos, hiszen a profit nem garantált és a fejlesztésbe befektetett munka megtérülése kétséges, de mások mégis megtették. Toyota, Honda hibridek, megveheted, működik, garancia van rá szervizelni tudják. Vagy Honda FCX nagyon drága és kevés van belőle (hiszen ma még csak veszteséggel lehet gyártani) de lízingelheted használhatod……. ez nem mellébeszélés, hogy majd ez meg az lesz, majd megvárjuk hogy hogyan alakulnak dolgok aztán…..
Ez most van és nem X év múlva.

Baj van a hitelességgel nagy baj.

Draco3D 2009.04.26. 22:35:06

@gyurcsanytakarodj: CO2 egész bolygót,persze csak éppen az utakon általunk kibocsátott Co2 a töredéke a bolygó kibocsátásának(pl tehénfing,vulkánok,meg még milliárd dolog)Amúgy a dízel még mindig jóval több rákkeltő anyagot bocsát ki mint a benzines,hiába a részecskeszűrő.Globális felmelegedés mindig is volt,jégkorszakok is voltak az emberek előtt,ez az egész vicc,persze felgyorsítottuk,de nem úgy kéne beállítani mintha mi okoztuk volna.Minnél kevesebbet szennyezünk,annál jobb,a dízel nem ide tartozik.

HAWOCK 2009.04.26. 22:55:19

A dízelmotor legnagyobb hátránya, hogy a működési elv miatt részecske emisszióval rendelkezik még akkor is, ha szűrővel van felszerelve. A részecskeszűrő működésével kapcsolatban minden gyártó szenved kissé mert elég sok a probléma velük, már új korában is. A megfelelő működésük méginkább kétségessé válhat a jármű idősebb korában.

A benzin-hibrid technológiának éppen az a legnagyobb előnye hogy nincsen ilyen szennyezés és környezettudatos vezetéssel kedvező fogyasztás és CO2 érhető el, nulla részecske-kibocsátás mellett. Környezettvédelmi szempontból erősen kétséges egy diesel-hibrid koncepció.

W84IQ 2009.04.26. 23:57:56

Elnézést, nem láttam azt a böszme nagy "X" jelet, ami itt nagyon elkelne...

Standardizált, cserélhető elektromos telepek, központilag, nagy hatásfokkal megtermelt energia (thórium erőmű, megújuló erőforrások...) minden más időhúzás, porhintés, ártverés.

victor vacendak 2009.04.27. 11:07:54

@L-K: Hawock és Draco megfelelően leírta. A szűrő nem működik megfelelően. Azon kívül ha tönkre megy, hihetetlen ára van kicserélni (pl Zafira esetén 500-700 ezer).

asifan 2009.04.27. 22:12:40

Megmondom őszintén, hogy szerintem senkit nem érdekel, hogy környezetkímélő-e az autója. A lényeg, hogy keveset fogyasszon, és jól menjen. A hibrid ezt teszi lehetővé. A károsanyag kibocsájtást meg leszarom. Tudom, hogy jöttök ezzel, hogy ezért fogunk megfulladni, meg stb, de hát ez van.
süti beállítások módosítása