A PriceWaterhouseCoopers meghívójában a következő állt:
Tisztelt Szerkesztő, Újságíró!
Ezúton szeretném tisztelettel meghívni Önt a "Autópiac - ahogy a
kereskedők látják" címet viselő sajtótájékoztatóra.A rendezvényen a hazai autókereskedők körében végzett felmérésünk
eredményeit mutatjuk be és - többek között - az alábbi kérdésekre keressük
a választ:.Milyen helyzetben van a magyar személygépkocsi szegmens?
"Autósűrűség" Magyarszágon és a régióban
Fenyegetnek-e csődök a fokozott verseny miatt?
Lehet-e egyáltalán még profittermelésről beszélni?
Miben áll az új üzleti modell?
Mit hoz a jövő? Milyen feltételek kellenek a trend megfordulásához?
Ez érdekes lehet, hogy mást ne mondjak, épp most röppent föl a hír, hogy a válság a megingathatatlannak hitt nagy autókereskedőket is padlóra küldte. Hogyis ne mentem volna el, hátha tőlünk tudják meg, mi a túlélés titka. És meddig kell kitartaniuk.
A tévé is ott volt
Persze, felvetődik a kérdés, hogy valóban megérdemli-e az összes márkakereskedő, hogy fennmaradjon, avagy a magyar piaci helyzet csupán csak meggyorsítja azt a folyamatot, melynek során az amúgy is felesleges kereskedések bezárnak. Mint Lőcsei Tamás, a PWC cégtársa mondta, itthon mintegy 800 autókereskedés van, és a válság hatására szerinte 10-20 százalékos csökkenés is bekövetkezhet. Már ami a kereskedések számát illeti.
Érdekes adat még, hogy a kereskedések általában 20 fő alatti létszámot foglalkoztatnak, harminc százalékuk Budapesten található, a felük pedig a 10-100 ezer lakosú városainkban. Számukra egy új üzleti modellre lesz szükség, mert az utóbbi időben már a bevételük nagyban a banki hitelek után kapott jutalékra épült. Vagyis nem az autókon kerestek, hanem a hitelen.
A PWC-nél is úgy látják, hogy belátható időn belül nem várható államilag támogatott autócsere-program, ahogy a német, román, szlovák piacon történt. Itthon amúgy is lejtmenet volt, és a válság hatásait felerősítette a forint leértékelődése. Más módja is lenne a támogatásnak, amely a munkaerő megtartására irányulhatna, például azok képzésével, stb. - mondták.
Valószínűleg még nincs gazdájuk
Persze, megkérdeztem, hogy szerintük meddig fog tartani a válság, azok után, hogy az autósűrűségi statisztikák alapján lenne itt helye az új kocsiknak, 2010-ben a (régi) prognózisok szerint 200 ezer darabot kellene eladni. Ehhez képest az idei prognózisok 100-125 ezer közé teszik ezt a számot, de hallottam már 90 ezres jóslatot is. Lőcsei Tamás szerint egy évig is eltart, amíg egy amerikai fellendülés "átér a tengeren". És akkor még nem beszéltünk a hazai bizonytalansági tényezőkről. Magyarán, senki sem tudja.
Jövőre már okosabbak leszünk, idén is készül felmérés
Maga a sajtótájékoztató apropóját az a felmérés adta, amelyet még 2008 harmadik negyedévében végeztek a hazai autókereskedések körében. A jelentés itt olvasható, kár, hogy nem tudjuk, most mit válaszolnának. Tartok tőle, hogy mást. Következzék hát a sajtóközlemény szövege.
Budapest, 2009. március 31.
Kevesebb vevő, csökkenő árrés, romló pénzügyi helyzet – így jellemzik az autókereskedők a mögöttünk álló évet, 2009 pedig teljes egészében a válság jegyében fog eltelni. A hazai autókereskedők körében végzett felmérésének eredményei alapján a PricewaterhouseCoopers piaci átrendeződést vizionál.
Kemény kihívásokkal szembesülnek manapság az autókereskedők, és mint minden válságban itt is lesznek nyertesek és vesztesek. A PwC előrejelzése szerint a jövőben kevesebb, de erősebb, egyúttal magasabb minőségű, változatos szolgáltatásokat és szakmai hozzáértést kínáló márkakereskedők kerülnek majd ki a válságból.
„Az értékesítési volumenek csökkennek, az árrések zsugorodnak és emelkedik a rossz hitelek aránya. Mindezek kezelése, így együtt, bármilyen vállalkozás számára komoly problémát jelent. A legnagyobb túlélési eséllyel azok a márkakereskedők indulnak, akik több lábon állnak, például márkaszervizekkel, gyorsjavító-műhelyekkel és after sales termékekkel rendelkeznek” – hangsúlyozta Lőcsei Tamás, a PricewaterhouseCoopers cégtársa.
A magyar piac világválság nélkül is gyenge volt
„Magyarországon a személygépkocsi piacon már néhány éve látszanak a hanyatlás jelei, 2007-ben például 5,8%-kal csökkent az új autók értékesítése. A 2008-as kilátások eleve meglehetősen pesszimisták voltak és a gazdasági válság csak tovább rontotta a képet. A hitelpiacokon tapasztalt zűrzavar világszerte számottevő csökkenést eredményezett az értékesítésben és még jó ideig éreztetni fogja hatását. Ez mindaddig így lesz, ameddig a fogyasztók nem jutnak újra hitelekhez, illetve a vállalati ügyfelek nem kezdenek el hinni abban, hogy cégük kilábalt a mélypontról” – mondta Lőcsei Tamás.
A magyar piacon az utóbbi időben bekövetkezett csökkenés inkább hazai fejlemény, mint a nemzetközi fejlemények következménye. A kormány költségvetési hiány csökkentését előirányzó tevékenysége negatívan hat a GDP-növekedésre és a magáncélú fogyasztásra. A háztartások fizetőképes kereslete csökken. A legkevesebb új személyautót 2008 harmadik negyedévében helyezték forgalomba az ezredforduló óta.
A nagy hal megeszi a kis halat
A személygépkocsi márkakereskedések száma elkerülhetetlenül csökkenni fog. A magyar autókereskedők több mint 75%-a 10 évnél régebb óta tevékenykedik, a piaci körülmények által kikényszerített konszolidáció sokukat cégbezárásra fog kényszeríteni. A jövőben az egynél több kereskedésben, egynél több márkát forgalmazó nagyobb kereskedők fogják uralni a piacot.
A jelen helyzetről is elmondható általánosságban, hogy a nagyobb, több márkával foglalkozó kereskedők pénzügyi helyzete jobb, mint kisebb, csupán egy márkát értékesítő társaiké.
A konszolidáció valószínűleg nem a kisebb márkakereskedők nagyobbak általi felvásárlásában, hanem a vetélytárs összeomlása után, piac alatti áron történő átvételben fog megnyilvánulni. Ez igen fájdalmas lesz a piac sok szereplője számára.
A márkakereskedések üzleti modelljének változása elkerülhetetlen, viszont hosszú távon mindenki számára előnyös lesz, hiszen a szolgáltatások javulásához, a márkakereskedők működési költségeinek csökkenéséhez, végső soron pedig az autók és a szolgáltatások árainak visszaeséséhez vezet majd. Sajnos a jelenlegi piaci körülmények mellett ez korántsem könnyű út a magyar gépjárműipari piac és különösen a márkakereskedők számára.
Valószínűleg több márkakereskedés lehúzza a rolót, a nyertesek pedig azok a márkakereskedők lesznek, akik az új autók értékesítésén túl, szolgáltatásokat is nyújtanak, illetve lefaragják költségeiket és újratárgyalják szállítói szerződéseiket.
A remény hal meg utoljára?Másfelől akad néhány pozitív tényező is, amely segíthet lendületbe hozni az újautó értékesítést és ezáltal elérni a 2010-re prognosztizált 200 ezer darabos eladást.
„Magyarországon az autósűrűség még mindig elmarad a térség más országaitól. Míg hazánkban 316 személygépkocsi jut ezer lakosra, addig ez az arány Lengyelországban 338, Csehországban pedig 404” – mondta Lőcsei Tamás.
Az egy főre jutó GDP-hez viszonyítva Magyarországon még mindig olcsóbbak az új autók, mint a térség más piacain. Ráadásul az országban az autóértékesítési trend elmozdulást mutat a kis kategóriájú járművektől a közép-, vagy akár a luxuskategória irányában, ami lehetőséget teremt a kereskedők számára a magasabb árrések elérésére. A luxusmárkák, mint például a BMW, vagy a Mercedes 20%-os értékesítés növekedést könyvelhettek el 2008 első három negyedévében 2007 azonos időszakához képest.
De mindez önmagában nem elég, a márkakereskedőknek egyidejűleg kell költségeiket és készpénzáramlásukat racionalizálni, eredményesebb üzletágakat létrehozni és kiváló minőségű szolgáltatásokat nyújtani.
A forintárfolyam, mint sötét ló
Nehéz megjósolni, hogy mit hoz a jövő. A legnagyobb ismeretlen még mindig a forint árfolyama. A nemzeti valuta fluktuációja lehetetlenné tesz minden pontos előrejelzést. A helyzet ezen kívül nagymértékben függ attól is, hogy ezekben a nehéz időkben sikerül-e megnyugtatni a pánikszerűen reagáló vásárlókat, hiszen a bizonytalan környezet miatt most még azok is elhalasztják az újautó vásárlást, akik egyébként megengedhetnék maguknak.
VÉGE (mármint a sajtóközleménynek - a szerk.)
Friss kommentek