HTML

totalcar.hu

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Friss kommentek

Címkék

100 (1) 2015 (1) 207 s2000 (1) a3 (1) aaa (1) Adam (1) adókedvezmény (1) adomány (1) államtitkár (1) állatkert (1) alternatív hajtás (1) android (2) app (1) árgarancia (1) árverés (1) audi (6) Audi Hungaria (1) aukció (1) autó (2) autó2 (2) autókereskedés (1) autókölcsönzés (1) autókölcsönző (1) automata (1) autómosás (1) autóshow (1) autós nagykoalíció (1) autó news kft. (2) az autó (2) balesetveszély (1) bege (1) benzin (1) benzinkút (1) betonkeverő (1) bicikli (1) biogáz (1) bioüzemanyag (1) bitter sándor (1) biztosítás (2) biztosító (1) BKK (1) blackberry (1) blitz (1) blog (1) bmw (1) boztosítás (1) bringa (1) búcsú (1) budaorsi (1) budapest (4) bukósisak (1) bunyó (1) busszsáv (1) busz (1) b osztály (1) carsharing (1) challenge (1) championship (1) chevrolet (1) citroen (1) CNG (1) cng (2) conti (1) continental (4) Continental (1) Corsa (1) csalás (1) csere (2) csiki (1) csőd (3) csúszós (1) danics (1) das (1) demonstráció (1) devecser (1) díj (1) dkw (3) doblo (1) dóra (1) Drivingcamp Hungary (1) dugófigyelő (1) dugók (1) dunlop (1) eladás (1) elektromos autó (1) elhatárolódás (1) élő (1) előzékenység (1) első (1) elvis (1) empamo (1) envi (2) erste (1) eső (1) etanol (1) EU (1) eü-doboz (1) eurocup (2) európa legzsúfoltabb városai (1) ezwash (1) fabia (1) ferrari (1) fiat (3) finompor (1) Ford Mustang (1) forgalomba helyezés (1) forma 1 (1) frakhitel (1) függetlenség (2) gábor (1) gázolaj (1) gázpedál (1) gémosz (1) genesis (1) gerhard plattner (1) gm (1) Goodyear (1) goodyear (1) gps (1) grafiti (1) gumi (1) gumiabroncs (2) Győr (1) győr (2) g osztály (1) harangkongatás (1) használtautó (2) haszonjármű (8) herczig (1) hibrid (2) hiéna (1) hólánc (1) honda (1) hongyan (1) horch (3) hungaroring (2) húsvét (1) hyundai (2) igo (3) ingyen (1) innováció (1) insight (1) iphone (1) istanbul (1) ittas vezetés (3) iveco (3) Iveco (1) jaguar (1) javaslat (1) javítás (1) jég (1) jitti (1) jogosítvány (1) jótékonyság (2) jövő (1) jubileum (1) kamion (3) kawasaki (1) kell (1) kerékbilincs (1) kerékpár (1) kerékpáros (1) ketrecharc (1) kgfb (1) kina (1) kipörgésgátló (1) klub (2) kolontár (1) konnektor (1) könyv (1) kötelező (1) közlekedés (1) közlekedési bírságolás (1) közlemény (1) közösségi (1) központ (1) kresz (1) kút (1) leaseplan (1) leggazdagabb (1) leon (1) levego munkacsoport (1) lézerblokkoló (1) limousine (1) live (1) lízing (1) lmcs (1) lobbi (1) luxus (1) magyar (2) Magyar Bioetanol Szövetség (1) magyar termék nagydíj (1) maksz (1) man (1) maricsek team (1) matrica (1) maxity (1) mazda (1) Mecsek (1) mentőautó (1) mercedes (2) Mercedes-Benz (1) mercedes benz (1) mge (3) MGKKE (1) michelisz (3) michelisz norbert (2) mika häkkinen (1) millen (1) miskolc (1) módosítás (1) molnár ariel (1) mopedautó (1) moszkva (1) mote (1) MOTE (1) motor (2) motorgyár (1) motorgyártás (1) motoros (1) mtv (1) multimédiás (1) munkahely (1) műsor (1) napi.hu (1) nem kell (1) nfm (1) nissan (1) nitro circus (1) nkh (1) nng (2) norbi (1) nordschleife (1) nsu (2) ocskay (1) ombudsman (3) OMSZ (1) önkéntes (1) ónos eső (1) opel (4) Opel (2) ORFK (1) pályabejárás (1) parkolás (3) pendrive (1) pénzügy (1) peugeot (3) porsche (3) porsche hungaria (1) presley (1) pricewaterhousecoopers (1) program (1) prototípus (1) radardetektor (1) rajzverseny (1) rali (3) rally (1) rallye (2) redizájn (1) renault (3) rendőrség (1) rhys (1) rízs (1) s2000 (1) saab (2) sajtó (1) sajtókölemény (1) sajtóközlemény (4) salak (1) sanoma (1) scania (5) seat (3) shell (2) skoda (2) sofőrszolgálat (1) speedway (1) splash (1) Sprinter (1) ssangyong (1) statisztika (1) stella (1) subaru (1) suzuki (1) svédország (1) symbian (1) syncro (1) széchenyi futam (1) szélcsatorna (1) szentlapos (1) Szolidaritás (1) talmácsi gábor (2) támogatás (1) taxi (1) taxisrendelet (1) tél (1) téligumi (1) tér (1) tesztpálya (1) teves (1) titok (1) töltőállomás (1) tom tom (1) topgear (1) történelem (4) totalcar (2) Toyota (1) toyota (1) trabant (1) transporter (1) travis pastrana (1) truck (1) trükközés (1) tüntetés (1) túrautó (1) tűzoltó (1) Tűzoltó utcai Gyermekklinika (1) uber (1) üzemanyag (1) válasz (1) válság (3) váltás (1) verseny (2) veszprém (1) veterán (3) videó (1) visszahívás (1) visszatekerés (1) visszatér (1) visszavásárlás (1) visszavett autó (1) viszlát (1) volkswagen (2) vörösiszap (1) voty (1) vw (1) wanderer (3) warm up (1) wartburg (1) wéber (1) wéber gábor (1) weekend (1) weltauto (1) winmo (1) wsr (1) wtcc (4) x-faktor (1) XI. (1) yetd (1) zsiráf (1) Címkefelhő

Penge verdák

Fotózott ezeknél pengébbet? Töltse fel az Indafotóra és adja neki a penge_verdák címkét, hogy mindenki gyönyörködhessen.

Négyesi Pál: Az Audi magyarországi története 1914-től (4. rész, sport)

2009.07.31. 13:22 :: papptibi

Budapest Grand Prix, 1936

Az Auto Union hazai történetének egyik fontos mozzanata az Auto Union „Ezüst Nyíl” becenévre hallgató nagyszerű versenyautóinak budapesti szereplése, amelyre 1936. júniusában került sor. A mai Forma-1 versenyek elődjének tekinthető Grand Prix széria eredete még a XX. század elejére nyúlik vissza: 1906-ban a Francia Automobil Klub meghirdette az első Nemzetközi Nagydíj-versenyt, amelyet a magyar származású Szisz Ferenc nyert meg.

A '30-as évek második felében a Grand Prix versenyeket a két német gigász, az Auto Union és a Mercedes-Benz, illetve az olasz Alfa Romeo csatája jellemezte.

A hazai nézők is ízelítőt kaptak e nagyszerű párviadalból: 1936. június 21-én Budapesten, a Népligetben rendezték meg az első Budapest Nagydíjat, amelyen a nemzetközi autósport sztárjai mellett egy kiváló magyar sportember, Hartmann László is rajthoz állt.

A nagy erőpróbán a következő világhírű autógyárak az alábbi versenyzőkkel álltak starthoz:
- Alfa Romeo: Nuvolari, Mario Tadini
- Mercedes-Benz: Rudolf Caracciola, Louis Chiron, Manfred von  Brauchitsch
- Auto Union: Bernd Rosemeyer, Hans Stuck, Ernst von Delius, Achille Varzi
– Cégtől független: Hartmann László (Maserati)
– Austin Dobson, Alfa Romeo
– Charlie Martin, Alfa-Romeo

A korabeli napilapok részletesen foglalkoztak a futammal:
„A Királyi Magyar Automobbil Club leckét adott Budapestnek, miképpen kell rendezni egy ilyen tömegeseményt. A szakértők még nem tudtak megegyezni, hogy  60 vagy 100,000 ember árasztotta el vasárnap a Népligetet, annyi bizonyos, hogy óriási tömeg gyűlt össze.
Az első Magyar GP rendezéséből a katonaság is kivette részét. A népligeti utak fölé és a pálya környékén több hidat épített könnyen szétszedhető gerendahidakat, amelyek nemcsak jók, biztonságosak, hanem szépek is voltak. Maga a versenypálya impozáns, a megafonok jól működtek.(...)

A főtribünre már délelőtt tíz óra közül egymásután érkezek a notabilitások, negyedtizenegy óra tájban érkezett Colonna herceg, majd féltizenegy előtt néhány perccel Horthy kormányzó

Ekkor felhangzott a Himnusz, egy kis piros versenyautó körülszáguldott a pályán megnézni, hogy minden rendben van-e és már tolták is a versenyautókat a starthelyre. A nagytribün előtt a fekete sima pályára hófehér kockákat meszeltek, minden kockába egy gépet toltak. A versenyzők utánuk sétáltak, beleültek. Pont fél tizenegykor start!

A start után való helyezkedés szinte döntő volt, mert az aránylag keskeny és kanyarokban oly nagyon is bővelkedő népligeti pályán csak igen nagy kockázat árán volt lehetséges az előzés.

Az első sorban Rosemeyer-Stuck pár, majd Nuvolari-Brauchitsch, azután Caracciola és a többiek.

Az első körben Rosemeyer átveszi a vezetést, közvetlenül utána Brauchitsch, Caracciola és Nuvolari vágtat, kissé leszakadva Stuck, Chiron, Varzi és Tadini követik őket.

Az aszfalt csurog a melegtől, a fű gőzölög, a nők homloka gyöngyözik, már rég lemondtak a reményről, hogy az üzemet, az arcukat állandóan rendbentartsák. Népliget. Hosszú egyenes út, a közepetáján tribünök, kétoldalt kisebb emelvények, az út fölött hidak. Műszerek számtáblák, telefonok, írógépek, stopperórák, parfümillat és benzinbűz, ingujjban emberek. Mindenki az utat figyeli. Az út mindkét vége kanyarba torkollik. Mindenki a felső kanyar felé fordul, merev nyakkal, kissé tátott szájjal. Távoli bömbölés. Olyan hangok, mintha tömeggyilkos szabadult volna be egy állatkertbe és most válogatott kínzásokkal gyötörné az elefántokat, oroszlánokat, krokodilokat. Pokoli, hisztérikus sikoltozás, mély panaszkodó, vádoló hörgés, hirtelen feljajdulás. Most! A kanyarban felvillan egy ezüst golyó. Szaggatott mozdulat, belehelyezkedik az egyenesbe és villámgyorsan végigvágtat rajta. Az arcok követik kanyartól, kanyarig. Az emberi szem - gyatra műszer - csak ennyit tud észlelni: közeledik egy hosszúkás ezüsthenger, amelynek négy hatalmas fekete kereke van.”

A helyzet a 12. körig csak annyiban változik, hogy a mezőny a fenti sorrendben kissé széthúzódik. Az éllovas Rosemeyer és a negyedik helyen fekvő Nuvolari között 40 másodperc a különbség.

A 26. körben Nuvolari annyira erősített, hogy csak 10 másodperccel van lemaradva Rosemeyer és Caracciola mögött, sőt később  Brauchitschot és a kiállani készülő Caracciolát is leelőzi”

„Az iram öldöklő. A gépek bömbölve, sikoltva ágyugolyókként villanak végig a pályán és csak az egyenesben történnek manőverek, kísérletek az előzésre. Bizonyos megállapított jelek vannak. Ha az egyik versenyző beletörődött abba, hogy előzzék, akkor int a kezével. Néha nem törődött bele, és ilyenkor a pálya közepén marad. Most két eset van: az ellenfél vagy megkockáztatja a halálos karambolt vagy nem. Rendszerint megkockáztatja és ilyenkor kigurik, az elöl haladó gép és a pálya széle közötti kis helyen sűvitvégig. A nők ilyenkor eltakarják az arcukat, mert már látják maguk előtt a két autó összerobbanását, a levegőben repülő testrészeket. De ez alkalommal nem történt szerencsétlenség.”

A 29. körben Caracciola kiáll, Nuvolari pedig a 34. körben megelőzi Rosemeyert egy kanyarban.

Az utolsó tíz körben Nuvolari már verhetetlen. Közben a 48. körben  Brauchitsch is kiáll és 50 kör után lecsap a célbíró fekete-fehér kockás zászlója: Nuvolari (Alfa Romeo) a győztes.

Időeredmények:
1, Nuvolari, Alfa Romeo, 2 óra 14 perc, 03:46 mp
2, Bernd Rosemeyer, Auto Union: 20 óra, 14 perc, 17:69 mp.
3, Achille Varzi, Auto Union”
A Népligetet egészen a hatvanas évekig használták versenyzésre, az egykori pálya ma is megtalálható.

16 komment

Címkék: történelem audi nsu horch dkw wanderer

A bejegyzés trackback címe:

https://sajtokozlemeny.blog.hu/api/trackback/id/tr821279555

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

toto92 2009.08.01. 10:12:05

Van egy elarás: Rosemeyer természetesen nem 20, hanem csak 2 óra altt tette meg az 50 körös távot.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2009.08.01. 13:55:31

Én már régóta tervezem, hogy ha legközelebb eljutok BP-re, elzarándoklom a Népligetbe, készítek fotókat, bejárom az ex-pályát (persze azt a nyomvonalat már nem lehet úgy).

pnegyesi 2009.08.01. 14:55:51

@Gee Halen: Ha minden igaz, nagyrészt lehet. Csak betonelemekkel van lezárva, de a pálya megvan.

Ki foglalta el a Vidor nevet? 2009.08.02. 14:45:18

Nuvolari versenyzet valaha az Auto Unio színeiben tudja valaki?

karlmann 2009.08.03. 07:34:54

@Ki foglalta el a Vidor nevet?:

Nuvolari nem versenyzett Auto Unionnnal csak Mercedesszel. Ebből volt is gond, mert a '38-as német nagydíjon Nuvolari illetve az olasz nagydíjon Caracciola direkt lassabban ment, hogy a saját hazájában a másik győzzön.

pnegyesi 2009.08.03. 12:27:19

@karlmann: El kéne olvasni a belinkelt életrajzot. Versenyzett Auto Unionnal.

karlmann 2009.08.03. 12:52:06

@pnegyesi:

Ez érdekes, mert reggel amikor ide írtam, valamiért nem láttam csak a kérdést, a te válaszodat és a linket nem. Ezzel együtt jogos, igazad van én emlékeztem rosszul. Köszi a linket.

Johnson Buxton 2009.08.03. 21:05:53

A cikkben szereplő képek Budapesten készültek?

A kacagó ember 2009.08.03. 21:29:46

Jó ilyen cikkeket olvasni. Nem csak azért, mert a számomra oly kedves Alfa Romeo győzött Magyarországon (egy olyan orszában, ahol most a fanatikusokon kívül mindenki lenézi az Alfákat, méltatlanul), hanem a korkép miatt is. Nagyon jó ötlet volt a cikk eredeti bekezdéseit beleszerkeszteni az anyagba, élményt volt olvasni :)

S4mu3l 2009.08.04. 00:10:30

Az audinak volt egy Nuvolari nevezetű tanulmányautója, úgyhogy valami kapcsolatnak elvileg csak kéne lennie az auto unionnal.

skull 2009.08.04. 22:09:55

Nos egy észrevétel...Az audikat vagy ha ugytetszik auto union autoit soha nemhivták "ezüst nyilnak" ha picit utánna jár az ember rájöhet h ez a téves elnevezés igazábol a Mercedeseket illeti és nem az audikat.(Pff) Ami abbol ered h anno Hitler 2 márkát "szponzorált" a mercit meg az auto uniont...és mivel a merci a 30as években leverhetetlen votl 34ben pl 10 versenyböl 9et w25ös merci nyert...és a németeknek fehér votl a nemzeti szine..miután a merci váltott az ezüstre és elneveték öket ezüst nyilnak onnahntol ezt a kifejezést a német autok felkapták ugymond..40es években a merci versenyeken nem szuperált nagyon..inkább az audi vitte a pálmát..és talán ezért hihetik az emberk h az audik az ezüst nyilak..pedig a mercik..ja amugy az AUDI nak anyi köze van a z auto unionhoz h abbol (is) lett...am az audiban az elsö két betü a mai napig az auto union rövidittése...na szoval felejtsék már el ezt a hüyleséget h az auto unionok az ezüst nyilak..az ezüstnyialk a w25 mercedesek! pont.

pnegyesi 2009.08.05. 20:36:46

@Chris Rosemeyer: A cikkben szereplő képek nem Budapesten készültek. Jogi okokból a kiadvány képei nem kerültek be a sajtóanyagba. Úgyhogy el kell látogatni egy Audi kereskedésbe és kérni kiadványt, s meg lehet csodálni a Budapesten készült képeket :) Az egyiken maga Dr Ferdinand Porsche is ott mosolyog...

pnegyesi 2009.08.05. 20:40:06

@skull: Sajnos nincs igazad, sőt, részletesen elolvasva a dolgot, nagyon nincs igazad.

- Auto Union-t is nevezték Ezüst Nyílnak. Most nem akarok betenni linkeket. Google a te barátod: "Silver Arrow" "Auto Union" és láthatod
- És ha már Mercedes. Nem csupán a W25 volt az ezüst nyíl...
- Az Audi nevében az első két betű nem az Auto Union rövidítése (ld e blogbejegyzés 1. részét), de összeesküvés-elméletnek jó.

pnegyesi 2009.08.05. 20:40:51

@A kacagó ember: Na mégegyszer, max 2x jelenik meg.

Szóval egy kis műhelytitok: három tudósításból lett összegyúrva a GP-riport.

skull 2009.08.05. 21:19:52

Akkor ugy mondom h onnantol kezdék el nevezni a Merciket ezüst nyilaknak. a W-25 ös korzaktol...ennek megvan a története is...h lekaparták az amugy nemzeti szint képviselö fehér szint a kocsirol amiben am az audik is versenmyeztek mivel ez votl a németek nemzeti szine. Lekaparták a merciröl h a sulykorlátba beleférjenek...meg a gittet is emg mindent...kerek 3 kiloval lett könyebb a kocsi és igy elindulhatott a versenyen..am 750 kilo votl a sulykorlát ha jol emléxem. Am votl audis verseny suliban és ott azt mondták h auto union az audi elsö két betüje. Szal nemtom azért ök csak értenek hozzá..de aztán nemtom az audik anyira nemérdekelnek..de mercikröl bármit kérdezhettek:)
süti beállítások módosítása