HTML

totalcar.hu

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Friss kommentek

Címkék

100 (1) 2015 (1) 207 s2000 (1) a3 (1) aaa (1) Adam (1) adókedvezmény (1) adomány (1) államtitkár (1) állatkert (1) alternatív hajtás (1) android (2) app (1) árgarancia (1) árverés (1) audi (6) Audi Hungaria (1) aukció (1) autó (2) autó2 (2) autókereskedés (1) autókölcsönzés (1) autókölcsönző (1) automata (1) autómosás (1) autóshow (1) autós nagykoalíció (1) autó news kft. (2) az autó (2) balesetveszély (1) bege (1) benzin (1) benzinkút (1) betonkeverő (1) bicikli (1) biogáz (1) bioüzemanyag (1) bitter sándor (1) biztosítás (2) biztosító (1) BKK (1) blackberry (1) blitz (1) blog (1) bmw (1) boztosítás (1) bringa (1) búcsú (1) budaorsi (1) budapest (4) bukósisak (1) bunyó (1) busszsáv (1) busz (1) b osztály (1) carsharing (1) challenge (1) championship (1) chevrolet (1) citroen (1) cng (2) CNG (1) conti (1) Continental (1) continental (4) Corsa (1) csalás (1) csere (2) csiki (1) csőd (3) csúszós (1) danics (1) das (1) demonstráció (1) devecser (1) díj (1) dkw (3) doblo (1) dóra (1) Drivingcamp Hungary (1) dugófigyelő (1) dugók (1) dunlop (1) eladás (1) elektromos autó (1) elhatárolódás (1) élő (1) előzékenység (1) első (1) elvis (1) empamo (1) envi (2) erste (1) eső (1) etanol (1) EU (1) eü-doboz (1) eurocup (2) európa legzsúfoltabb városai (1) ezwash (1) fabia (1) ferrari (1) fiat (3) finompor (1) Ford Mustang (1) forgalomba helyezés (1) forma 1 (1) frakhitel (1) függetlenség (2) gábor (1) gázolaj (1) gázpedál (1) gémosz (1) genesis (1) gerhard plattner (1) gm (1) goodyear (1) Goodyear (1) gps (1) grafiti (1) gumi (1) gumiabroncs (2) győr (2) Győr (1) g osztály (1) harangkongatás (1) használtautó (2) haszonjármű (8) herczig (1) hibrid (2) hiéna (1) hólánc (1) honda (1) hongyan (1) horch (3) hungaroring (2) húsvét (1) hyundai (2) igo (3) ingyen (1) innováció (1) insight (1) iphone (1) istanbul (1) ittas vezetés (3) Iveco (1) iveco (3) jaguar (1) javaslat (1) javítás (1) jég (1) jitti (1) jogosítvány (1) jótékonyság (2) jövő (1) jubileum (1) kamion (3) kawasaki (1) kell (1) kerékbilincs (1) kerékpár (1) kerékpáros (1) ketrecharc (1) kgfb (1) kina (1) kipörgésgátló (1) klub (2) kolontár (1) konnektor (1) könyv (1) kötelező (1) közlekedés (1) közlekedési bírságolás (1) közlemény (1) közösségi (1) központ (1) kresz (1) kút (1) leaseplan (1) leggazdagabb (1) leon (1) levego munkacsoport (1) lézerblokkoló (1) limousine (1) live (1) lízing (1) lmcs (1) lobbi (1) luxus (1) magyar (2) Magyar Bioetanol Szövetség (1) magyar termék nagydíj (1) maksz (1) man (1) maricsek team (1) matrica (1) maxity (1) mazda (1) Mecsek (1) mentőautó (1) mercedes (2) Mercedes-Benz (1) mercedes benz (1) mge (3) MGKKE (1) michelisz (3) michelisz norbert (2) mika häkkinen (1) millen (1) miskolc (1) módosítás (1) molnár ariel (1) mopedautó (1) moszkva (1) MOTE (1) mote (1) motor (2) motorgyár (1) motorgyártás (1) motoros (1) mtv (1) multimédiás (1) munkahely (1) műsor (1) napi.hu (1) nem kell (1) nfm (1) nissan (1) nitro circus (1) nkh (1) nng (2) norbi (1) nordschleife (1) nsu (2) ocskay (1) ombudsman (3) OMSZ (1) önkéntes (1) ónos eső (1) opel (4) Opel (2) ORFK (1) pályabejárás (1) parkolás (3) pendrive (1) pénzügy (1) peugeot (3) porsche (3) porsche hungaria (1) presley (1) pricewaterhousecoopers (1) program (1) prototípus (1) radardetektor (1) rajzverseny (1) rali (3) rally (1) rallye (2) redizájn (1) renault (3) rendőrség (1) rhys (1) rízs (1) s2000 (1) saab (2) sajtó (1) sajtókölemény (1) sajtóközlemény (4) salak (1) sanoma (1) scania (5) seat (3) shell (2) skoda (2) sofőrszolgálat (1) speedway (1) splash (1) Sprinter (1) ssangyong (1) statisztika (1) stella (1) subaru (1) suzuki (1) svédország (1) symbian (1) syncro (1) széchenyi futam (1) szélcsatorna (1) szentlapos (1) Szolidaritás (1) talmácsi gábor (2) támogatás (1) taxi (1) taxisrendelet (1) tél (1) téligumi (1) tér (1) tesztpálya (1) teves (1) titok (1) töltőállomás (1) tom tom (1) topgear (1) történelem (4) totalcar (2) toyota (1) Toyota (1) trabant (1) transporter (1) travis pastrana (1) truck (1) trükközés (1) tüntetés (1) túrautó (1) tűzoltó (1) Tűzoltó utcai Gyermekklinika (1) uber (1) üzemanyag (1) válasz (1) válság (3) váltás (1) verseny (2) veszprém (1) veterán (3) videó (1) visszahívás (1) visszatekerés (1) visszatér (1) visszavásárlás (1) visszavett autó (1) viszlát (1) volkswagen (2) vörösiszap (1) voty (1) vw (1) wanderer (3) warm up (1) wartburg (1) wéber (1) wéber gábor (1) weekend (1) weltauto (1) winmo (1) wsr (1) wtcc (4) x-faktor (1) XI. (1) yetd (1) zsiráf (1) Címkefelhő

Penge verdák

Fotózott ezeknél pengébbet? Töltse fel az Indafotóra és adja neki a penge_verdák címkét, hogy mindenki gyönyörködhessen.

Négyesi Pál: Az Audi magyarországi története 1914-től (2. rész)

2009.07.31. 13:14 :: papptibi

A DKW és a Wanderer megjelenése Magyarországon

Az egyszerű szerkezetű és könnyen elérhető DKW motorkerékpárokra gyorsan felfigyeltek hazai élelmes üzletemberek. Az egykori katonai javítóműhelyből alakult Unitas Automobilipari Rt 1923-ban DKW-hoz hasonló, kisméretű „robogóval” jelentkezett.

Az „igazi” DKW motorok Magyarországon 1925-ben jelentek meg, amikor Erdélyi Endre több versenyen is rajthoz állt DKW gépével. Erdélyi megpróbálkozott a DKW árusításával is – csekély sikerrel.
Három évvel később a Parlamenttel szemközt megnyílt az Orbit Műszaki Rt bemutatóterme, ahol a DKW motorkerékpárok mellett már a DKW kiskocsijait is szemügyre lehetett venni.

Az 1929-es gazdasági válság azonban az Orbit céget sem kímélte. Helyére 1930-ban Majláth Mihály, az egyik legismertebb hazai motorkerékpár-kereskedő lépett.

A Wanderer automobilok első képviselője, a hazai automobilizmus egyik jeles alakja Bárdi József volt. Bárdi, aki az 1890-es években a Magyar Ruggyantaárugyárnál könyvelőként kezdte pályafutását már a XIX. század végén önállósította magát, s kerékpárokkal, majd automobilokkal kereskedett. Az általa alapított részvénytársaság az első világháború kitörésekor a szakma egyik legnagyobb vállalata volt.

A háború alatt Bárdi kivált a részvénytársaság kötelékéből, s fiával, Bárdi Imrével 1921-ben új alapokról kezdték működésüket. A Belvárosban, a Ferenczi tértől nem messze nyitották meg szalonjukat, ahol a Wanderer gépkocsiké lett a főszerep.

Bárdi áldozatos tevékenységének köszönhetően 1924. decemberére 37 Wanderer közlekedett Magyarországon. Azonban az igazi áttörés elmaradt. 1928-ban a nagymúltú Zupka Lajos karosszéria-gyártó cég segítségével elkészült néhány mutatós Wanderer túrakocsi, ám 1929. végén is csupán 53 darabból állt a hazai Wanderer állomány. Éppen ezért Bárdi József más márkák képviseletét vállalta el.

Néhány évvel később a Wanderer, csakúgy, mint az Audi az Auto Union részeként tért vissza.

 

Majláth Mihály

Majláth Mihály az első világháború után roncs motorkerékpárok javításával kezdte pályafutását. 1922-ben nyitotta meg kis üzletét, ahol brit motorkerékpárokat és azok alkatrészeit árusította.
Szorgalma és szaktudása révén vállalkozása folyamatosan fejlődött. 1929-ben a Belvárosban, a gróf Zichy Jenő utcában Harley-Davidson bemutatótermet működtet.

Majláth kiváló versenyző is volt, ezen kívül a Magyar Motorkerékpár-kereskedők Egyesületének elnöki tisztségét is ellátta.
1930-ban úgy döntött, hogy a megváltozott gazdasági körülmények miatt olcsóbb, egyszerűbb motorkerékpárok képviseletével próbálkozik. Választása a DKW márkára esett. Kapóra jött, hogy a DKW motorkerékpárok mellett autókat is gyártott:

A cég kiterjedt motoros vevőközönsége lassanként az egyre olcsóbb kiskocsira tért át és a cég megelégedett motoros vevőiből DKW kocsi tulajdonosok lettek. A Majláth cég egész autós generációt nevelt, a cég szolid üzletvitele a könnyű szológépen, majd az oldalkocsis motorkerékpáron át ültette a volánhoz vevőit, akik hűen kitartottak mellette, hiszen mindig lelkiismeretesen gondjukat viselte” - írták róla néhány évvel később.

A harmincas években Magyarország egyre szorosabbra fonta politikai és gazdasági kapcsolatait Németországgal. Majláth Mihály üzlete is szépen fejlődött. Míg 1930. végén csupán 25 darab DKW gépkocsit tartottak nyilván, ez a szám öt évvel később már 169 darabra növekedett.

A rendelkezésre álló, bár hiányos statisztikák alapján megállapítható, hogy Majláth Mihály 1935. negyedik negyedévében 28 db, 1936-ban 185 db, 1937-ben 319 db, 1938-ban 389 db DKW gépkocsit értékesített.

Nincs új a nap alatt mondhatnánk, hiszen a Majláth cég különféle marketing-akciókkal csábította a vevőket. Példának okáért 1937-ben a gyári féléves garanciát két év és 50,000 kilométerre terjesztették ki. „A külön garancia a két éven belül fellépő motorikus üzemzavarok, vagy a használattal arányban nem álló abnormális kopások ellen biztosít olymódon, hogy szükség esetén költségmentesen a cég azt rendbehozza, esetleg új alkatrészekkel pótolja. ...

A garancia csakis abban az esetben áll fenn, ha a vevő mindenkor a gyári előírásnak megfelelő minőségű olajat és kenőanyagokat a Majláth cégnél szerzi be, úgyszintén az előírás szerinti kezelési utasításokat betartja, valamint az időközi átvizsgálási munkálatokat az eladó cégnél végezteti.”

A DKW elismertségét azzal is növelték, hogy az évente megrendezett margitszigeti autós szépségversenyen, a Concours d'Elegance-n, amelyet a lapok csak a „a „legszebb pesti nők és autók” seregszemléjeként jellemeztek, évről évre megjelentek egy-egy különleges felépítményű DKW-val.

Majláth megkísérelte az Audi hazai elterjesztését is, de kis idő elteltével átadta a képviseletet Hess Ervinnek.
1937-ben a dinamikusan fejlődő cég új központot avatott fel. Ma már sajnos nincs meg az épület, amely a Lehel utca elején állott. A 387 négyszögöl területen elhelyezkedő főhadiszállás megfelelt a kor összes követelményének:

Május 1-én ismét költözködik a Majláth cég,mely most a Lehel - Bulcsú és Tüzér uccák között elterülő telekkomplexumon építi fel pompás új otthonát.. A régi helyiségek - akárcsak tíz esztendővel ezelőtt - ismét szűknek bizonyultak

Az elmúlt esztendő fordulópontot jelentett: a cég egy év leforgása alatt az Auto Union legkisebb típusú gépeiből kerek 200 DKW kocsival ajándékozta meg autóparkunkat, majd amikor a BMW gyár is rábízta világhírű autógyártmányainak képviseletét, a Majláth cég számára szűknek bizonyultak a helyiségek

Így érkezett el a cég az épülő Lehel téri telephez.
Az új Majláth ház főfrontja a Lehel térre nyílik. A 33 méter mély, trapéz alakú telket oldalain a Lehel, illetve Tüzér uccák határolják, a telek hátsó frontja 40 méterre szélesedik. A modern vonalú épület főfrontjának közepén forgóajtón át jutunk be az épületbe, ahol a földszinten, a bejárattól jobbra a DKW, balra a BMW kocsik világos, tágas mintatermeit találjuk. A hall hátsórésze félkörű kiképzésben a felszerelési cikkek mintatermét fogadja be, melyhez a cég tradícióihoz híven hatalmas alkatrészraktár csatlakozik

A háromnegyed részben az uccaszint fölé épült alagsorban tökéletesen kiépített termet találunk a raktáron álló kocsik számára, és itt nyernek elhelyezést a gépház, kovácsműhely, a Lehel uccára néző ablakaival teljesen ujonnan berendezett javítóműhely, itt sorakoznak a szerelők mosdó, öltöző és étkező helyiségei is

Az épület Tüzér uccai oldalán széles bejáró vezet a belső műhelyekhez. A szétágazó behajtás letérője a javítóműhelybe, az út egyesen futó ága pedig az emelőkkel ellátott legmodernebb felszerelésű szervizállomáshoz vezet

Az üzletház emeleti traktusán nyernek elhelyezést az amerikai rendszerben felszerelt irodahelyiséggel, a középre került főnöki szobával az összes helyiségek tekinthetők lesznek

A Majláth cég új üzletháza a magyar gazdasági élet egyik erőssége lesz. Ilyen pillékre lehet és ilyen alapokra kell felépíteni automobilizmusunk fellegvárát, hazánk gazdasági fejlődésének egyik legfontosabb bástyáját”

A szolid üzletmenetnek a második világháború vetett véget. A háború után a megváltozott politikai és gazdasági környezetben Majláth Mihály szerényebb keretek között megpróbált talpra állni, de az államosítást ő sem kerülhette el.

Az ötvenes évektől sorsa nem ismert, feltehetően Tahitótfaluba vonult vissza feleségével.

 

Hess Ervin

„Két évvel ezelőtt egy belvárosi kávéházban találkoztunk vele, a legnagyobb depresszió idején, amikor nem kellett senkinek semmi. A legnagyobb külföldi gyárak képviselet nélkül voltak nálunk. Ha valaki akkor valamely képviselhez hozzányúlt volna, szépe lemosolyogják, mint egy naív idealistát.

Hess Ervin, a szőke nyulánk fiatalember leült asztalunkhoz és kérdően, félénken, csendesen bemondja, hogy átvette a Horch és a Wanderer márkák vezérképviseletét, de oly hangon, mint aki azt mondja, hogy bessz van, de én hosszra spekulálok.

(...)

Hess Ervint azután többször láttuk és kérdeztük tőle, hogy mi újság? A rövid válasza az volt: Adjatok valamit enni, mert ma nem ebédeltem, két kocsit adtam el, ebben a hónapban ez már a hetedik.
Egy év alatt hatvan nagykocsit adott el, a kitűnő Auto-Union márkákból. Ő az egyik legkellemesebb tárgyaló fél és a legelőkelőbb kezeknek adta el a szép kocsikat.

Minden három hétben felutazik a gyárba és harmadmagával lehozza az autókat. Amikor itthon van, reggeltől estig tárgyal a jólevegőjű budai telepén, ahol az öreg platánok hűs árnyékában glédába vannak állítva a vizsgára készülő Wandererek és Horchok.

Ha érdeklődő jön, néha bizony franciakulccsal a kezében fogadja őket, de az ő kezében a szerszám éppen az a kulcs, amely a vevőt a kocsival összeköti. Szerénység és munka, ezek jellemzik őt.

Sportolni már nincs ideje, de annál boldogabb, ha egy versenyen felesége elindul és a mitfahrerje lehet és még boldogabb akkor, ha hetenként háromszor vagy négyszer fiacskájával otthon labdázhat, a Zsolnay vázák nagy félelmére”

Az 1935-ben íródott portré segít megismerni Hess Ervint, aki 1929-ben domahidai Domahidy Ferenc oldalán tűnt fel. 1934-ben önálló útra lépett, s az I. kerület Mészáros utca 15 alatt nyitotta meg üzletét. Nem sokkal később budai telepét Pest közepén, az elegáns Duna-parti szállodasor mögött megnyitott bemutatóteremmel egészítette ki.

Majláth Mihállyal közösen rendkívül sokat tettek az Auto Union hazai népszerűsítéséért, amelyről egy 1937-es újságcikk így írt: „Az Auto Unionnak négy márkájú gyártmánya van, még pedig nagykocsi: a Horch, középkocsi: a Wanderer és az Audi és a kiskocsija: a DKW. Ezek közül a Horch és a Wanderer hátsókerék meghajtásúak, az Audi és a DKW elsőkerék meghajtással készül. Az Auto Union olymódon foglalt állást az első- és a hátsókerék meghajtás problémájában, hogy a nagykocsinál előnyösebb a hátsó-, a kiskocsinál pedig az elsőkerék-meghajtás. Mivel pedig a középkocsiknál igen eltérőek a vélemények, azért a Wanderer hátsókerék, az Audi pedig elsőkerék meghajtással készül. Hosszú éveken át a Hess Ervin cég a Horch és a Wanderer márkákat, szóval az Auto Union hátsókerék meghajtású kocsijait képviselte, az Audit és a DKW-t, tehát az elsőkerék meghajtásos kocsikat pedig a Majláth cég. Hess Ervin kívánságára azonban a képviseletek elosztásában változás állott be, még pedig olymódon, hogy az Auto Union az Audi kocsik képviseletét is Hess Ervinnek adta. 

Az Audi kocsik magyarországi elterjedésének azonban a képviselet változás nem vált előnyére, mert annak ellenére, hogy idén az autókereskedőknek kitűnő konjunktúrájuk volt, aránylag elég kevés Audi kocsit sikerült a Hess képviseletnek eladni. Szakemberek ennek okát abban látják, hogy a Hess képviselet éveken át állást foglalt a hátsókerék-meghajtásos kocsik mellett, ami érthető is, mert a Horch és a Wanderer kocsikat képviselte és így nem tudott kellőképpen meggyőző propagandát kifejteni az elsőkerék meghajtásos Audi kocsik mellett”

Hess piaci hódítását az értékesítési darabszámok is tükrözik:
            Audi    Horch   Wanderer
1936       3       14           90
1937       5       17         114
1938       2       14           89

Hess működésének első nagy sikere 1934-re tehető, amikor megjelent a Meseautó című nagysikerű film. A Törzs Jenő megformálta bankigazgató és Perczel Zita által megszemélyesített gépíró-kisasszony szerelméről szóló alkotás ma is népszerű történet. A film egyik fontos „szereplője” a címadó gépjármű – egy Horch 720 Cabriolet bordóvörös sárhányóval és csíkozással, krómszínű karosszériával.

A portréban leírtak dacára Hess néha-néha kompresszoros Wanderer W25K roadsterével saját maga is benevezett egy-egy versenyre. 1936. augusztusában az FTC futárversenyének betétfutamáról, egy hegyiversenyről győzelemmel távozott.

Hess-nek a Wanderer segítségével sikerült kapcsolatba kerülni a legfőbb politikai méltóságokkal: Korompai Brunswick György, Horthy Miklós kormányzó útimarsallja és az állami gépkocsik felelőse vásárolt magának egy Wanderer W22 túrakocsit. Nem sokkal később ifjabb Horthy Mikós Alfa Romeo sportkocsiját egy Wander W25K-ra cserélte.

S 1937-ben Horthy Miklós kormányzó is úgy döntött, hogy autóparkját az Auto Union konszern legnagyszerűbb típusával, egy Horch 951 Pullmann Limousine-nal egészíti ki:
„Van szerencsém Nagyméltóságod nagybecsű tudomására hozni, hogy a Kormányzó Úr Ő Főméltósága a 9 év óta használatban levő 100 HP Minervája helyett egy 8 cylinder 100 HP Horch Pullmann Limousint óhajt ... A beszerzendő gépkocsi carossériájának színe sötétzöld, belseje ugyanolyan zöld legyen. Fenti gépkocsiba a magyarországi Bosch képviselettel együtt egy ... rádióvevő készülék beszerzését is kérem” - áll az 1937. június 4-én kelt levélben, amely a kormányzói Horch megrendeléséről szól.

Hess Ervin árajánlatában részletes ismertetést nyújtott a gépkocsiról, amelynek árát 21500 pengőben határozta meg. „Fenti árat törzsgyárunk a kizárólag a tekintetes Parancsnokság részére engedélyezi, mivel a gépkocsi katalógusi ára magánfelek részére 27500 pengő” jelentette ki Hess Ervin. A gépkocsi „3795 mm tengelytávolságú, ... teljes hossza 5570 mm. ... A motor nyolchengeres, soros, felülvezérelt, 4944 ccm hengerűrtartalmú... A sebességváltó középen elhelyezve, 4 előre, 1 hátramenet, a 2., 3. és 4. sebesség synchronizált, teljesen zajtalan. Az elsőkerék felfüggesztés lengőtengely.... A karosszéria acél- és favázas lemezkarosszéria, kényelmes, 6-üléses. ... A vezetőülés elsőrendű bőrrel, hátul a karosszéria ülései, valamint a belső kidolgozás elsőrendű szövetből készül. A gépkocsi teljes üvegezése szilánkmentes...

Mint különleges berendezést vagyunk bátrak megemlíteni a központi kocsiemelőt, valamint a beépített meleglégfűtést, amely a szokástól eltérően nem kipufogógázokkal történik, hanem a szabadból beáramló tiszta levegő lesz felhevítve”.

A megrendelt gépkocsit 1937. végétől használta Horthy Miklós.
Miután a kormányzó megkapta Horch gépkocsiját felesége is kifejezte óhaját egy hasonló járműre. Arról sajnos nem maradt fenn híradás, hogy Horthy Miklósné vajon hozzájutott-e az áhított Horch autóhoz.
Rajtuk kívül Habsburg József főherceg, dr Bakay Lajos agysebész és Pallavicini Alfonz őrgróf is a hazai Horch-tulajdonosok táborát gyarapította.

Eközben Hess persze a Wandererekről sem feledkezett meg: 1939-ben a budapesti magánfuvarozókat tömörítő Kéktaxi 200 db Wanderer taxival egészítette ki flottáját.

A német származású Hess Ervin 1940-ben fejezte be hazai működését. Életének további alakulása nem ismert.

(A történet még mindig nem ért véget. A II. világháború utáni időszakot feldolgozó rész itt olvasható.)

2 komment

Címkék: történelem audi horch dkw wanderer

A bejegyzés trackback címe:

https://sajtokozlemeny.blog.hu/api/trackback/id/tr841279541

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hozé bubó 2009.08.02. 09:26:27

még 80'körül is a vonatról néztük mennyi ilyen kaszni állt csirkeólként bakteréknál... :(

Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2009.08.02. 18:28:23

OFF

ezeknek a Bárdiknak közük van alkatrészkereskedő Bárdihoz?
süti beállítások módosítása